Varför kraschar min maskin med denna kod?
Re: Varför kraschar min maskin med denna kod?
Har nu bytt till exact stop samt kört ett drivertest. Problemet kvarstår på samma ställe. Filmade och lade upp på youtube, här syns inte så tydligt när den faller för det är så kort sträcka och när den nått botten lyckas motorn få tag i den och köra upp. Normalt sett tappar den och Z stannar nere, det beror på fallhöjden. Jag tycker det låter helt annorlunda på stället där den misslyckas, kanske kör den helt utan acceleration där?
Jag antar att maskinen har fungerat riktigt innan? Frågan är då om du har du ändrat nånting över huvud taget eller om det ENBART är den här koden som är annorlunda jämfört med innan. Jag vet att du NU varit och ändrat på inställningar, som inte hjälpt, men gjorde du NÅNTING innan?
Kan du maila koden och din .xml fil så kan jag provköra med exakt samma inställningar som du har?
henrik[kanelbulle]henriksplace[punkt]se
Det finns ett par saker att prova, som inte direkt förklarar problemet men kanske botar det.
* Döp om din .xml fil så du har kvar en kopia och starta sedan från scratch. Sätt upp pinout och motordata - prova igen.
* Avinistalera Mach3 pulsing engine, radera (eller döp om) Mach3-mappen och installera om - prova igen.
* Uppdatera Mach3 till en senare version - prova igen.
Det är väl det jag kan komma på just nu.
Kan du maila koden och din .xml fil så kan jag provköra med exakt samma inställningar som du har?
henrik[kanelbulle]henriksplace[punkt]se
Det finns ett par saker att prova, som inte direkt förklarar problemet men kanske botar det.
* Döp om din .xml fil så du har kvar en kopia och starta sedan från scratch. Sätt upp pinout och motordata - prova igen.
* Avinistalera Mach3 pulsing engine, radera (eller döp om) Mach3-mappen och installera om - prova igen.
* Uppdatera Mach3 till en senare version - prova igen.
Det är väl det jag kan komma på just nu.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hmmm
1. har du dragit ner acc och maxfart?
2. Växla driver
1. har du dragit ner acc och maxfart?
2. Växla driver
Ja och ja... Jag fattar inte hur drivern skulle kunna faila på precis samma ställe alltid. Men det är väl något att titta på i helgen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ett långskott, gäller ju att testa allt.
Är kablarna till stegmotorn helt 100:a?
Är kablarna till stegmotorn helt 100:a?
Ska kolla kablarna, men samma sak gäller ju där. Nu blir det inget mer testat innan fredag eller så skulle jag tro.
Still confused but on a higher level...
Trodde inte jag skulle hinna ut i garaget idag, men jag hade uppenbarligen fel.
Uppdaterade MACH3 till senaste stabila versionen och fortsatte testa.
Med oförändrade parametrar betedde den sig likadant.
Jag drog ner accelerationen till 100mm/s^2 och då tog den sig förbi hålet.
Jag bytte till exact stop och då fungerade det (kanske hade funkat i gamla också, den ställs ju om av koden i början så man får trixa lite för att det verkligen skall bita, det upptäckte jag inte i går).
Jag använde CV och bytte lookahead till 150, det gjorde ingen skillnad.
Använde CV och bytte lookahead till 5, ingen skillnad.
Jag vill nog fortfarande få det här till ett fel i CV-beräkningarna. Varför fungerar det annars alltid i 5 av 6 hål, och bara det 4:e kraschar.
Ska väl skriva något i MACH3-forumet om detta senare kanske. Några fler förslag på tester?
Trodde inte jag skulle hinna ut i garaget idag, men jag hade uppenbarligen fel.
Uppdaterade MACH3 till senaste stabila versionen och fortsatte testa.
Med oförändrade parametrar betedde den sig likadant.
Jag drog ner accelerationen till 100mm/s^2 och då tog den sig förbi hålet.
Jag bytte till exact stop och då fungerade det (kanske hade funkat i gamla också, den ställs ju om av koden i början så man får trixa lite för att det verkligen skall bita, det upptäckte jag inte i går).
Jag använde CV och bytte lookahead till 150, det gjorde ingen skillnad.
Använde CV och bytte lookahead till 5, ingen skillnad.
Jag vill nog fortfarande få det här till ett fel i CV-beräkningarna. Varför fungerar det annars alltid i 5 av 6 hål, och bara det 4:e kraschar.
