Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Följer även jag din monolog med stort intresse då jag själv tröttnat på min brännare, har dock inget vettigt att tillägga därav avsaknad av inlägg 

Gott att höra, det betyder att mina ensamma tankar sålunda icke ekar i tomrum.
-
Du är inte ensam
Vi är nog en hög som spanar in detta 

Ok, jag har en plan B som får funka tills vidare. Har ett reläkort med 4 vanliga reläer märkta med 250VAC/10A, sätter in det så länge så får jag fixa en bättre lösning senare (jag köpte detta kortet för det här projektet men kom på att jag ville ha det "klickfritt" och utan mekanik eftersom det blir några till- och frånslag per dygn och därav SSR-kortet.Icecap skrev:Enl. databladet är de SSR 2A versioner. Och 2A är knappast "lite större laster". Min externskruv har en 300W motor, det ger ~1,3A. Startströmmen har jag fått lära mig är 6* driftströmmen, alltså 7,8A och då räcker 2A knappast till.
Men din fråga: det står inte direkt i databladet men det är en TRIAC-SSR och den behöver en viss ström genom sig för att trigga. Den ström kommer av en spänning som måste appliceras innan opto-diac'en kan trigga TRIAC'en så mätning med ett multimeter är inget bra sätt att verifiera något alls.
I de pelletsbrännare jag är inblandat i består drivningen av motorer och värmeelement av BT138-600 eller liknande, de klarar 12A kontinuerligt och kostar ganska lite.
2 st "heavy duty" SSR'er beställda av EF's kongl hofleverantör, Sodjan. 1 st att använda och 1 för att värma en hylla tills vidare.
Det är ju skit också! Nu hänger bygget på en "liten" skitsak som att få vettiga hål i lådan. Eftersom lådan har huserat ett larm av hygglig kvalitet en gång i tiden så är plåten liiite tjockare än vanlig chassiplåt. Provade med stegborr (utan steg, kommer inte på vad dom heter nu).
Lyckades få upp ett hål på cirka 12 mm men sen gick det inte mer (lånade borren av farsgubben så jag misstänker att kvalitén på borret inte är det bästa). Har kollat på stegborrar av lite bättre slag men de är ju så embarmeligt dyra. Hålet jag behöver ta upp nu är cirka 22mm men sedan kommer ytterligare hål behöva göras för kabelgenomföringar osv.
Har någon ett tips på hur man gör enklast, det är ju så drygt att borra småhål och fila? Jag har en Dremel ... kanske ska testa med metoden att vinkla en kapskiva för att få ett hål.
Lyckades få upp ett hål på cirka 12 mm men sen gick det inte mer (lånade borren av farsgubben så jag misstänker att kvalitén på borret inte är det bästa). Har kollat på stegborrar av lite bättre slag men de är ju så embarmeligt dyra. Hålet jag behöver ta upp nu är cirka 22mm men sedan kommer ytterligare hål behöva göras för kabelgenomföringar osv.
Har någon ett tips på hur man gör enklast, det är ju så drygt att borra småhål och fila? Jag har en Dremel ... kanske ska testa med metoden att vinkla en kapskiva för att få ett hål.
-
hur tjock är ytan? Med mina stegborrar jag har kör kag igenom 2mm plåt utan problem.
Cirka 2 mm ... så det borde inte vara något problem. Var har du köpt dina?
En annan grej som jag kom på en dag efter att jag beställt SSR av Sodjan; jag hade glömt tändelementet så båda SSR'er går åt. Så kort sagt; Tur man ser till att ha marginal ibland.
-
Jag följer den här tråden också, har en egenbyggd anläggning som drivs med 24V DC, så den kan starta NÄR jag har strömavbrott.
ensten: en sån här är vad du vill skaffa: http://www.ebay.com/itm/271011587200
Tack för det tipset. Han hade till och med flera olika storlekar, jag ska kolla vad jag behöver och lägga en beställning.