Hej MiaM!
Jag tackar och bugar för dina tips!
Jag har dock bestämt mig för HC163 som jag kommer styra upp så att den delar med 11. Jag har alltså som plan att få tio hela steg som jag kan ratta in med en skalratt (som lustigt nog inte går att få tag i med området 0-100%, kan du fatta

). Nåväl, jag vill att man ska kunna få ett kalibrerat lättavläst värde per steg (dvs 1/10-del av maximala) så man kan titta på skåpet och direkt se vad det är för värde de olika biseringslinjerna representerar. Utan att behöva mäta och oavsett om det gäller Ib eller Ugs.
Den noga kalibrerade skalratten ger sedan ytterligare möjligheter.
Jag har dock upptäckt på jobbet att skalrattar 1-10 finns samtidigt som 0-1 delen helt enkelt inte är märkt upp trots att den finns där! Kanske jag designar egna skalrattar annars finns denna approximation.
Men detta är inte anledningen till att jag skriver.
Jag har nämligen löst problemet med hur jag ska skicka 0mA-0,5A basström genom DUT. Jag blev nördigt glad när jag såg resultatet.
Bifogar ritning.
MVH/Roger
PS
Jag testade alltså först en zener då mina OPs inte var av typen rail-to-rail (vilket dom flesta inte är). Jag fick då ett avvikande värde (2,7V ist 3,3V) vid låg ström vilket jag inte accepterade. Bytte då till LM317 men fick faktiskt ännu sämre resultat (se ovan). Idag tänkte jag till och använde min kära Vbe-multiplicerare. Blev faktiskt bättre men inte tillräckligt bra. Började sen tänka, hmm, hur skapa en stabil strömoberoende (och strömtålig) referns? Spanade på TL431 men den klarar inte strömmen. Slutligen blev jag att tänka på en av de få OP-kopplingarna jag förstår dvs en buffrad spänningsföljare. Och jävlar anamma vad bra den blev att fungera!
Jag har dock inte testat med 0,5A än men ser inga hinder. Speciellt som jag använder Darlingtons vilket f.ö mest har att göra med att TO220 tål 2W utan kylfläns.
Det något tråkiga i kråksången är att jag råkade beställa en rail-to-rail OP för nära 150 spänn idag innan jag egentligen försökt lösa problemet. Denna beställning blev dock gjord för att Elfa inte hade den 10-kronorsvarianten jag först ville ha samtidigt som jag trodde mig behöva en sådan specialare för att klara biffen. Surt sa räven

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.