Prova först som du skrev att mata det från batteri och se om lysröret fortfarande stör.
Får du då fortfarande reset så kan det ju vara så att dina kablar ut till externa knappsatsen fungerar som antenner och tar in lite mycket skräp på kortet.
Kondensatorer för lite filtrering på ingångarna på kortet kanske kan hjälpa.
kodlås till garageport
- frownlayer
Re: kodlås till garageport
jag testade att koppla med batteri istället, och det hjälpte inte. kabeln som är mellan kretskortet och knappsatsen är en FTP. alltså skärmad nätverkskabel. jag har testat att koppla loss alla andra kablar än just den som krånglar. och det är ingen annan som stör. så det är alltså bara en kabel som jag behöver avstöra. men hur ska jag koppla? ska jag sätta en konding (storlek?) mellan benet och jord?
Re: kodlås till garageport
Vad händer om skurken kopplar in ett variabelt nätaggregat och/eller störkälla istället för knappsatsen?frownlayer skrev:Men om man sätter en pic på insidan i garaget. och bara kablar ut till tryckknapparna så måste det vara omöjligt att komma in utan rätt kod. och därmed tycker jag att det inte ska vara några problem för försäkringsbolaget.
Jag skulle nog säga att det krävs en krets som tål ganska saftiga överspänningar och allehanda ströningar för att man ska vara rätt säker på att det inte går att "busa" sig in.
Jag har inte provat själv men hört talas om något kodlås där det bara var att lyfta på kåpan på knappsatsen och "gnistra" lite över matningsspänningen så fick digitalelektroniken tokspel och låste upp dörren efter ett tag...
Det är också bra om det inte är fel i mjukvara/digitallogik. Som klåfingrig tekniknörd tog det mig såklart ungefär en sekund att upptäcka att man slapp sms-betala för att gå på toaletten på Örebro C om man istället tryckte in de flesta knapparna på kodlåset samtidigt. Senare satte de upp övervakningskamera riktad specifikt mot låset/dörren, och därefter bytte de ut låset.