Luxor ABC-80 (breakout kort byggs) [Sidan 18]
- Electricguy
Re: Hjälp med ABC 80 och läsa diskett
Ja precis, jag tänkte att jag testade båda i ett kör.
Skriver jag
10 FOR i%=24675% TO 24678%
20 PRINT PEEK(I%)
30 NEXT I%
så får jag ERROR 9 LINE 20
sätter jag ; på rad 20 så låser sig datorn istället..
Måste nog ta och se över nätdelarna... Mycket möjligt att dom ger så pass med skräp att den inte kan läsa datan rätt.
Skriver jag
20 PRINT PEEK(I%)
30 NEXT I%
Måste nog ta och se över nätdelarna... Mycket möjligt att dom ger så pass med skräp att den inte kan läsa datan rätt.
- Electricguy
JAAAAAA DET FUNKAR!!!!!
Någon tantalkonding är kortsluten i DR0:
vilket gjorde att säkringen till nätdelen hade gått!
DR1: funkar fint!

Någon tantalkonding är kortsluten i DR0:
vilket gjorde att säkringen till nätdelen hade gått!
DR1: funkar fint!
Nu såg jag att du kommit vidare, men felet med det här är väl % efter 24675 och 24678, hänger du på % räknas de som variabelnamn och inte heltal.Electricguy skrev:Ja precis, jag tänkte att jag testade båda i ett kör.
Skriver jag
20 PRINT PEEK(I%)
30 NEXT I%
Kul att det funkar.
Vad det nätdelen i diskenheten som fick allt att krångla?
Skärmen/datorn och exp.enheten har ju egna nätdelar.
% efter ett tal betyder att det är ett heltal istället för flyttal. Det snabbar upp lite.
Vad det nätdelen i diskenheten som fick allt att krångla?
Skärmen/datorn och exp.enheten har ju egna nätdelar.
% efter ett tal betyder att det är ett heltal istället för flyttal. Det snabbar upp lite.
Procenttecknet gjorde man för att visa för loopen att det var bara heltal som gällde. Loopen blir snabbare då. Annars utgår basictolken i ABC:n från att det är flyttal inblandade och går långsammare. Men oavsett så bör det funka.bit96 skrev:Jag fick hämta min gamla bok "ABC om BASIC" för ABC80.![]()
Visst skall man kunna sätta 'semikolon' och 'komma' efter PRINT. Skumt att det inte fungerar.
Är mycket nyfiken på denna tråd eftersom jag ska mecka lite med den ABC80 jag ropade in härom året på ETA ganska snart. Har bara kört ABC80 med bandstation, så diskettstation är något helt nytt för mig. (Fast bandstationen duger väl lite till nöds).
Ursäkta om jag kapar tråden och frågar en sak som är aningen OT, men fanns det nått sätt att öka inläsnings och sparnings-hastigheten från band på ABC80? Fritt ur minnet så kör bandstationen på ABC80 standard kansas-FSK-modulering och 300 baud, men visst fanns det nått sätt att ändra på det så att man får mer fart? (Och lite sämre säkerhet).
Aha, det var en abrovink jag inte kände igen.bit96 skrev:
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag hade också en kortad tantal fast på ett styrkort för ett tag sedan. Jag kopplade labbagget på och höjde strömmen först på 5V och sedan på 12V. På 12V drog det mycket ström, ökade och kände på alla tantaler. En var varm och byttes. Problemet löst
Vad det gäller bandspelare så vill jag minnas att ABC800 läste/skrev band snabbare.
Det börjar alltid med 300 baud eller så, men sen ligger det info i signalen om det är för ABC800 och då ökar det till 1200 eller nåt.
På så sätt kan ABC800 läsa band från ABC80.
Om det sen utöver detta finns nåt programvaruhack vet jag inte, men rimligtvis borde det gå att fixa för den händige.
Eller så letar man på nätet bland alla ABC80-program som finns där, och med lite tur så...
