Solcellsanläggning 9,66 kW, 42 st paneler, i drift

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
totteflash

Re: Solcellsanläggning 9,66 kW, 42 st paneler, i drift

Inlägg av totteflash »

Intressant och väldokumenterat!
Är det skatt på den elen som du producerar och säljer?

Kan dock inte begripa att det ska behöva vara så stor skillnad mellan köpt och såld el...
Kanske beror på vilken tid på dygnet man säljer elen?
Säljer man el på natten kanske det är bättre pris?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Energiskatten betalas av köparen, oavsett produktions metod.
Elpriset ligger just nu på drygt 30öre hela dygnet, med tanke på att priset i allmänhet är lägre på sommaren när produktionen är högre för solcellerna, så skulle jag säga att 30öre inte alls är dåligt. Utan riktigt bra.
xxargs

Inlägg av xxargs »

PV-el och vind-el är mindre attraktivt just för att det är en störare på elnätet precis som en förbrukare vilket betyder att det går åt reglerkraft att hantera detta när solen går i moln och tillbaka etc. och är det för stor andel sådana ostyrda energikällor som trycker ut sin energi utan att fråga om lov i varje sekund gentemot baskraften så minskar verkninggraden på tex. vattekraftverk när det kranar upp och ned snabbt för att hålla elnätet stabilt och ser man inte upp så kan det kosta mer energi pga. förluster i regleringen i vttenkraften än vad som produceras med dom sk. miljövänligga energiproduktionsalternativen. - den dan som solpanelerna kan ge ström mitt i natten när behov finnes eller vinkraftverk kan leverera ström när det är vinstilla - då kan man ta mer betalt för strömmen...

En bra energikälla levererar energi på beställning oavsett dygn eller väder ute...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu överdriver du problemen. Det som händer om andelen ostyrd kraft blir hög är att elpriset kommer att variera mer. Då kommer den kraften som lätt kan reglera att köra mycket när elpriset är högt och lite när det är lågt. Så vattenkraften kommer att bli mer värd. Förlusterna kan inte bli i närheten av så höga du insinuerar. Solkraften s produktion följer konsumtionen ganska bra nere i Europa. Även i Sverige går det åt mer el på dagen, det är över året det passar dåligt i Sverige.

Jag är kritisk till den överdrivna subventioneringen av solkraft, men för den saken skulle behöver man inte komma med felaktiga negativa saker om den.
Att man exempelvis kan på elcertifikat för el som man producerar i sina subventionerade solceller och sedan dumpar i en vattenbalja på tomten är inte klokt. För ägaren skulle det antagligen vara billigare med solfångare, för oss andra som betalar för subventioner och elcertifikat är det definitivt det.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag är privatkund hos Fortum och får räkning varje månad på elen jag köper.
Elen jag säljer går gå tre-månaders (kredit)faktura.
Så var tredje månad dras det beloppet av från min ordinarie månadsfaktura från Fortum.

Priset skall vara Nordpols pris minus 0.2 öre (eller liknande) plus 4-8 öre för nätnytta.
Så i princip betalar Fortum samma inköpspris till mig som till Nordpol.
Sen exakt hur denna beräkning ser ut vet jag inte. Nordpolspriser är väl dagspriser medans priset på räkningarna är per månad.
Så det justeras, räknas och divideras nog på "lämpligt" sätt. :wink:

Jag hade tänkt sälja till Tälge Energi som skulle ge 1:50 per kWh. Men efter lång och trög e-postväxling med ständigt uppskjutna startdatum, avsaknad av avtalsvillkor och krav på att jag först blir kund så jag kommer in på deras "prioritetslista" så kanske jag nån gång i framtiden, när de ser ett behov, kommer att få sälja el till dom. Med 3 år bindningstid. Och utbetalning i efterskott en gång per år. :tumner:

Någon tipsade i början av denna tråd om Öresunds kraft. De verkar ha något bättre villkor, men även där får man betalt i efterskott, efter ett år. :tumner:

Jag skall alltså sälja el, och först efter upp till 12 månaders kredit skall jag få betalt. Om dom inte har kursat innan dess. Uselt.

Då säljer jag hellre till Fortum. Där har jag tillsvidarepris både på sälj och köp och kan när som helst (eller i alla fall månadsvis) säga upp avtalet. Och utbetalning/avräkning sker var tredje månad. :tumupp:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Elpriset på nordpool är timbaserat. Det du får är väl någon typ av månads snitt, samma som på köpta el. Om du har rörligt elpris så borde det ligga på samma nivå. spottpris + några öre.

