Behöver övervaka min bil! Kan nån ge mig tips?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ensten> Du menar de bilderna med kommentarer? de är bortrensade för att spara hårdiskplats ....

Haft lite strul med brandväggen idag, prova igen...
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

jag har en DUNDERIDÉ:

Gör ett capacitivt larm (hur stavar man det??) som du kopplar till bilplåten. Sen ställer du in larmet så ***** känsligt så att nuddar man bilplåten med lillfingret så larmar det.
Koppla en mobiltelefon som ringer upp dig när larmet går.
(typ har numret färdigknappat i displayen när du riggar larmet och sen kopplar du in på YES-knappen).

Detta larm måste återställas när det har gått (dvs att man går ner till bilen och knappar in numret igen utan att trycka på YES)

(säg bara till dom lite lätt, inte förstör deras bil, för då gör du ju samma fel själv, och slå dom inte, då kan du få fängelse för misshandel)
benring

Inlägg av benring »

Gomorron, fasen asså va det verkar knepigt att få detta bra till ett hyffsat pris...

Jag vill ju inte köpa dyra grejjer för att sen inte se annat än att NÅN repar bilen, det vet jag ju redan...

Jag får suga lite på alla era förslag o se vart jag kommer:)

Fortsätt gärna att spåna på saken:)

/B
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

sebastiannielsen:
Måste väl räcka att trycka på "yes" 2 ggr, alla mobiler jag testat har iaf "automatiskt" ringt upp senast slagna nummer efter den manövern (så slipper man gå dit å' återaktivera nummret).

Edit: Kanske börja smått med en tidslogger, så att du vet vilken tid på dygnet de brukar "röra" vid bilen (fortsätter spinna runt sebastians förslag med capacitiv sensor).
benring

Inlägg av benring »

Du kan koppla triggern till ett kortnr oxå, det är smidigare:)

Ang när dom rör sig kring bilen ja, det vet jag redan att det skiljer sig väldigt mycket, det kan va under natten, kvällen, förmiddag, ja jag har sett repor alla tider på dygnet å dom har snart inte mycket kvar o repa heller...

Självrisk 4000:- så man kan ju lugna sig tills hela bilen e repad, sen repar dom igen å igen...

nej ni, jag ska TA dom, inte börja smått :evil:

Får väl bli "manuell" övervakning annars då...

/B
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

sebastiannielsen tycker jag har den bästa idéen!

Kan ju även kopplas till kameran, vilket blir mer "träffsäkert" än rörelsesensor.
benring

Inlägg av benring »

Jag vill helst ha me en kamera av nått slag oavsett lösning, så jag iaf ser NÅNTING av personen, då kanske jag kan se om det är en unge eller vuxen eller nått.

Samtidigt ha det kopplat till mobilen så får jag kuta ut när det larmar, eller be nån annan om jag e på jobbet.
Varianten lär ju inte falsklarma så mycket i så fall heller då man måste komma åt bilen för att bli plåtad.

Förresten så e bilen nyrepad igen, färska repor me färgdammet kvar t o m...
Så det har hänt under dagen. Det verkar hända mer under dan vilket underlättar me tanke på ljuset.

/B
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag undrar om det går och isf hur mycket extraelektronik man behöver för att spara ner korta videosekvenser från en av Kjell & Compays mini IR-kameror till ett Compact Flash minne.

Vem vet det ?
Förhoppningsvis vet jag vartefter, det ska bli nästa steg i dörrklockeloggern, återkommer isåfall...
benring

Inlägg av benring »

Denna kamera fick jag tips på http://www.swespy.se/5.html

Den ska enligt försäljaren täcka upp en parkruta o även ge bra bild i mörker så jag kommer köpa den och testa, bara o lämna tillbaka om det inte funkar sa han.

/B
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Det är ett bra pris också :) hoppas att du får tag i ideoterna som är på din bil.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Kanske långsökt men; Har du kollat med bilregistret om någon sökt info om dina (och polarens) bilar ?
Bilregistret sparar iaf. faxnummer i 5år.

Förmodligen har idioten sett dig kliva i o ur bilarna men iaf. värt ett telefonsamtal.

När din polares bil har varit parkerat på din plats, är det han eller du som kört dit kärran ? -Är det du så ökar ju chansen att de använt bilregistret.
benring

Inlägg av benring »

Det va en bra grej, ska kolla upp dom, det är polarna som kört dit sina bilar visserligen men man kan ju inte veta om jag lånat bilen så bilregistret är nog ingen dum ide:)

/B
benring

Inlägg av benring »

Dessvärre så fanns inga sådana registreringar.

Det sparas endast pappersvägen, dvs om jag frågar per post.

Däremot skulle hon kolla om det lagras NÅNTING via dom automatiserade systemen dom har och återkomma.

Känns som jag blivit lika besatt i att ta reda på vem som gör detta som den som repar är i att repa min bil.

/B
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kolal vad det är för upplösning på kameran innan du köper bara, om du inte kan testa utan att betala frakt. Jag ahr lekt med en sån där, gick knappt att se vad som visades.
benring

Inlägg av benring »

enligt dom som säljer så ska den vara bra (givetvis*s*)
och enligt en kille på jobbet så ska dom va tillräckligt.

Jag kommer inte betala frakt, jag åker o hämtar den, sen ska jag testa.

Funkar det inte så får dom tillbaka den.

/B
Skriv svar