Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Ja, man måste väl upp i väldigt höga hastigehter för att galvot inte ska reagera på själva PWM signalen. Iofs kan man ju fördröja med ett filter eller så men jag vet inte om det blir så bra. Men du kan ju få testa. Skulle ju vara väldigt bra om det fungerade. Drivaren som jag har byggt har bara blivit skit så jag måste göra lite nya grejjer innan jag kan testa igen. PDn fungerar inte längre. Får se när man får tummen ur och fixar det.

Man vill ju nästan se bilder snart. Eller iaf när du monterat dit spegeln.

//Simon
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fortsättningen följer: Nu har jag bytt transistor och sågat ner läsarmen för att få lägre vikt. Man vinner massor på det! Var tillochmed så noga att jag tog bort den ytmonterade kretsen och förminskade ledningarna på "flatkabeln" som går från läsarmen.

Jo, bilder kommer. Ska bara hinna lite längre först.
En bild kan jag bjuda på:

Bild

Bildtext: Garantin borde alltså fortfarande gälla.... :lol:[/img]
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

förminskade lednignarna på flatkabeln? Kan du inte bara ta bort dom?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Först lödde mina sladdar direkt på spolens anslutning (där flatkabeln börjar.) Men sedan kom jag på att flatkabeln var mycket lättare och mer rörlig än mina sladdar, så jag utnyttjade flatkabeln och lödde mina sladdar på kretskortet som sitter still på hårddiskens bottenplatta istället. -Som bonus slipper jag att sladdarna rör på sig och skapar motstånd för armen.

Som förtydligande för de som inte plockat isär en hårddisk så kan jag förklara den här flatkabeln som ett jättetunnt kretskort av plast, lika böjjbart som ett papper.

Nu väntar jag på att limmet till spegeln ska torka. Hade du monterat dit spegeln? Hur gjorde du? Sitter den kvar? :)

I kväll ska jag testa första spegel-armen med lasern. Än så länge lär jag bara kunna göra olika långa streck.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Hittade en liten film som visar ett ganska enkelt sätt att göra det på. Kanske inte det mest exakta men ser bra ut. http://www.jtice.com/home_movs/laser/sp ... canner.wmv
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag limmade mina speglar på en liten L-profil av aluminium. Jag använde silicon-lim för att få det att sitta fast men epoxy funkar nog lika bra.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag gillar inte högtalar "scannrarna" , känns lite fel att kalla dom för scannrar.
När jag tänker på en xy laser scanner så tänker jag en grej med två galvos och en laser som kan visa väldigt exakta mönster.

Den där lösningen med högtalarna känns lite ghetto aktig.

Ursäkta om jag låter lite negativ men det är min åsikt.

Angående mitt laserprojekt så går det lite segt med att bygga galvos, vet inte riktigt hur jag ska göra.

Jag skulle vilja veta lite mer hur positionsbestämmningen fungerar i dom hemmabyggda, t.ex den där japanens.

Nån som kan förklara lite?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Han har en sluten reglerloop som hela tiden jämför den efterfrågade vinkeln med den verkliga, en enkel regulator är PID regulatorn, lär finnas massor av info på google men det går ut på att man kollar på felets värde, dess integral och dess derivata. För att få reda på den verkliga vinkeln har han en kapacitiv givare tillverkad av två små kretskortslaminat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Resultatet av högtalar-"scannrarna" ser bra ut. Kul att det är möjligt att göra det så enkelt. Men ganska snart vill man nog kunna styra lasern mer.

Jag testade med skiftregister som gör olika "program", men det blev tillslut nästan mer elektronik än resultat, om ni förstår... så jag har bestämt mig för att köra med PIC.

Vad kör ni med för PIC-krets?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag har ju inte fått igång grejjerna men det var tänkt att en PIC18F458 skulle styra två 16-bits DACar som slutligen styr drivkortet. Hastigheterna ska räcka för att hinna göra annat än att bara skicka ut data till galvosarna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kikade på priser på 16-bitars DAC-kretsar.
Hittade en ganska billig på Bihab:

TDA1543, Dual 16-bit DAC, för 43.75:-
Skulle den kunna fungera? Har inte hittat någon fakta om den. (Ok, jag hittade lite fakta på en sajt, men min italienska är inget vidare så jag förstod mest kretschemat på den sajten...) :)

Kan "dual" innebära att den har två D/A-omvandlare?

Tänkte beställa en Wisp628-programmerare + PIC-kretsar från Jescab. Ska se vad jag hittar för PIC där... (De hade inte PIC18F458.)
Vet inte hur mycket minne som kan behövas. PWM och "ganska hög" hastighet skulle däremot passa rätt bra.... :)

Elektronikmässigt har mitt projekt inte utvecklats så mycket. Tänkte ge mig på det mekaniska nu tills jag har en PIC. Mina spegel-armar ligger löst på bordet nu, så de ska monteras fast.

Tycker det är lite trist att jag övergav min egna konstruktion med mönster som byts med hjälp av skiftregister, men så är det... Allt går att lösa så fint med PIC'ar nu för tiden... :)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Ja, "dual" betyder att det är 2st D/A i samma kapsel.

Den verkar sakna utgångsförstärkare och ger ström ut (tror jag).

Interfacet är enkelt.
Den går att klocka i 9.2Mhz så det är väl OK.

Pic18F458 är ganska gammal så jag skulle välja någon nyare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, har inte hunnit tänka ännu, :roll: men eftersom utsignalen kommer att styra drivelektroniken för spegelarmen så kanske man kunde förstärka den. Vore fint med något datablad på TDA1543 så man kan se vad den skickar ut.

Om ingen har tips på någon annan DAC till liknande pris...?

((Mitt lilla frågetecken angående PIC-krets är hur mycket minne som man kan tänkas behöva. Beror ju på program och vad man behöver lagra, men det är inte så lätt att veta när man inte kommit så långt. Men det löser sig nog. Man är ju inte fast med samma PIC för resten av livet...))

Nä, nu ska jag fixa nåt att äta så hjärncellerna kommer tillbaka :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inga nya bilder? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:)
Elektronikmässigt håller jag på att testa en annan variant av styrning, så där finns inget spännande just nu. Tog lite bilder på själva mekaniken, men jag får återkomma med mer bilder när jag monterat grejjerna där de ska sitta. Tyvärr tog jag inga bilder när jag testade första spegelarmen.

Nåväl. Här är lite att titta på. Något av intresse kanske finns ändå..

Läsarm med spegel. (Inte så lätt att ta kort på en spegel, autofokusen får fnatt...) Man kan även se hur jag kopplat spolen från läsarmen:
Bild

Läsarmen är monterad på en avsågad del av hårddiskens bottenplatta. Laserstrålen är fejkad med Photoshop:
Bild

Tillfälliga strömförsörjningen. Inte det vackraste. Det enklaste man kan konstruera! Ungefär såhär kan en modifierad nätdel från en dator se ut:
Bild
Skriv svar