Ska väl skriva något i MACH3-forumet om detta senare kanske. Några fler förslag på tester?
Kanske testa att i koden lägga till ett hål innan det som fräsen kraschar i? Just för att se om den kraschar i samma hål som tidigare, eller om den kraschar i ett hål tidigare?
Ja, visserligen har jag ju hoppat över hål måna gånger genom att starta på det hålet med Run from here. Har även klippt ut just bara det hålet till en egen fil. Men jag har inte lagt in nåt extra. Jag har inte heller provat att generera om G-koden, då jag vill förstå vad som händer så att det inte återkommer i framtiden.
Om du tillåter ett inlägg i din tråd från mig så kan jag berätta att jag läste in din Gkod i min simulator och ser då att hålet som inte vill funka har lite närmare till kanten av hålet än de som ligger tidigare i verktygsbanan. Det är inte så mycket men fullt tillräckligt för att fräsverktyget kan köra i kanten om XY-rörelsen startar innan änden på verktyget passerat arbetsstyckets överkant. Det är därför som du måste se till att köra med exakt stopp. Det vill säga ersätta G64 med G61 i början av koden som jag föreslog i ett tidigare inlägg.
Om du istället börjar och slutar cirkelfräsningen i centrum så minskar risken att verktyget slår i kanten då XY-startar för tidigt. Det blir i alla fall mera tid för Z att flytta sig till säker höjd och således skulle det kunna funka med G64 om du har tur. Det är helt beroende av hur snabb acceleration maskinen har på axlarna.
Ovanstående om att problemhålet har närmare till kanten är dock inte orsaken till att Z gjorde det där extra hoppet som du visade på din film. Det fanns ju där utan att du körde axlarna X och Y. Men det har du ju redan kommit på genom att minska accelerationen.
Om du istället börjar och slutar cirkelfräsningen i centrum så minskar risken att verktyget slår i kanten då XY-startar för tidigt. Det blir i alla fall mera tid för Z att flytta sig till säker höjd och således skulle det kunna funka med G64 om du har tur. Det är helt beroende av hur snabb acceleration maskinen har på axlarna.
Ovanstående om att problemhålet har närmare till kanten är dock inte orsaken till att Z gjorde det där extra hoppet som du visade på din film. Det fanns ju där utan att du körde axlarna X och Y. Men det har du ju redan kommit på genom att minska accelerationen.
Och jag provkörde din kod här samtidigit som jag samplade Z-axelns untgång med logik-analysatorn. Första, andra och tredje hålets positiva Z-rörelse är vad jag samplat och jag triggar på fallande flank på DIR-signalen. Här är ett skärmklipp av de tre separata samplingarna, jag hoppas det går att se trots begränsningen på 700 pixlar - om inte kan jag skicka den eller datafilerna från LOGIC.
Som du ser så är alla tre samplingarna snarlika, den accelererar inte Z "hårdare" på väg upp från tredje hålet än den gör på väg upp från första eller andra. Jag står fast vid mitt erbjudande att testa med DIN .xml-fil, så jag får EXAKT samma inställningar som du har men då måste du ladda upp den här eller skicka den.
Som du ser så är alla tre samplingarna snarlika, den accelererar inte Z "hårdare" på väg upp från tredje hålet än den gör på väg upp från första eller andra. Jag står fast vid mitt erbjudande att testa med DIN .xml-fil, så jag får EXAKT samma inställningar som du har men då måste du ladda upp den här eller skicka den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Neptunus, visst får du skriva inlägg.
Den slår inte i kanten även om den fräser i material, det ser man klart och tydligt när man kör hela programmet i luften. Det som händer är att den tappar steg väldigt snabbt och faller till botten och X,Y börjar sen röra sig och kör in den i kanten. Vad jag gissar händer är att pulserna inte rampas upp som de ska utan det är full fart(eller väldigt hög acceleration) på en gång, av 6 st uppgångar från Z-15 till Z20 är det bara uppgång nummer fyra som beter sig så här, jag kan köra tusentals av samma uppgång rakt upp och ner utan att den stallar, och de andra hålen i programmet har jag kört många gånger de med, och de har aldrig lett till att den kraschat.
