Nu så, lite (Stör)sändarmätningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Nu så, lite (Stör)sändarmätningar

Inlägg av Mizzarrogh »

Fint, då använder vi detta som pilotfall, jag utgår från att detta som sagts hädanefter även gäller andra trådar med liknande innehåll under motsvarande förutsättningar. :tumupp:
Intressant läsning hursomhaver. :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta är den enda Förordning om egenkontroll jag kan finna . Den handlar om miljö och hälsa. Har jag missat något? Skulle vara av värde att få en länk till det som beskriver hur man med egenkontroll kan utföra handlingar på ett lagligt sätt som är beskrivna i lagen som lagbrott.

Dessutom, att det inte stör någon utanför ditt labb har du ju tidigare i dina inlägg ställt dig tveksam till, så hur ska du vrida till detta? Lägg ner tjafset och ta det som en man.

Du har som du tidigare skrev, inte en susning om hur det egentligen ligger till med dina experiment. Jag kan lätt hålla med dig om att själva testet är en krusning i ett vattenglas, men att påstå att det är lagligt är att som Mizzarrogh är inne på, att att skapa någon typ av prejudikat som innebär att om man TROR, MEN EGENLIGEN INTE HAR EN SUSNING så kan man göra vad man tycker innanför sina väggar.
Förordning (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll
Fakta och historik Visa/dölj innehållsförteckning Visa/dölj detaljer

1 § Denna förordning gäller för den, som yrkesmässigt bedriver verksamhet eller vidtar åtgärder, som omfattas av tillstånds- eller anmälningsplikt enligt 9 eller 11-14 kap. miljöbalken.
Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om att kraven i denna förordning skall gälla för vissa slag av yrkesmässigt bedrivna verksamheter som inte omfattas av anmälnings- eller tillståndsplikt enligt första stycket.
1 a § Bestämmelserna i 26 kap. 19 § miljöbalken ska tillämpas i fråga om
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 850/2004 av den 29 april 2004 om långlivade organiska föroreningar och om ändring av direktiv 79/117/EEG,
2. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 842/2006 av den 17 maj 2006 om vissa fluorerade växthusgaser,
3. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1907/2006 av den 18 december 2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach), inrättande av en europeisk kemikaliemyndighet, ändring av direktiv 1999/45/EG och upphävande av rådets förordning (EEG) nr 793/93 och kommissionens förordning (EG) nr 1488/94 samt rådets direktiv 76/769/EEG och kommissionens direktiv 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG och 2000/21/EG,
4. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 689/2008 av den 17 juni 2008 om export och import av farliga kemikalier, och
5. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1005/2009 av den 16 september 2009 om ämnen som bryter ned ozonskiktet. Förordning (2011:22).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Senioren, hela systemet med CE-märkning bygger på det som i dagligt tal kallas för egenkontroll.
Varje tillverkare är ansvarig att man uppfyller gällande bestämmelser.
Kanske dags att börja läsa på lite.
Det är väl snarare du som vrider till det, jag skrev att jag har ett labb som jag betraktar som HF-tätt, dvs inga oönskade signaler når utanför labbet (eller in).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det har jag med i min verkstad, dessutom med heltäckande plåtväggar, nu skall här labbas!! :tumupp: 8)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mizzarrogh skrev:Fint, då använder vi detta som pilotfall, jag utgår från att detta som sagts hädanefter även gäller andra trådar med liknande innehåll under motsvarande förutsättningar. :tumupp:
Javisst om trådskaparen i fråga har ett RF-tätt labb och kunskaper hur RF mm fungerar och hur man begränsar möjligheten till att störa ut andra band samt erforderlig mätutrustning, så är det ok.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag tycker nog faktiskt att mitt hus är nästan HF tätt. Jag tror nog att jag ska börja leka med 3+kW sändare som bara råkar störa ut flyg, brandkår och annat. Men det gör ju inte mig någonting eftersom att mitt hus är näst intill HF tätt :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Mizzarrogh skrev:Fint, då använder vi detta som pilotfall, jag utgår från att detta som sagts hädanefter även gäller andra trådar med liknande innehåll under motsvarande förutsättningar. :tumupp:
Absolut. jag håller med TomasL i det här läget. har man ett företag som jobbar med utveckling av elektronik och därmed avsedda labblokaler så får man utföra tester där under sådana villkor som Tomas nämnde. Att däremot sitta hemma (eller i labbet) och bygga sändare med syfte att sända radio är något helt annat.