Det börjar alltid med 300 baud eller så, men sen ligger det info i signalen om det är för ABC800 och då ökar det till 1200 eller nåt.
På så sätt kan ABC800 läsa band från ABC80.
Om det sen utöver detta finns nåt programvaruhack vet jag inte, men rimligtvis borde det gå att fixa för den händige.
Eller så letar man på nätet bland alla ABC80-program som finns där, och med lite tur så...
- Electricguy
Jag får bjussa på "Jag hade en gång en båt", uppspelad av en ABC-80 
Mer problem! Jag bytte kondingen på DR0: så den snurrar som den ska nu. Dock så står den bara och "studsar" mot änläget där den optiska gaffeln sitter, istället för att åka ut och läsa disketten..
Några tips om vad som kan spöka där?

Mer problem! Jag bytte kondingen på DR0: så den snurrar som den ska nu. Dock så står den bara och "studsar" mot änläget där den optiska gaffeln sitter, istället för att åka ut och läsa disketten..
Några tips om vad som kan spöka där?
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Hjälp med ABC 80 och läsa diskett (Behöver mer hjälp!)
Vilken drive är det? Jag har nog service manualen...
830 kom med både BASF och MPI.
830 kom med både BASF och MPI.
- Electricguy
Det är BASF drives i den.
Renoverade också bandaren.. Den är slut i bussningen till kapstan axeln, så den rumlar, och start/stopp styrningen funkar inte.. Men den fungerar annars.
Dock har nu datorn packat ihop igen med samma fel som när jag fick den. Det blinkar en massa random skräp på skärmen, så någon matningsspänning har nog trillat bort igen. Kan ju möjligen vara fler kortslutna tantaler någonstans..
Renoverade också bandaren.. Den är slut i bussningen till kapstan axeln, så den rumlar, och start/stopp styrningen funkar inte.. Men den fungerar annars.
Dock har nu datorn packat ihop igen med samma fel som när jag fick den. Det blinkar en massa random skräp på skärmen, så någon matningsspänning har nog trillat bort igen. Kan ju möjligen vara fler kortslutna tantaler någonstans..
Ursäkta trådkapningen....
Jag tror jag har två ABC850 liggande, en i delar och en orörd. Tror till och med det satt hårddisk i dem på 5MB eller så. De har stått kallt men torrt i... tja... nästan 20 år iaf. Onödigt att de ligger och ruttnar bort ytterligare om någon har intresse av dem...
Mvh Jonas
Jag tror jag har två ABC850 liggande, en i delar och en orörd. Tror till och med det satt hårddisk i dem på 5MB eller så. De har stått kallt men torrt i... tja... nästan 20 år iaf. Onödigt att de ligger och ruttnar bort ytterligare om någon har intresse av dem...
Mvh Jonas
- anders_bzn
- Kontakt:
Japp. Intresse finns, har renoverat ett par. Av de tre som jag hade blev det nästan två. Skulle i alla fall vara intresserad av den i delar.
Passar endast ABC800
Passar endast ABC800
Är det något problem att nätspänningen höjts från 220 V till 230 V ..?
Apropå systemprogram.. hittade detta filbibliotek:
devili.iki.fi/pub/Luxor/software/ABC-klubben/
Apropå systemprogram.. hittade detta filbibliotek:
devili.iki.fi/pub/Luxor/software/ABC-klubben/
- anders_bzn
- Kontakt:
Skulle jag inte tro, i floppy/expantionsenheten sitter det en switchad nätdel, men den switchar inte från 230V utan från ~30V. Före switchregulatorn sitter det en trafo. Den transformerar slarvigt räknat ner spänningen 10gg. Så för switch delen blir spänningen en volt högre.
Har inte i huvudet hur det ser iut i TV:n som försörjer ABC80, någon sådan har jag aldrig lagat.
Har inte i huvudet hur det ser iut i TV:n som försörjer ABC80, någon sådan har jag aldrig lagat.