Det som gör att den köpta elen blir dyrare är ju alla andra avgifter. Nätavgift, energiskatt, elcertifikat och moms, det är det som gör att det i slutänden blir väldigt stor skillnad på köpt och såld el. Själva elen är inte dyrare att köpa.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sälj till grannen ;)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Det är ju inte tillåtet att sälja eller leda över (köpt) el till grannen i normala fall.
Vad som gäller för egenproducerad el vet jag inte.
Jag kan ju flytta dieselgeneratorn över fastighetsgränsen, men solpanelerna/invertern flyttar man ju inte. :humm:
Det är i alla fall inte aktuellt att sälja till grannen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl samma sak som om du säljer något annat till grannen på kommersiellt sätt. Du måste betala alla skatter mm.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

En elkabel som går mellan två fastigheter är koncessionspliktig, vilket betyder att du måste antingen ha nätkoncessionen för området eller en ledningskoncession för just den ledningen.
Ska du sälja energin till grannen måste det alltså ske genom elnätet. Då måste man vara registrerad som elhandlare med allt vad det innebär.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man kan alltid ansöka om slippa:
http://www.energimarknadsinspektionen.s ... a-nat-ikn/

Sen är ju frågan om man istället för att sälja el, hyr ur kW-delar av sin solkraftsanläggning till grannen. Att hyra ut saker till någon annan kan man göra som privatperson, bara man tar upp det i sin deklaration. Troligen fördelaktigt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bit96: Klart intressant tråd, tumme upp! :tumupp: :tumupp:

Vad gäller t.ex. tvättmaskin/diskmaskin så kan du minska maskinernas elförbrukning rätt rejält om du använder maskiner som matas med kall+varmvatten, där varmvattnet kommer från något annat än köp-el. Det är tydligen olika praxis i olika länder vad gäller om maskinerna brukar ha separata varm+kallvatteningångar, så det kan löna sig att köpa från något annat (EU-)land.

En fullösning som borde gå att använda på maskiner med mekaniskt programverk kan kanske vara att helt enkelt slå av och på matningen till dem. En timerkrets kan hålla reda på ungefär var de är i sitt program (dumt att slå av och på fram och tillbaka under tiden de är i ett läge där vattnet ska hållas varmt), och om det passar acceptabelt så kan de få pausa en stund medan ett moln glider förbi.

Jämförelsen för poolvärmen får väl mer bli "ekonomisk verkningsgrad" kanske? D.v.s. hur mycket värmeeffekt i poolen får man per investerad krona i anläggningen vid given solinstrålning eller något liknande.

Jag tror att jag inte är ensam om att vilja se en fortsättning här när/om solvärmepaneler också monterats. Det går att läsa på nätet om några som skaffat solelanläggning, och det finns rätt många som skaffat solvärmeanläggning, men det verkar vara rätt ovanligt att ha båda varianterna. Nån slags jämförelse vore vettigt.

En idé för att använda RS485-utgången (eller annan "så mycket produceras faktiskt"-info) ihop med strömmätning på husförbrukningen (eller kanske mätning på ström och riktning till/från elnätet) vore att styra t.ex. termostatens börvärde i en varmvattenberedare eller liknande. När du har överskott på elenergi så kan du värma upp varmvattenberedaren till säg 80 grader eller vad den nu maximalt kan hantera på ett vettigt sätt, medan när du är tvungen att betala för el så kan börvärdet ligga klart lägre.

Med bara 30 öre per kWh så är det nog till och med lönsamt att värma ackumulatortankar för uppvärmning med el före att sälja elen. Detta är givetvis också beroende på vad ordinare uppvärmningskälla har för kWh-pris. Vedeldning kostar nog klart mindre än 30 öre per kWh antar jag.