Jag kan tillägga att när vi testade en FM-mottagare i samma lokal så kunde vi bara få in en enda kanal, med mycket dålig signal. Övriga kanaler existerade inte (dvs. P1, P2, P3 P4 etc. kunde inte höras alls).

Electricguy: Du saknar ju i så fall alla kunskaper om vad du sysslar med och borde därmed inte ägna dig åt sådant.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Följande skriver jag i egenskap av privatperson!

Nu får ni ge er! Måste vi verkligen leta fel och oegentligheter i allt som skrivs på EF? Är den här stämningen vi vill ha här?

TomasL har försökt att visa hur dessa olagliga/icke-godkända sändare faktiskt beter sig. Det händer då och då här på forumet att nyregistrerade medlemmar förklarar hur de vill bygga en sändare för att kunna sända sin egna radiokanal runt sin gård. Och då brukar vi försöka förklara för dem hur olämpligt det är. Tomas har gjort ett seriöst försök att visualisera vad det faktiskt är som händer. Att det faktiskt inte är skitsnack när någon säger "den sändaren kommer sända på alla frekvenser samtidigt" eller "den kommer sända på många frekvenser samtidigt". Om det är 100% lagligt eller inte tycker jag inte spelar någon som helst roll, och är absolut inget som borde diskuteras i den här tråden! Uppsåtet är inte "att sända olagliga radioutsändningar", utan snarare "att visa hur olagliga radioutsändningar kan se ut frekvensmässigt". Ja, det ÄR skillnad på uppsåt och uppsåt! Det ÄR skillnad på om någon vill visualisera på vilka frekvenser en olaglig sändare sänder jämfört med när någon bara vill bygga en sådan sändare för att kunna få ut sin favoritmusik på alla närliggande radioapparater. Resultatet av Tomas test visar med all tydlighet att det ÄR olämpligt att nyttja dylika radioapparater, och jag är 100% säker på att det inte bara är jag som tycker att resultatet är intressant. Jag är väldigt säker på att även ni som ska visa hur otroligt duktiga ni är genom att klanka ner på Tomas tycker att resultatet är intressant!

Kom igen nu, ska vi ha ett torrt och trist EF, eller ska vi kunna umgås som polare? Bete er som folk, inte som ensamma uttråkade torrbollar!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, för visso, what You expect... Ibland får man hårda bollar, sedan om det är bra eller inte låter jag vara osagt. Men tycker iaf senioren gjorde rätt i att ställa frågor, ingen tvivlar väl heller på varken hans eller Tomas kunskaper inom området eller att de båda vet vad de snackar om när det gäller tekniska grejer.

men labbande och lärande bör uppmuntras enligt min åsikt och det är ju alltid uppskattat när någon vill dela med sig av sina resultat, sedan hur saker och ting skall tolkas strikt får man väl lämna en smula öppet. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis är det viktigt att labba för att lära sig, dock, bör liksom labbet vara avsett för det man labbar inom.

Men, det handlar inte om det, det handlar om de som kommer hit, med vad det verkar total avsaknad av elektronik egentligen, som enbart vill bygga en störsändare för att de är förbannade på sina grannar,eller för att de inte orkar släpa med sig sin MP3a typ.
Därefter återkommer de aldrig.
Tyvärr finns det vissa individer (här på forumet) som tycker det är ok att uppmuntra sådant beteende, och brukar hoppa på oss som inte tycker det är ok att konstruera dessa störmanicker.

