iPad-display till dator
Re: iPad-display till dator
Vem väljer då köpa ett kort om 10kort kostar 50kr extra! Jag kan tänka mig köpa 10 kort själv!
Nä, det är lite roligt det där. Ibland har jag beställt 300 kort eftersom det var billigare än att köpa 10. Vissa tillverkare har sågtandsformad priskurva.
Men åh, åkte förbi jobbet idag för att hämta det jag gjort hittills i det här projektet. Footprinten var ju lite jobb att hämta all information om och skapa och så hade jag dragit kopplingarna i schemat. Men när jag kom hem så hade jag visst tagit med alla filer utom CAD-grejerna. Bara att åka tillbaka en annan dag. Jag som hade tänkt sitta lite ikväll och pilla med kortet.
Jag var ju rätt säker att jag hade tagit hem grejerna från början, men hittar dem ingen stans. Bra att man har ordning för jämnan.
Jo jag hade en liten tanke angående att ställa backlighten. Det finns ju white LED drivers som man kan programmera via I2C. Och FTDI har USB->I2C-chip. Så det är en möjlig lösning.
Jag var ju rätt säker att jag hade tagit hem grejerna från början, men hittar dem ingen stans. Bra att man har ordning för jämnan.
Jo jag hade en liten tanke angående att ställa backlighten. Det finns ju white LED drivers som man kan programmera via I2C. Och FTDI har USB->I2C-chip. Så det är en möjlig lösning.
Två sånna här räcker ju för att driva belysningen.
http://www.maximintegrated.com/datashee ... vp/id/7176
Men frågan är hur man skall styra backlighten. Jag upplever iofs att man aldrig någonsin ändrar den, så en fast styrka borde räcka. Vad säger ni?
Jag hade en tanke att slänga dit en USB->RS232-TTL eller USB->SPI, och låtsas att datat man skickar är en PWM, så ett tecken med många nollor i är en låg bakgrundsbelysning och en med många ettor är en hög. Då genom att mata in TX in i PWM-ingången på WLED-drivern. Men det blir ett chip till med mer kostnad.
http://www.maximintegrated.com/datashee ... vp/id/7176
Men frågan är hur man skall styra backlighten. Jag upplever iofs att man aldrig någonsin ändrar den, så en fast styrka borde räcka. Vad säger ni?
Jag hade en tanke att slänga dit en USB->RS232-TTL eller USB->SPI, och låtsas att datat man skickar är en PWM, så ett tecken med många nollor i är en låg bakgrundsbelysning och en med många ettor är en hög. Då genom att mata in TX in i PWM-ingången på WLED-drivern. Men det blir ett chip till med mer kostnad.
Den lösningen kostar 99 USD + 10 USD skeppning och man beställer här: http://dp2retina.rozsnyo.com/
710:- är lite väl mycket, och då tillkommer displayen. Som någon sa tidigare, det är nästan bättre att köpa en vanlig display då.
En trimpot skulle ju räcka om man vill ställa, men jag skulle kunna nöja mig med att man sätter backlighten med en resistor.
Om jag använder backlighten som jag länkade till ovan så blir priset för den lösningen i komponenter 100:-/kort om jag beställer till 10 kort. Så det är ju inte billigt det heller.
100:- backlight, kretskorten var 55:- styck. Kontakterna är inte billiga, men jag har till 10 kort redan förutom USB:n som inte kostar så mycket.
Sedan är ju frågan hur jag monterar WLED-driverserna, det går ju att göra för hand, men det är inte lätt. Behöver en pastamask till det.
Edit: Atmel har en 8-bitars AVR med USB nu. Av modern serie alltså, de hade ju de gamla AT90 sedan tidigare. ATmega8U2 kostar 30:- i ental. De är helt klart intressanta för många applikationer där man vill prata med en PC med lite högre hastighet.
710:- är lite väl mycket, och då tillkommer displayen. Som någon sa tidigare, det är nästan bättre att köpa en vanlig display då.
En trimpot skulle ju räcka om man vill ställa, men jag skulle kunna nöja mig med att man sätter backlighten med en resistor.
Om jag använder backlighten som jag länkade till ovan så blir priset för den lösningen i komponenter 100:-/kort om jag beställer till 10 kort. Så det är ju inte billigt det heller.
100:- backlight, kretskorten var 55:- styck. Kontakterna är inte billiga, men jag har till 10 kort redan förutom USB:n som inte kostar så mycket.
Sedan är ju frågan hur jag monterar WLED-driverserna, det går ju att göra för hand, men det är inte lätt. Behöver en pastamask till det.
Edit: Atmel har en 8-bitars AVR med USB nu. Av modern serie alltså, de hade ju de gamla AT90 sedan tidigare. ATmega8U2 kostar 30:- i ental. De är helt klart intressanta för många applikationer där man vill prata med en PC med lite högre hastighet.
Fick displayen levererad idag. Jäklar vad tunn den är. Frågan är om öglorna till displayen skall vara knöglade vid leveransen. De är liksom uppmosade över displayen. Tror inget elektriskt är skadat dock.
Så länge displayen inte användes i applikationer där man skulle vilja spara på batteri så klarar man ju sig på fast ljusstyrka!
Ser bara som nackdel ifall mjukvaran ska hålla på och ändra ljusstyrka efter förhållande!
Ser bara som nackdel ifall mjukvaran ska hålla på och ändra ljusstyrka efter förhållande!
Hur fungerar vanliga datorskärmar? Brukar de ha någon ambientsensor och ställa backlighten? Jag har ingen koll.
Vad tänkte du använda dem till där du behöver ambientljuskompensering gOry?
Inge, de var väl de jag skrev?! Att jag bara ser de som en nackdel ifall den ska hålla på och ändra på belysningen.. Det är ju bra på en mobiltelefon, men på en skärm/tv så stänger jag alltid av de, även dynamisk kontrast är djävulens påfund sånt får man ju ofta ifall man köper lcd-tv! 

Ja, jo, det sa du ju.
Jahapp, då är det bara att börja titta på backlight i schemat då.
Jag kommer iaf lägga till så att man kan styra backlighten externt om man vill.

Jag kommer iaf lägga till så att man kan styra backlighten externt om man vill.
Jag valde att gå med TI:s TPS61183 istället. Den är rätt så lika, men har exakt 6 kanaler istället för 7 så som med maxims. Så två uppsättningar chip behövs. Det blir rätt så stort ändå eftersom induktorn är så stor. Det behövs ju lite ström för att pumpa upp från 5V till kanske 25 eller nått sånt. Fem gånger strömmen som skall ut till dioderna, som är 6 linor a 20mA. 600mA arbetsström genom induktorn. Tycker nog att halva tåligheten borde räcka iaf, den som föreslås klarar 3.5A.