Om man har nån slags värmepump som levererar energin till vatten så kan det kanske (eller kanske inte) vara lönsamt att buffra upp lite varmare uppvärmningsvatten i nån slags ackumulatortank?
ajje skrev:En elkabel som går mellan två fastigheter är koncessionspliktig,
Men verkningsgraden för elmotorer och generatorer är rätt god. Alltså borde man kunna kringgå reglerna genom att låta en axel överföra energin mekaniskt över tomtgränsen. :shock: :D :wink: :roll:

Vad gäller ojämnheten så är det väl de riktigt snabba variationerna som kan tänkas vara ett riktigt problem - och de borde väl gå att parera med t.ex. svänghjul som tillfällig buffert? Sett över några timmar så antar jag att svänghjul + "motor-generator" har lägre förluster än t.ex. batterier. Svänghjullösningen kan placeras på lämplig plats där den stabiliserar lagom stort område och dessutom inte utgör för stor skada om hjulet "sliter sig".

Variationer t.ex. mellan olika dygn borde väl vattenkraftverken ändå klara att hantera, speciellt om de rörliga elproducenternas placering och funktion är relativt kända ihop med vettiga väderprognoser.

Med dessa anläggningar tillräckligt utspridda så torde dessutom lokala vädervariationer inte få alltför stor inverkan.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Problem med för hög spänning i ena solpanelslingan! :shock:

Idag ca kl 6.50 i strålande solsken från klarblå himmel startade invertern med några 10-tals watt.
Strax därefter slog den ifrån och varnade för hög spänning in från ena slingan.
Jag såg på spänningskurvan för den slingan att den i princip gått rakt upp, bortåt 900 volt.

24 paneler x 30 volt/panel = 720 volt, vilket ligger under de 800 volt som MPPT:n vill jobba med (250-800 volt).
Men om panelerna är obelastade (drygt 37 volt) blir det bortåt 900 volt, fast invertern skall dock klara 1000 volt.
Jag har tidigare varit uppe ca 850 volt under kortare tider och det har gått bra, men idag han väl invertern inte med att reglera ner.

Jag hade anat att detta problem skulle dyka upp då jag monterade och kopplade panelerna, men jag ville bli färdig före nyår med monteringen så det var lättast att koppla slingorna med 24 resp. 18 paneler, så som dom sitter på var sin takhalva.
800 volt överskrids ju inte vid normal körning.
Men nu lärde jag mig att denna MPPT jobbar långsammare med att reglera upp strömuttaget än vad skyddskretsarna accepterar.

Så det vara bara att stänga av allt och klättra upp på taket och koppla om. Byggställningen står kvar så det var inga problem.
Två paneler plockades bort för att komma åt, och jag passade på att kontrollera skruvar m.m. Ingen rost, ingen oxid, allt såg bra ut.

Efter lite funderande och några skisser på hur och var jag skall koppla om gick det ganska lätt att fixa till. Tre paneler från 24-slingan kopplades över till 18-slingan så nu är det 21 paneler i varje.

Det tar ett tag att fundera ut var man skall kapa en kabel och vilka kontakter som skall lödas var. Plus-kontakt från panel skall till minus-kontakt på matarkabeln, som är plusmärkt, och förses med minusmärkt pluskontakt, eftersom TYCO-standard tillåter att båda han- och honkontakter kan vara plus- minus- eller ickemärkta. Samt att hankontakter har hon-hylsor till skillnad från honkontakterna som har han-stift. :wacko:

21 paneler x 30 volt = 630 volt. 21 paneler x 38 volt = 798 volt. De är specade till max 37.17 volt men jag mätte en panel till 37.79 vilket kan ses på en bild tidigare i tråden.

Klockan 13.30 var allt klart och återmonterat och invertern startade upp som den skulle. Efter några minuter var den upp i ca 6.80 kW.
Som vanligt gäller, man skall göra rätt från början. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bit96 11 mars 2013, 15:27:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Och en närbild på skenans profil som tidigare utlovats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Vad gäller försäljningspriset på el som jag uppgivit till ca 30 öre, så grundar det sig på att jag kollat priserna sen förra sommaren.
I juli var det ca 17 öre, under aug-okt steg det från 24 till 32 öre, nov-dec var det 31 resp. 40 öre samt i jan var det 38 öre.
Så att räkna på ca 30 öre duger som ett överslag.

Ett annat överslag är att om man antar att man säljer 1/3 och förbrukar 2/3 av solenergin kan man räkna på följande sätt:
90% av watt-talet = de kronor man sparar, 10% av watt-talet = de kronor man säljer för.

I mitt fall:
9660 watt, ger ca 8700:- sparade kronor på elräkningen och ca 970:- i försäljning.
Jag hoppas det blir bättre än så, men jag får väl återkomma i december och stämma av. :)
Skriv svar