Nåväl, fortsättning följer, skall konstruera en lämplig konstlast med avtappning, och mäta direkt på utrustningen, so, stay tuned.
Nästa mätning sker naturligtvis på vårt nästa möte, dvs den första oktober, ni som vill närvara är naturligtvis välkomna.

Hmm, en av er kanske skall ha plåtrustning, för säkerhets skull :)
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Walle skrev: Nu får ni ge er! Måste vi verkligen leta fel och oegentligheter i allt som skrivs på EF? Är den här stämningen vi vill ha här?
Jag förstod att dylika reaktioner skulle uppstå. Och faktum är att hade detta spektakel initierats av någon annan forummedlem så hade jag nog inte brytt mig, men nu var det TomasL...

TomasL är allmänt dumdryg i var och varannan tråd och är sällan sen med att påtala fel, det är också per definitinon helt omöjligt att övertyga TomasL om vad som är rätt när han har fel! Helt omöjligt! Han är mycket väl medveten om att han gör fel nu, men det står han inte för. Han hade framstått som betydligt seriösare om han redan inledningsvis sa att "DETTA ÄR FEL, men vi ska testa detta i informationssyfte".

Det rimmar jävligt illa att han i andra trådar snabbt påpekar det olagliga i detta, men sedan själv gör exakt samma sak och till och med försöker urskulda sig på samma sätt " det är så lång bort till mina grannar så ingen kan bli störd" och TomasL urskuldar sig med att ha 4 meter betongväggar.. mm, jo säkert...

Dessutom hade det varit vettigare att någon med erfoderliga kunskaper i radioteknik utfört dessa tester...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

He He, vad vet du om mina kunskaper i radioteknik, ärligt talat inte ett jota.
Men, jag lovar dig, betydligt mer än dig.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det hade varit helt omöjligt att utveckla någon som helst elektronik om man inte skulle få göra sådana här mätningar. Det är inte olagligt och inget konstigt med det heller. När jag jobbade på Ericsson Microwave Systems (bara några kilometer från TomasL's lokaler) så lovar jag att vi vräkte ut med betydligt större effekter på diverse frekvenser i samband med provning osv. Och vi var inga sändaramatörer - vi var elektronikprovare. (Det fanns givetvis restriktioner när det gällde effekter och hur signaler skulle dämpas och antenner riktas etc. men det var så höga värden att det i princip handlade om att vi inte skulle göra arbetsplatsen till en stor mikrovågsugn och steka oss själva - alltså en arbetsmiljöfråga - inte ett "radioproblem". Byggnaden var definitivt sämre RF-tät än vad TomasL's lokaler är.)
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

TomasL skrev:He He, vad vet du om mina kunskaper i radioteknik, ärligt talat inte ett jota.
Men, jag lovar dig, betydligt mer än dig.
Men lilla gubben, skit inte i det blå skåpet nu!

:roll:
gkar

Inlägg av gkar »

Electricguy skrev:Måste inte HF täta labb vara godkända på något vis för att det ska vara tillåtet att labba med olagliga sändare?
För om jag bara bygger ett HF tätt labb så betyder det ju inte att jag får leka med olagliga radiosändare. Dom är lagliga att inneha men inte att bruka..
Inte så länge det inte läcker ut, det är det som räknas.
Tänk dig ett EMC-labb, där strålar man på med ganska höga effekter och det läcker inte ut. Helt OK.
Visserligen använder man inga sändare för de testerna utan signalgeneratorer och slutsteg. Visserligen ser RF signalen lika dan ut, men det är ingen sändarutrustning utan testutrustning som ger ut RF. (Syftet är inte att sända)

Har man prototyper eller liknande som kan störa, skall man självklart vara försiktig och bör använda skärmade rum.
Senast redigerad av gkar 7 september 2012, 22:33:55, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar