Enstens RIAA-steg (rör)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Enstens RIAA-steg (rör)

Inlägg av anders_bzn »

Kanalseparationen i pickup och vinyl är inte speciellt hög. Med två psu:er slipper man en dock en del krångliga jordslingor.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fast om kretsen ska fungera med vinylspelare i "fabriksutförande" så får man ändå krånglet att signaljord på båda kanalerna är ihopkopplade i skivspelaren, och när man löser det problemet (på annat sätt än att göra om skivspelaren) så har man också löst problemen med att ha en nätdel till två förstärkarkanaler.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Min spelare har inte jorden ihopkopplad och den är i orginalutförande (i allla fall i det avseendet). RIIAt har en nätdel.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant, jag kanske fått det där om ihopkopplad jord om bakfoten... :oops:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

I min tråd om LP-spelare så skriver jag att jag imorgon ska rengöra mekaniken för att förbereda för smörjning, jag kan då också kolla hur det är med jordningen av spelaren.

En annan sak (som egentligen kanske borde hamna i "LP-spelartråden" men som jag ändå tar upp här eftersom det har med jordning att göra) som jag funderat över är att eftersom den befintliga 230V-kabeln var kass på min spelare och måste ersättas, bör jag då ersätta den med en jordad kabel och koppla skyddsjord till chassit (det var alltså en kabel utan jord som var monterad tidigare), eller kan det föra in oönskade effekter i spelaren eftersom den tydligtvis inte är konstruerad för det? Orsaken att jag frågar är att jag känner att apparaten inte uppfyller dagens (den är dock "S"-märkt) krav på elsäkerhet när det kommer till dubbelisolering osv. Vi har ju en rätt rejäl metallklump som man kommer åt vid normal användning.

Vad säger panelen?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om orginalkabeln har rund stickpropp så måste du skyddsjorda spelaren för att få använda den i ett jordat uttag. Om det däremot var platt stickpropp så får du fortsätta ha platt stickpropp utan jord.

Men en Dual lär väl ha DIN-kontakt, då är signaljord garanterat ihopkopplat eftersom det bara finns en jordpinne. Eller såldes de även med RCA-kontakter (eller har kanske fått det i efterhand) för vissa marknader?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Svårt att säga eftersom "orginalkabeln" är utbytt och skarvad.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ok åter till mitt RIAA-steg.

Jag vill gärna börja bygga det här snart.

LP-spelaren jag har har gemensam signaljord, men efter inspektion såg jag att det var en baggis att separera dem, så det hela handlar egentligen om vilken lösning som är bäst att bygga RIAA-steget efter. Det kommer två skärmade kablar från pickupen som kopplas ihop innan de övergår till signalkabeln, det är till och med förberett för separat jord, se bilden.
Dual_1019_audio.jpg
Man kan se en bygling som går mellan jordanslutningarna vilken kan kapas, vidare så ser man att det finns en oanvänd anslutningspunkt för en till jordning.

Eftersom det verkar vara "overkill" att ha separata nätdelar så tror jag att det billigaste och enklaste blir att köra på en PSU med två monoblock.

Edit: Insåg just att det går en trå' mellan signaljord och chassi, hur blir det med den om jag separerar signaljord? Ska den ligga kvar på ena kanalen eller tas bort helt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Konkret fråga: Vilken designfilosofi är "bäst"?

1) Skivspelare med separat signaljord på Höger/Vänster.
2) Skivspelare med gemensam signaljord för Höger/Vänster

Med ledning av svaret på ovanstående, hur sker bäst jordningen i en anläggning med gemensam nätdel men förstärkare med separata jordplan (eg. separata monosteg)? Utifrån detta kan man sedan gå vidare. Jag har redan nu investerat i komponenter för över 1000,-, rör och socklar inte inräknat, det kan hända att jag var lite för snabb på avtryckaren när dessa komponenter beställdes, men nu är det redan gjort.

Jag kan inte konstruera detta själv utan behöver hjälp, om det här blir bra så kommer det att resultera i en byggtråd.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Separat/gemensam signaljord mellan höger/vänster är väl säkert mest ett designval och inte något som garanterat är "bäst" på ena eller andra sättet, antar jag.

Däremot tror jag aldrig att det är bra att ha signaljord och chassiejord ihopkopplade som på bilden, om det nu är hela skivspelarens chassie. Jag skulle dra en separat jordledning för chassiejord, som ansluts till "jordstjärnan" i RIAA-försteget, eller om det ger bättre resultat kanske till och med längre fram i förstärkarkedjan.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Låt mig omformulera frågan ang. signaljord: Finns det någon regel som säger att man bör ha samma lösning rakt igenom en anläggning, exempelvis en skivspelare med separat signaljord för respektive kanal bör kopplas till en förstärkare med samma lösning?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

rogerk8 skrev:Hej Ensten!

Ge mig din adress så ska jag skicka dig 4st novalsocklar (chassie) helt gratis.

