Snarare bättre..... I stort sett så är dom lika bra men nano är mindre. Perfekt för ditt ändamål egentligen.jolerius skrev:men nanokorten har ingen annan begränsning än att de e mindre bara??
Arduino + NO brytare + LEDs?
Re: Arduino + NO brytare + LEDs?
snacka om att ni e grymma på å svara här.. hinner knappt tänka på min fråga så får jag rätt mycket svar. Och era svar har än sålänge hjälpt mig väldigt.. Nästa problem e bara att den ska byggas in i nyckelskåpet på något snyggt sätt...
Ingen som har en idé om det också?
Ingen som har en idé om det också?

- Klas-Kenny
Jag har en idé, men jag kan lova att du inte är intresserad av den... 
Visa en bild på skåpet så är det lättare att komma med idéer.
Ang. Schema på det jag beskrev tidigare så, är det fortfarande intressant?

Nja.... Nu handlar det ju inte att bara skriva till en port. Det handlar om att generera en PWM. Nu vet jag inte hur Arduino löser den uppgiften, men jag kan ju gissa att den slriver ett värde till en inbyggd timer och aktiverar timerns PWM-utgång. Och då blir det lite svårt att "skriva till hela porten".sneaky skrev:Vad gäller att gruppera ihop två utgångar så är väl svaret "nja". Du kan ju skriva till hela porten direkt istället för en pinne i taget, då blir det en rad istället för två. Eller så kan du ju skriva en funktion som antingen "slår på" eller "slår av" pinnarna du är intresserad av och sedan kallar du de funktionerna istället för att manuellt slå på och av pinnarna.
Funktionen heter ju AnalogWrite() och fungerar ju inte på vilka pinnar som helst:
....

Writes an analog value (PWM wave) to a pin. Can be used to light a LED at varying brightnesses or drive a motor at various speeds. After a call to analogWrite(), the pin will generate a steady square wave of the specified duty cycle until the next call to analogWrite() (or a call to digitalRead() or digitalWrite() on the same pin). The frequency of the PWM signal is approximately 490 Hz.
On most Arduino boards (those with the ATmega168 or ATmega328), this function works on pins 3, 5, 6, 9, 10, and 11. On the Arduino Mega, it works on pins 2 through 13. Older Arduino boards with an ATmega8 only support analogWrite() on pins 9, 10, and 11. You do not need to call pinMode() to set the pin as an output before calling analogWrite().
Klas-Kenny skrev:Jag har en idé, men jag kan lova att du inte är intresserad av den...
Ja det får du gärna göra så att jag fattar hur du hade tänkt.
Men du får gärna ge idén för skåpet också

Innermått på skåpet är 50*245*170 mm (D*H*B)
- Klas-Kenny

Slängde på en kondensator för att få det lite mindre stör-känsligt, värdet på den är inte särskilt noga.
Med den kopplingen så kommer du att få ut halva batterispänningen till Arduinon, så när batteriet är exakt 9V kommer det ut 4,5V, när den är 8V kommer det ut 4V osv. eftersom att båda motstånd har samma värde.
Förhållandet för utspänningen bestäms genom att beräkna R2/(R1+R2), så vill du inte ha ut just halva så är det fritt fram att ändra något av motstånden lite.
D1 är alltså en Zenerdiod på 5,1V. Ifall spänningen överstiger de 5,1V (Vilket den inte ska göra normalt sett, men det är bra med extra säkerhet) så börjar zenern att leda och spänningen stannar därför på 5,1V vilket är ofarligt för Arduinon.
Ang. min lösning så innebär den ungefär att använda en liten 7805 i SOT223, en 6-pinnars PIC i SOT23-6, lite passivt i 0402-0603 och någon SOT23-transistor ungefär, och fått ner storleken till sådär 2x2x0,5cm, vilket är rätt lättgömt, bara batteriet kvar att gömma.
Men det är hur jag hade gjort, det är kanske inte att rekommendera för det första elektronikprojektet som man redan baserar på Arduino, så idén är nog rätt oanvändbar för dig.