Jag börjar bli väldigt sugen på att ta in oscilloscopet och lagra två håls händelseförlopp, en logikanalysator hade kanske varit bättre men någon sån har jag inte. Då kanske det kan stå utom rimligt tvivel att det faktiskt är MACH3 som gör fel. Jag har gärna fel på denna punkten, men jag ser verkligen ingen annan förklaring. Jag förstår att det är svårt att tro på det, men jag har gjort tillräckligt mycket tester för att tycka mig kunna säga så.
Jag kan köra ca 500mm/s^2 acceleration utan problem i de andra hålen när jag kör programmet i luften med bara Z ansluten, just det fjärde hålet och inget annat måste jag gå ner avsevärt, 250 räcker inte, 100mm/s^2 gör det men jag vet inte precis var gränsen går.
Kanske ska låna hem en logikanalysator från jobbet och presentera resultatet här.
H.O>>> Du kom in medans jag skrev svar. Jag har inte sett ditt erbjudande om att prova min XML, skickar den ikväll. Det är FJÄRDE hålet som buggar ur.
Den slår inte i kanten även om den fräser i material, det ser man klart och tydligt när man kör hela programmet i luften. Det som händer är att den tappar steg väldigt snabbt och faller till botten och X,Y börjar sen röra sig och kör in den i kanten. Vad jag gissar händer är att pulserna inte rampas upp som de ska utan det är full fart(eller väldigt hög acceleration) på en gång, av 6 st uppgångar från Z-15 till Z20 är det bara uppgång nummer fyra som beter sig så här, jag kan köra tusentals av samma uppgång rakt upp och ner utan att den stallar, och de andra hålen i programmet har jag kört många gånger de med, och de har aldrig lett till att den kraschat.
Jag börjar bli väldigt sugen på att ta in oscilloscopet och lagra två håls händelseförlopp, en logikanalysator hade kanske varit bättre men någon sån har jag inte. Då kanske det kan stå utom rimligt tvivel att det faktiskt är MACH3 som gör fel. Jag har gärna fel på denna punkten, men jag ser verkligen ingen annan förklaring. Jag förstår att det är svårt att tro på det, men jag har gjort tillräckligt mycket tester för att tycka mig kunna säga så.
Jag kan köra ca 500mm/s^2 acceleration utan problem i de andra hålen när jag kör programmet i luften med bara Z ansluten, just det fjärde hålet och inget annat måste jag gå ner avsevärt, 250 räcker inte, 100mm/s^2 gör det men jag vet inte precis var gränsen går.
Kanske ska låna hem en logikanalysator från jobbet och presentera resultatet här.
H.O>>> Du kom in medans jag skrev svar. Jag har inte sett ditt erbjudande om att prova min XML, skickar den ikväll. Det är FJÄRDE hålet som buggar ur.
Ah, crap, jag som avbröt efter 3....
Ska köra igenom programmet med din .xml och se vad som kommer ut - men det blir nog inte ikväll.
Ska köra igenom programmet med din .xml och se vad som kommer ut - men det blir nog inte ikväll.
Precis, det var ju detta jag skrev i sista stycket. Det är klart att den slår i kanten när Z-motorn har tappat synken med CNC-styrningen. Speciellt om det inte finns marginal som gör att den lyfter verktyget över kanten. Men även om du hittar orsaken till och kan åtgärda felet med den hoppande Z-axeln så kan det finnas risk för att den kör i väggen ifall den inte hinner med att lyfta verkyget över kanten innan den startar XY-rörelsen eftersom verktyget dras upp vid kanten på hålet. Du får mera marginal om du låter den dra upp Z i mitten på hålet från Z-15.
En lite specialare som du kan prova är att köra samma program i luften som tidigare men ändra djupet från -15 till -17 eller nåt i den stilen. Det är ett litet långskott men det kan ändå innebära att körningen går utan att Z hoppar till. Blir det annorlunda kan det vara något tidberoende som händer i din dator precis vid fjärde hålet då du kör till -15. Håller med om att det är lite udda testförslag men kan ändå vara intressant att stoppa in som analysverktyg.
En lite specialare som du kan prova är att köra samma program i luften som tidigare men ändra djupet från -15 till -17 eller nåt i den stilen. Det är ett litet långskott men det kan ändå innebära att körningen går utan att Z hoppar till. Blir det annorlunda kan det vara något tidberoende som händer i din dator precis vid fjärde hålet då du kör till -15. Håller med om att det är lite udda testförslag men kan ändå vara intressant att stoppa in som analysverktyg.