Energieffektiv bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av zeus »

Lite samma tänk: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 650149.ece

Men för sakta och skulle gärna kunna lasta något mer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36629
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av Glenn »

danei skrev:Du ska inte blanda ihop de tester som bilprovningen gör med de tester som görs när en ny bil ska godkännas för marknaden. En smalbands lambda räcker om man ligger med konstant last med lambda 1.
Förvisso kanske avgasgodkännandet kräver mera, men det är fortfarande så att bilar har riktigt skitiga avgaser på höglast, det är ingen lambda 1 där, det kan jag lova, testa själv med en avgasmätare så får du se, och detta beror på att man kör med open loop.

..Och är du väl utanför området som lambdasonden klarar av så har du ju problem.


..Förresten, med full closed loop behöver du ju inte ens mappar, men det har ju normalt sett alla syrsystem idag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27400
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av danei »

För att klara transienta förlopp måste du "dödräkna" De värden som lambda sensorn ger var ju aktuellt för några varv sedan. Men när man har rellativt konstanta förutsättningar funkar lambdan, under övrig tid kan den användas för att justera dödsräkningen, hur länge spridarna ska var öppna beror ju även skicket på spridarna och bränslet.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av Platis »

Ju nyare bilen dessomer så går dom på closed loop hela tiden, dom nyare hela tiden även på fullgas! Elektroniska spjäll, högre beräkningshastigheter, bättre lambdasonder, ställbara kamaxlar,separata tändspolar m.m gör detta möjligt! En volvo från -88 går endast i closed loop på jämn gas, en ny bmw(och andra märken) klarar plattan i mattan med full lamdareglering! Det är helt enkelt så att gasspjället tillåts inte öppna fortare än vad den hinner med att reglera ovsett vilket läge du har gaspedalen! Men datorerna är idag så snabba att du ändå har full(nåja) gasrespons!
Ställbara kamaxlar, effektivare tändspolar och mer finreglerade insprutare gör också så att nya bilar kan förbränna bränslet effektivt på alla varvtal, vilket inte en volvo från -88 gör! Skillnaden är som mellan en dosdator och en ny windowsdator, det har hänt en del om man säger så!
bearing
Inlägg: 11674
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av bearing »

Framstegen har ändå inte gjort särskilt mycket på förbrukningen. Tycker bilarna överlag snarare drar mer än förr. Skärpta avgaskrav, brukar de skylla på. Sen väger ju bilarna mer idag också, eftersom att krocksäkerheten blivit en så stor prioritet.
danielb
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:10:17

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av danielb »

Vad har gammal Saab 92/96 för luftmotstånd? Tomma karossen på en 96:a väger nog inte många kg.
YngLi
Inlägg: 385
Blev medlem: 27 november 2010, 20:53:23

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av YngLi »

Det nästan fattas en slags väg typ, skulle vara något mellan gång och cykelväg och vanlig väg. skulle säkert vara lindrigare, och enklare att få till något hyfsat krock-säkert fordon om man slapp vistas bland stora lastbilar och andra vanliga ganska tunga bilar. Skulle finnas en typ av väg där hastigheten var kanske max 60 km/h och att vikten på fordonen kanske var begränsad till x antal hundra kg. Blir antagligen för dyrt att bygga särskilda sådana vägar, men ofta åker man bara för att transportera sig själv och då är det ganska dumt att åka i något stort och tungt bara för att det skall vara krocksäkert vid kollisioner med andra ganska stora och tunga fordon, samt krocksäkert vid avåkning i ganska höga hastigheter o s v. En variant vore att begränsa vikten för de fordon som för åka på vissa vägar, eller att tyngre fordon helt enkelt får köra saktare, typ så max rörelse energi är lika stor hos fordonen oavsett hur mycket de väger, eller hur det nu blir? :)

Edit, lade till ett max, max rörelse energi
bearing
Inlägg: 11674
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av bearing »

danielb skrev:Vad har gammal Saab 92/96 för luftmotstånd? Tomma karossen på en 96:a väger nog inte många kg.
Det räcker att läsa två meningar! :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_92

Frontarean vet jag inte, men borde ju gå att får fram via en bild.

Jag ringde för övrigt på en blocketannons på en påbörjad elkonvertering av en Saab 96 förra året, men var för sent ute. Motorn var monterad, men elektronik och batterier saknades.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27400
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av danei »

Det är lite irriterande att folk snackar cW men verkar tro att de snackar om luftmotståndet. Exempelvis F40 var extremt låg för att få en liten yta, ett efektivt sätt att få lågt luftmotstånd, men gör det svårare att få till ett bra cW. F1 bilar ska vi inte snacka om, de ligger i nivå med en cyklist, dock något bättre än Empire State Building, men inte särskilt mycket. Det är trotts allt det totala luftmotståndet som är av intresse inte luftmotstånds koefficienten
bearing
Inlägg: 11674
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av bearing »

Det beror ju på vad man är ute efter. Men det stämmer nog att folk tenderar att blanda ihop storheterna.

Om man letar fram bredd och höjd borde det gå att få fram ett grovt värde på frontarean från t.ex. den här bilden.
Bild
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av blueint »

Förslag:
* Byt ut så mycket av karossen som möjligt till glasfiber
* Använd elmotor med batteri samt motorgenerator som går på optimala parametrar för carnot.
* Bränsle som är ekonomiskt, t.ex gengas

Allra helst.. Spårtaxi ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36629
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av Glenn »

Gengas är väl sällan ekonomiskt, om man inte har egen skog och oändligt med fri tid att göra små små torra bitar av skogen...

Dessutom finns det en del andra problem med gengas, förutom att det finns en del faror sliter det väldigt mycket på motorn.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27400
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av danei »

Visst är det en hel del bök med gengas. Man måste få det tämligen automatiserat och gå på flis eller liknande om det ska bli vettigt.
Att det sliter på motorn har jag hört lite olika om, vissa verkar inte alls ha den erfarenheten.
bearing
Inlägg: 11674
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av bearing »

Spontant känns det som att en stirlingmotor eller ångmaskin tar tillvara på mer energi ur ved/pellets än att gå via gengas och förbränningsmotor.

En el/ånga eller el/stirling seriehybrid lockar mig.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18251
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av AndLi »

danei skrev: Nya B-körkort gäller inte på fyrhjuliga motorcyklar.
Källa?
Jag påstår det motsatta, är den registrerad som terränghjuling får du köra den på B kort om du tagit det innan 2000 annars krävs förarbevis. (Men får inte köras på allmän väg i allmänhet)
En som är registrerad som fyrhjulig motorcykel får man köra på A eller B kort. (Om du inte tagit kortet efter den 19 januari 2013, är under 21 och har en motoreffekt över 15kW)


Min källor är:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork ... uari-2013/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... regler/MC/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ordon-ATV/
http://www.mcrf.se/documents/Braattveta ... lingar.pdf
Skriv svar