Det känns nämligen så kul att du tycks vilja bygga "mitt" föreslaget RIAA-steg.

I konkurrens med så många andra :-)

Jag tycker således att du ska använda 4st PCL82. Två per kanal bredvid varandra liksom.

Detta för att trioddelen är såpass bra och relativt kritisk.

Det finns nämligen ingen känd data för triodkopplad pentodel annat än att den garanterat kommer att fungera som katodföljare.

Kom ihåg att utgångskondensatorn gärna får vara på 2,2uF eller mer.

MVH/Roger
Tack för socklarna, Roger!
Nu behöver jag bara lite mer input för att kunna bygga RIAA-steget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Ensten & co!

Enligt min erfarenhet har skivspelare alltid två (skärmade) signalledningar och en chassie-jord i form av en enkel ledningstråd med en typ M5-gaffel på.

Detta har jag tyvärr tagit som så självklart att jag inte ens ritat ut jordskruven (t.ex 40-734-58) som ju behövs för att jorda skivspelaren med denna M5-gaffel.

Låt oss preliminärt säga att denna jordskruv är gemensam för de båda mono-blocken (dvs en tåt till varje ingångsrör/jordplan).

När det gäller din fina bild på Dual:ens lösning har jag sen följande kommentarer (läs vaga rekommendationer):

1) Chassie-jord och signal-jord bör, psss MiaM säger, ej gå ihop på visat sätt.
2) Du kapar alltså lämpligen förbindelsen mellan skärmarna och chassie samt löder in en tamp chassie-jord istället. Jag rekommenderar detta för att din fina RIAA-förstärkare skall kunna drivas av godtycklig skivspelare (t.ex om du kanske vill köpa en ny) då dessa i det närmaste garanterat har separat chassie-jord.
3) Signalkablarnas skärm bör heller inte gå ihop på det viset. Du bör separera dom. Jag tror nog ändå jag rekommenderar det. Mest för att de annars, ihop med jordskruvens ihopdragande av jordplanen, bildar en jordslinga som kan ge upphov till brum. Även om detta ingrepp kan tyckas jobbigt så har du ju tydligen i alla fall ett ledigt stift :-)

Med separat, eller iaf galvaniskt skilda, matningar, mono-block och ovanstående uppgradering av din skivspelare kan jag sedan i det närmaste garantera ett brum-fritt lyssnande på dina LP-skivor!

Men om du nu bestämmer dig för att ha kvar din nuvarande lösning av Dual-jordningen kan du istället montera en jordskruv på varje mono-block och bygla samt montera gaffeln på en av dom vid behov (dvs inte i ditt nuvarande fall. Bara "normal" skivspelare). Du får då inga jordslingor i nåt av fallen!

För ärligt talat tror jag inte Dual:en har så stora problem med brum. Den är bara inte optimalt konstruerad.

Gillade förresten din caddade bild på förstärkaren. Asläckert! :tumupp:

MVH/Roger
PS
Mina senaste RIAA-steg byggde jag med hjälp av uppochnervända makrill-burkar som du säkert sett. De var helt isolerade ifrån varandra förurom var sin liten tamp som jag skruvade fast jord-gaffeln i. Jag får inga hörbara störningar.

En annan sen not:

soundbrigade har rätt. Du kan naturligtvis nyttja fler än en 7815 för glödströmmen. Problemet är att inte ens två får bort behovet av kylfläns. Om du inte satsar på separata agg då förstås (vilket jag starkt rekommenderar). Då är nämligen totala effektförlusten nere i typ 2,5W per kanal. Med två 7815 per kanal får man sen ner effektförlusten till typ 1,2W som en naken TO-220 klarar med lätthet (extra blir då bara denna 7815 samt 1uF. Per kanal).
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Som utlovat, min designidé
Det blir akryl, och ek från en gammal bogserbåt som gått härutanför Hudiksvall.

OBS! Detta är inte slutgiltigt, proportionerna kommer att ändras bland annat. Logon i mitten skall fräsas i akryl och fällas i i träbiten som är i mitten och belysas från undersidan med en grön eller "amber" lysdiod (möjligen valbart). Sektionerna där rören är monterade kommer att vara i akryl och bestå av två stycken monterade i par så att man ser rakt igenom, troligen kommer rören att belysas underifrån med "amber" lysdioder för att förstärka den varma effekten.

Jag har inget problem att bygga stort, se bara mina tidigare byggen av förstärkare och iPod-docka så om detta blir en mindre friggebod gör inget, bara det bli maffigt!

Jag är ingen tecknare så ha lite överseende med min skiss!
RIAA_Design_Rev0_A.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har bara kommentaren att jag tror detdär kommer att bli förbaskat snyggt som sagt!
Säg till om du behöver mer ekvirke med den rätta proveniensen.
Virket härstammar från timmerbogseraren och hamnisbrytare MS Robin (1) som som nämnts gått i Hudiksvall.
(Tyverr bedömdes hon vara alltför svårt skadad och bortom all räddning)
Skriv svar