Edit: Rättade formeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Klas-Kenny 15 augusti 2012, 12:08:33, redigerad totalt 1 gång.
Ja det såg ju ganska lätt ut nu när du visade det. Men innebär inte det att jag kommer få byta batteri tidigare, eftersom jag bara har hälften av batterispänningen att tillgå? För då kommer ju mitt "batterilarm" väl säga till vid ca 3 volt?
Eller är är det så att arduinon redan transformerar ner spänningen från 9V till sin spänning?
Så hade ju inte jag tänkt som du hade tänkt, och mycket av det va rena grekiskan som jag måste googla fram för att veta va det är.
Men jag kommer ju bygga mitt på arduino nano, så det blir inte så jättestort direkt. Förhoppningsvis går det att installera i skåpet på ett snyggt sätt.
Eller är är det så att arduinon redan transformerar ner spänningen från 9V till sin spänning?
Så hade ju inte jag tänkt som du hade tänkt, och mycket av det va rena grekiskan som jag måste googla fram för att veta va det är.
Men jag kommer ju bygga mitt på arduino nano, så det blir inte så jättestort direkt. Förhoppningsvis går det att installera i skåpet på ett snyggt sätt.
Annars finns det en ännu mindre arduino som heter lillypad som borde funka, den är dessutom mer strömsnål.
Alltså, för batteridrift så *kanske* inte en Arduino är det optimala.
Har den funktioner för "sleep" o.s.v? Om den kommer att vara
"på" hela tiden så kommer den att dra en hel del batteri...
Du kan ha stor nytta av att studera t.ex :
http://arduino.cc/playground/Learning/ArduinoSleepCode
Har den funktioner för "sleep" o.s.v? Om den kommer att vara
"på" hela tiden så kommer den att dra en hel del batteri...
Du kan ha stor nytta av att studera t.ex :
http://arduino.cc/playground/Learning/ArduinoSleepCode
Jag håller med dig sodjan, men jag tycker nog det är lite tidigt att börja med detta för TS....
Ett annat alternativ är att låta NO-kontakten bryta matningsströmmen... När man öppnar luckan startar man helt enkelt arduinon och LED börjar lysa, stänger man luckan så bryter man matningen och då slocknar även LED... Kanske att arduino är lite overkill då, eftersom man kan fixa det med någon 555:a
Ett annat alternativ är att låta NO-kontakten bryta matningsströmmen... När man öppnar luckan startar man helt enkelt arduinon och LED börjar lysa, stänger man luckan så bryter man matningen och då slocknar även LED... Kanske att arduino är lite overkill då, eftersom man kan fixa det med någon 555:a
- Klas-Kenny
På Arduinon sitter det en spänningsregulator som gör om batterispänningen till 5v. Sedan så mäter du halva batterispänningen eftersom den annars är för hög att mäta. Sen eftersom att du vet om att det är halva batterispänningen du mäter så får du anpassa koden efter det, så kanske att du varnar vid 4V (dvs. 8V på batteriet) eller vad som nu är lämpligt.jolerius skrev:Men innebär inte det att jag kommer få byta batteri tidigare, eftersom jag bara har hälften av batterispänningen att tillgå? För då kommer ju mitt "batterilarm" väl säga till vid ca 3 volt?
Vill du spara batteri så byt de båda motstånden i spänningsdelaren till 100k istället för 10k.
> ...eftersom jag bara har hälften av batterispänningen att tillgå?
Jag tror att du missförstog där. Kopplingen som den är ritad med två motstånd som
en spänningdelarna är enbart för att *mäta* batterispänningen, den ska inte mata
hela Arduinon, det sker precis som vanligt. Och mätningen sker *före* 5V-regulatorn,
d.v.s direkt på 9V batteriet.
En annan sak...
Om det sitter en regulator av 78-typ, så behöver den en inspänning på
minst 3V över utspänningen (5V), d.v.s att batteriet inte får gå under 8V
för då lägger 5V-regulatorn av. En ganska olämlig mojäng att batterimata
över huvudtaget. Kanske att regulatorn kan bytas ut mot en "LDO" variant
som kan drivas med en mindre skillnad på ut- och inspänningarna.
> Vill du spara batteri så byt de båda motstånden i spänningsdelaren till 100k istället för 10k.
Det kan *sannolikt* fungera, det beror på hur "hårt" Arduinons runtime kör ADC omvandlaren.
Med lite längre stabiliseringstid för sample/hold kretsen så kan det fungera, och dessutom
så är man nog inte beroende av att de "sista bitarna" är korrekta i detta fall i alla fall...
Jag tror att du missförstog där. Kopplingen som den är ritad med två motstånd som
en spänningdelarna är enbart för att *mäta* batterispänningen, den ska inte mata
hela Arduinon, det sker precis som vanligt. Och mätningen sker *före* 5V-regulatorn,
d.v.s direkt på 9V batteriet.
En annan sak...
Om det sitter en regulator av 78-typ, så behöver den en inspänning på
minst 3V över utspänningen (5V), d.v.s att batteriet inte får gå under 8V
för då lägger 5V-regulatorn av. En ganska olämlig mojäng att batterimata
över huvudtaget. Kanske att regulatorn kan bytas ut mot en "LDO" variant
som kan drivas med en mindre skillnad på ut- och inspänningarna.
> Vill du spara batteri så byt de båda motstånden i spänningsdelaren till 100k istället för 10k.
Det kan *sannolikt* fungera, det beror på hur "hårt" Arduinons runtime kör ADC omvandlaren.
Med lite längre stabiliseringstid för sample/hold kretsen så kan det fungera, och dessutom
så är man nog inte beroende av att de "sista bitarna" är korrekta i detta fall i alla fall...
>Det kan *sannolikt* fungera
Jag LOVAR att det fungerar. Garanterat.
Dels behöver du inte under 1% noggrannhet, dels har du en 1µF kondensator som kompenserar för låg impedans.
ADC-omvandling behöver ju inte göras oftare än någon gång per minut (särskilt om man vill spara ström så ska man inte köra ADC:n kontinuerligt).
Avvikelsen pga hög impedans borde knappast bli mer än kanske 4 LSB. Brus försvinner i och med kondensatorn.
Jag LOVAR att det fungerar. Garanterat.
Dels behöver du inte under 1% noggrannhet, dels har du en 1µF kondensator som kompenserar för låg impedans.
ADC-omvandling behöver ju inte göras oftare än någon gång per minut (särskilt om man vill spara ström så ska man inte köra ADC:n kontinuerligt).
Avvikelsen pga hög impedans borde knappast bli mer än kanske 4 LSB. Brus försvinner i och med kondensatorn.