Aluminium-smältar-ugn

Berätta om dina pågående projekt.
J10

Re: Aluminium-smältar-ugn

Inlägg av J10 »

Jag tror inte att slagget påverkar så mycket. Det är väl om det är mycket färg och crap som ska bubbla genom smältan det blir kvar saker som gör porer.
Har man helt rena bitar så blir det väldigt lite porer.
Just hårddiskar med den svarta färgen bubblar väldigt mycket och det blir som vispgrädde uppe på smältan och även rätt mycket små porer.
Jag tror (helt ovetenskapligt grundad teori) att det luktar mindre och blir mindre rök och även mindre farlig rök om man låter det brinna så jag brukar låta röken brinna och sen lägga på locket när det slutat. Annars kan man även drabbas av att det ryker lite runt kanterna på locket sen lyfter man och WHOOF säger det och blir eldsvamp en kort sekund.
Skruvar och annat järnskrot tror jag inte påverkar alls förutom ifall man råkar hälla med någon vid gjutningen. Jag hade någon gång en stor aluklump fastsatt på ett järnrör eller dylikt så jag stoppade allt i ugnen och när alut började bli mjukt bröt jag isär det med en mejsel och tog ut röret och annat skrot och lät alut smälta som vanligt.

Folk påstår att egenskaperna kan förbättras en hel del med rätt mängd tillsatt koppar. Jag har inte provat och jämfört något men skulle vilja.
Tex mässing och koppar försvinner på nolltid i smältan.
Jag hade ett mässingrör på kanske 30x4cm med 1-1.5mm väggar som jag tänkte att jag inte hade någon nytta av så jag kan ju lika gärna gjuta en alustång i det. Sagt och gjort, riggar allt med sand och fasthållning runtom och häller upp. Allt går bra tills jag hällt halvvägs då det börjar rinna ut alu på sanden och jag förstår inte hur jag kunde missa röret när jag hällde. Tills jag ser hålen. Till slut är det hål runtom hela röret och allt rinner ut. Hela rörets insida är full med porer och massa hål från alut. Jag bara tog alltihop och stoppade ner i grytan igen och alla mässingrester bara försvann när alut smälte.

Jag måste bli bättre på att märka upp tackorna så jag vet vilka blandningar som är bra eller dåliga.

Vad har du för elugn och vad kör du med för värmetråd?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Att mässingen gick åt skogen är väl kanske inte så konstigt eftersom det är en legering med koppar och zink. Kan tänka mig att zinken smälte och tog kopparen med sig.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

J10 skrev:Jag tror inte att slagget påverkar så mycket. Det är väl om det är mycket färg och crap som ska bubbla genom smältan det blir kvar saker som gör porer.
Har man helt rena bitar så blir det väldigt lite porer.
Just hårddiskar med den svarta färgen bubblar väldigt mycket och det blir som vispgrädde uppe på smältan och även rätt mycket små porer.
Jag tror (helt ovetenskapligt grundad teori) att det luktar mindre och blir mindre rök och även mindre farlig rök om man låter det brinna så jag brukar låta röken brinna och sen lägga på locket när det slutat. Annars kan man även drabbas av att det ryker lite runt kanterna på locket sen lyfter man och WHOOF säger det och blir eldsvamp en kort sekund.
Skruvar och annat järnskrot tror jag inte påverkar alls förutom ifall man råkar hälla med någon vid gjutningen. Jag hade någon gång en stor aluklump fastsatt på ett järnrör eller dylikt så jag stoppade allt i ugnen och när alut började bli mjukt bröt jag isär det med en mejsel och tog ut röret och annat skrot och lät alut smälta som vanligt.

Folk påstår att egenskaperna kan förbättras en hel del med rätt mängd tillsatt koppar. Jag har inte provat och jämfört något men skulle vilja.
Tex mässing och koppar försvinner på nolltid i smältan.
Jag hade ett mässingrör på kanske 30x4cm med 1-1.5mm väggar som jag tänkte att jag inte hade någon nytta av så jag kan ju lika gärna gjuta en alustång i det. Sagt och gjort, riggar allt med sand och fasthållning runtom och häller upp. Allt går bra tills jag hällt halvvägs då det börjar rinna ut alu på sanden och jag förstår inte hur jag kunde missa röret när jag hällde. Tills jag ser hålen. Till slut är det hål runtom hela röret och allt rinner ut. Hela rörets insida är full med porer och massa hål från alut. Jag bara tog alltihop och stoppade ner i grytan igen och alla mässingrester bara försvann när alut smälte.

Jag måste bli bättre på att märka upp tackorna så jag vet vilka blandningar som är bra eller dåliga.

