Problemet är bara att komma åt kortet när det sitter i maskinen. Helst skulle jag ha ett Quad-extenderkort. Jag vet inte om jag har ett sådant. En annan lösning är att vända upp och ned på maskinen och mäta från undersidan. Fast det är svårare och om man vill fästa probar på IC så går det inte (om man inte löder på lite pinnar från undersidan).bqt skrev:Hmm hmm. DL11 har en UART, och TX RDY kommer, om jag inte minns fel, mer eller mindre rakt av från UARTen, så det är ju bara att mäta på kortet. Först vid UART; och sedan fortsätta fram mot buskretsarna på det kortet med. Jag skulle tro att UARTen själv är ok. Dom brukar hålla bra. Men signalen försvinner någonstans på vägen.
Ska vi tippa på en 8641 till?
Schema på DL11 / M7800 har jag bara hittat i:http://bitsavers.informatik.uni-stuttga ... _Jun74.pdf
Men du har helt rätt. Signalen går från UART via E31, som är en 7408 till E11 som är en DEC8881 (Bus driver, M7800 har inga DS8641 chip, bara DS8640 receivers och DEC8881 drivers). Jag i och för sig minst en reserv-M7800 så jag kan bygla om den och prova också.