Vad har du för elugn och vad kör du med för värmetråd?
Denna tråden är bilder på aluramar som finns på compaq diskarna och resultatet.
Även lite gjutsand (oljesand)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5&start=45

Ugnen jag byggde fick jag tips här på forumet, en hel rulle kanthaltråd från elfa.
Hittar inte tråden om exakt vilken det är men kan säkert hitta rullen..
Sen kör jag den på 400v direkt ifrån väggen, ger nog en 3,5kw.
Tar bara 20min eller så att komma upp i bra värme.
Stenen är lättbetong köpt på beijer bygg de hade en sten som är formad som ett stort U.
Köpte en platt sten och botten + lock och skruva ihopa allt med gängstång.
Går att såga med fogsvans och att fräsa spåren för slingan använde jag en 20mm överhandsfräs i en borrmaskin.
Materialet spricker lite men ser ut att hålla samman ganska bra så länge man inte slår på det.

Tråden gick av ett antal gånger då jag spilde lite flytande alu på den... (undvik!)
Skarvning med hylsa funka dålig, tydligen så använder man tigsvetsning för att skarva kanthaltråd även i industrin.
Så jag testade med min nya tig och det gick efter några försök över förväntan att lyckas få en "loppa" som skarv.
Man får vara snabb på knappen och låg amp på tigen så går det.

http://www.kanthal.com/products/materia ... nthal-apm/
Welding
Welding of Kanthal APM tube to NiCr(Fe)

Pre-heat the tube to approximately 200-300°C.
Use TIG welding.
Use 25Cr/20Ni low carbon, low silicon material as filler material. (As an alternative Nikrothal 40B - low silicon material can be used).
Stress relieve the welded component at approximately 700°C for one (1) hour, followed by slow cooling in the furnace to obtain a minimum of stresses in the welded goods.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
J10

Inlägg av J10 »

Jag försökte med kanthaltråd i början men tyckte det var drygt när den blev mjuk och sjönk ihop. Men det kanske funkar om man har mer stöd som du har. Jag har som bara små fickor där den trycker in sig själv med sin egen spänst. Har lite problem med att dom vill sjunka lite och ligga an mot varandra och då brinner dom av med tiden.

Men då är det bra med den rostfria tråden och hög ström/låg spänning för då kan man klippa till en liten bit att brygga med och så svetsar den fint ihop sig själv. Lätt-patchat under drift.
Jag vet inte hur många gånger jag lyckats bränna av tråden.
Skulle behövt någon slags temperatursensor så det inte skenar när alut har smält. Jag har mer isolerande block som väggar nu och då stiger det ännu mer brant.

Har du spiralat den?Är det beräknat närapå evig livslängd på kanthaltråden du har?
Har du spiralat den?

Min tråd håller ganska bra men efter ett tag kan man se hur den tunnats av på sina ställen. Särskilt om temperaturen skenat några gånger.
Jag kör med vridtrafo för att kunna sakta ner värmen lite när det närmar sig och för standby. När det smält räcker det med 2A eller ännu mindre för att hålla allt smält.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ingen som provat induktionsvärmning? och finns det speciella krav på tråden i det fallet?

Resistansvärmning blir ju aldrig varmare än tråden medan induktionsvärme begränsas av värmebalansen. Förutom om man lyckas smälta omgivande betong eller keramik..
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

J10 skrev:Jag försökte med kanthaltråd i början men tyckte det var drygt när den blev mjuk och sjönk ihop. Men det kanske funkar om man har mer stöd som du har. Jag har som bara små fickor där den trycker in sig själv med sin egen spänst. Har lite problem med att dom vill sjunka lite och ligga an mot varandra och då brinner dom av med tiden.

Men då är det bra med den rostfria tråden och hög ström/låg spänning för då kan man klippa till en liten bit att brygga med och så svetsar den fint ihop sig själv. Lätt-patchat under drift.
Jag vet inte hur många gånger jag lyckats bränna av tråden.
Skulle behövt någon slags temperatursensor så det inte skenar när alut har smält. Jag har mer isolerande block som väggar nu och då stiger det ännu mer brant.

Har du spiralat den?Är det beräknat närapå evig livslängd på kanthaltråden du har?
Har du spiralat den?

Min tråd håller ganska bra men efter ett tag kan man se hur den tunnats av på sina ställen. Särskilt om temperaturen skenat några gånger.
Jag kör med vridtrafo för att kunna sakta ner värmen lite när det närmar sig och för standby. När det smält räcker det med 2A eller ännu mindre för att hålla allt smält.
Det är en lång spiral som jag lindade på en gängstav i svarven.
Har ännu inte några problem med att den sjunker samman men spiralen ligger med understöd inne i stenen överallt och "hyllan" lutar inåt.
Bara haft problem med att tråden frätts sönder av smält alu vilket såklart går att undvika om man inte gör dumma saker (som att slänga i bitar när degeln är i ugnen och missa...)

Jag har inhandlat en högtempsensor på ebay (thermocouple) och adc så det går att koppla till arduino.
Sen köra en triac eller relä för att köra pid reglering(med hyfsade intervaller på reläet så elbolaget inte blir arga).
Dock inte kommit vidare med det då jag hade lite problem med sporadiska värden ifrån givaren.
svanted

Inlägg av svanted »

sant att lättbetongen vittrar sönder, mina höll typ 15 smältningar sen ville spåren rasa ihop......
nu har jag insidan med elfast tegel som jag kapade likadana spår i...
den håller mycket bra men ett dammigt jobb att kapa i den och det dammar som f-n, så det gör man utomhus på sommaren..
när det blåser mot grannen... :)

hade åckså problemet att tråden vill halkar ur spåren, vilket är lite farligt om den kommer mot plåtdegeln,
så man ska ALDRIG lyfta i den MED STRÖMMEN påslagen, om man skulle råka komma emot tråden.

har jag limmat små klossar av tegel på mitten i spåret som håller in tråden..
limmat med biltemas brandmassa, sitter som berget.

ang, indutionsugn....
DET vore nästa steg..
som denna men för en större degel...
J10

Inlägg av J10 »

Jag vet inte ens vad för material jag har. Yttre isoleringen är stenull men "stenarna" jag har nu är vita och porösa, ser ut som pressad glasfiber i mikroskop. Misstänkte att det var något asbestbaserat men det var det inte. Däremot var det det i alla rören i källaren märkte jag. :)
Det kommer från en oljebrännare har jag för mig och var ett stort block som jag sågade till mindre block. Styvt nog att kunna gröpa ur hyllor för tråden och tål fan när det kommer till värme.

Märks det ingen "deterioration" alls på din tråd?
Isåfall kanske man skulle gå den vägen ändå. Har lagt en del pengar på ny tråd vid det här laget. Typ 69kr för 3 försök eller något. Spiller man på fel ställe eller kommer åt med något av metall eller råkar glömma den på för hög effekt en stund så blir det rappligt att köra vidare även om man lätt patchar där den går av.
Jag såg även någon gång att det fanns färdigspiralad och uppmätt kanthal på ebay till rimliga priser.

Jag har en stor trafo med många lindningar att välja på så jag kan köra lite vad som helst som värmetråd plus att det är isolerat. Bara kortslutningsrisken och trafon backar inte. Inte ens lite.

Induktion är en dröm ännu. Jag började bygga men det gick sönder och sen har jag inte funnit tid och lust att laga.
Enda kravet på tråden vid induktion är väl vattenkylning och skin effect. Helst en Koaxial-litz-tråd med vatten i mitten. Men kopparrör verkar funka tillräckligt.
Sen ska det ju tåla strålningsvärme osv från det man smälter även om ingen verkar ha problem med det.

Annars funderade jag på om man inte kunde göra en H-brygga och bara köra högfrekvens-AC i befintlig värmetråd. Både induktionseffekt och värmestrålning. Som det är nu så är ju min tråd bara linjärt lindad runtom och man kan faktiskt känna 50Hz vibrationer i degeln som är av järn. Den sugs som in när man ställer ner den i ugnen på full effekt.

Jag hade "eldfast tegel" från k-rauta som innerväggar tidigare. Med stenull utanför. Jag kapade med vinkelslip med vanlig slipskiva och det gick som smör men dammade mycket. Men med en lite improviserad ventilations-lösning så gick det faktiskt bra inomhus men det är inget jag rekommenderar. :)
Förutom att dom har hög värmekapacitet och tar tid att värma så funkadet det kalasbra. Man kan typ inte ha sönder stenarna med värme.
Senast redigerad av J10 24 januari 2014, 13:33:45, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En skillnad med induktion är ju att tråden inte behöver vara i termisk kontakt med ämnet som värms. Så den kan väl med fördel gömmas bakom ett lager keramik?
J10

Inlägg av J10 »

Jo. Det verkar räcka med keramisk degel eller liknande för att skydda tråden. Eller så är det för att dom har såpass mycket vattenkylning i rören att det funkar.
Det står klart på önskelistan iaf. Då skulle man även kunna ha isolering direkt mot degeln och få det mycket effektivt.
Eller varför inte en degel med inbyggd induktionsspole och isolering och hällpip.
Smält alu on demand.

Ibland när jag glömt ugnen på för hög värme en stund eller när allt smält men jag håller på med gjutformarna fortfarande så sänker jag effekten till typ 2-3A och efter en halvtimme lyser allt orange. Degeln, alut, tråden, stenarna. Det är ganska trivsamt och vackert om man släcker ner runtom. The wonders of nature.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur känner ni med smältugn av värmen? (för temperaturreglering)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Själv har jag köpt liknande denna
http://www.ebay.com/itm/Temperature-100 ... 2ecd65e7e1

Gällande att tråden vittrar har jag inte upplevt mer än där jag spillde alu.
Men har bara kört 2-3 gånger med den så det kommer säkert att den vittrar.
Då borde tempregleringen hindra det från att bli allt för dåligt.
Det är väll samma tråd i prof ugnar och de håller länge?

Sen att man är noga med att stänga locket så den får svalna sakta.
Någon gång var den varm dagen efter en smältning och då lagrar inte lättbetong så mycket värme.
Skriv svar