Windows 7 förstör (inte) min USB-enhet - LÖST!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Windows 7 förstör min USB-enhet! (?)

Inlägg av TomasL »

Hanzibal, har inte en aning om vad det är för diod du länkade till.
Den absolut mest använda och vanligaste dioden är just 1n4148.
Finns överallt till exempel http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 0ma-p90040
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du någon aning om ifall W7 först hittade enheten och att den därefter slutade fungera någon sekund senare? T.ex. logfiles eller liknande, vad det nu finns i windows.

När windows hittat en generell serieport fortsätter det antagligen med att skicka AT-kommandon och f*n vet vad det kräker upp i letandet efter gamla modem och annat krafs. Skulle kunna vara detta som blir ett "brick-it-command" för Din krets.

Det är nog god ide att skydda konfig innan nästa test så det säkert inte kan hända något. Ligger sakena fritt utlagda och absout skilt från allt som kan leda elektricitet så kan det bara inte vara olämplig ström som skadat det.

En test med Din PIC-flashare kan kanske avgöra om chipet har någon som helst funktion kvar. Har ingen erfarenhet ännu av de nya PIC-18, men på de tidigare finns det vissa bitar för ID-nummer o.dyl. som alltid är läsbara.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

hanzibal: "Jag 'gick över den med kolven' innan jag utförde det fatala testet."

Uj då... och det säger dig inget? Enheten fungerar, du löder om den och testar på en annan dator - och plötsligt fungerar inget...
Och då måste det vara datorns fel?

Jag säger det igen: AVSYNA!!!! Lupp, farfars läsglasögon i 3 lager, kraftigt ljus - och sedan hitta kortslutningen!!!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

TomasL skrev:Hanzibal, har inte en aning om vad det är för diod du länkade till.
Den absolut mest använda och vanligaste dioden är just 1n4148.
Den jag länkade till hade epitetet "ultrafast" och det lät ju coolt men jag investerade istället i 100 st 1n4148 för totalt 15 kr.
Marta skrev:Har Du någon aning om ifall W7 först hittade enheten och att den därefter slutade fungera någon sekund senare? T.ex. logfiles eller liknande, vad det nu finns i windows.
Har inte kollat ev. loggfiler men upplevde helt klart att enheten som "dead on arrival", annars borde jag initialt fått upp hastigt meddelande om att man funnit en USB-enhet "GDC Garage Door Controller" och det fick jag alltså inte.
Marta skrev:När windows hittat en generell serieport fortsätter det antagligen med att skicka AT-kommandon och f*n vet vad det kräker upp i letandet efter gamla modem och annat krafs. Skulle kunna vara detta som blir ett "brick-it-command" för Din krets.

Det är nog god ide att skydda konfig innan nästa test så det säkert inte kan hända något. Ligger sakena fritt utlagda och absout skilt från allt som kan leda elektricitet så kan det bara inte vara olämplig ström som skadat det.
MCP2210 är visserligen ingen virtuell serieport (det är dock MCP2200) utan en USB-styrd SPI-master men du har verkligen rätt i att jag borde låsa konfig så det skall jag göra med lösenord.

Precis som du säger är det fullt möjligt att OS skickar HID-meddelanden som av misstag konfigurerar om min enhet - kan ju vara så att Win7 i sin digra drivrutin-databas tar miste på vad slags enhet det är man pluggat in. Detta kan ju t.ex. inträffa om man återanvänder någon annans VID/PID. Så egentligen är det kanske inte så osannolikt som jag först trodde...
Marta skrev:En test med Din PIC-flashare kan kanske avgöra om chipet har någon som helst funktion kvar. Har ingen erfarenhet ännu av de nya PIC-18, men på de tidigare finns det vissa bitar för ID-nummer o.dyl. som alltid är läsbara.
Ja, man kan ju t.ex. köra in något av de olika USB-exempelapplikatoner som Microchip tagit fram för PIC18F14K50 (t.ex. USB-tangentbord) och se vad som händer. Det är dock lite knivigt att löda bort chipet, har försökt några gånger och det har inte gått särskilt bra om man säger så.
Icecap skrev:hanzibal: "Jag 'gick över den med kolven' innan jag utförde det fatala testet."

Uj då... och det säger dig inget? Enheten fungerar, du löder om den och testar på en annan dator - och plötsligt fungerar inget...
Och då måste det vara datorns fel?
Icecap, du påminner lite om min fru - hon tolkar också allt jag säger på sämsta tänkbara vis :wink: Skämt åsido så var jag kanske otydlig här. Lödkolvsövningen gjorde jag efter att jag reparerat kortet sedan det dog första gången men innan det dog andra gången. Någonstans i den här tråden skrev jag ungefär såhär:

1. Testade på en XP-maskin - funkade perfekt
2. Testade på en Win7-maskin (min jobbdator) - funkade inte alls, dog direkt
3. Testade på samma XP-maskin igen - funkade inte längre (!!)

Jag trodde såklart inte att det hade med Win7 att göra utan att det var något annat sporadiskt knas, typ dålig lödning eller annat skit eftersom jag bl.a. labbat en hel del med olika kristaller m.m. Jag lödde in nytt chip och "gick sedan över allt med kolven" innan jag testade på mina två XP-maskiner (hemma) med perfekt resultat.

Eftersom jag inte trodde att felet hade med Win7 att göra så levererade jag enheten till beställaren - av en händelse gjorde han sedan precis samma test som ovan med exakt samma resultat - på sina maskiner och helt oberoende av mig eftersom jag inte såg någon större anledning att berättade om mina upplevelser.

Den gemensamma nämnaren blev då Win7 även om jag inte kunde förstå att ett OS skulle kunna paja mitt kort. USB-controllers torde ju vara ganska autonoma när det gäller spänningsnivåer och sådant. En tänkbar förklaring är som Marta skriver ovan.

Nåja, efter detta och ett fruktlöst felsökande skapade jag denna tråd som i ren frustration fick den något kontroversiella rubriken. I efterhand kan jag tänka mig att rubriken tenderar att dra till sig icke-Windowsanhängare - dessa är oftast de kunnigaste teknikerna och deras hjälp vill man ju såklart ha och troligen fick jag precis det också :)

Efter denna veritabla roman måste jag faktiskt ägna mig åt lite seriöst lödande här :D

EDIT (kunde inte låta bli): Någon sade en gång följande:
It's 106 miles to chicago, we gotta full pack of MCP2210, half a pack of DIL20-adapters, it's dark, and we're wearing sunglasses ... Hit it!
Senast redigerad av hanzibal 10 juli 2012, 23:10:38, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den jag länkade till hade epitetet "ultrafast" och det lät ju coolt men jag investerade istället i 100 st 1n4148 för totalt 15 kr.
Mycket bra ide, de är rätt användbara, borde vara naturlag att de ingår i alla labb utrustningar
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hann inte klart med allt ikväll, återkommer...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Goda nyheter, strålande nyheter:

Kortet funkar nu perfekt i både XP och Win7 !!!!

Stationär, laptop, jordat, ojordat, batteri eller ej, you name it :D

Tack alla ni som hjälpt mig med detta, skönt att ha det klart - hoppas nu det håller i sig också, vore ju inte första gången jag "ropar hej" i så fall :vissla:
blueint
Kontakt:

Re: Windows 7 förstör min USB-enhet (inte) - LÖST!

Inlägg av blueint »

Vilken ändring gjorde du som gör att det fungerar nu?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag är frestad att svara:

"Quite frankly my dear, I don't give a damn"

Men det gör jag inte för det vore oprofessionellt :wink: Sanningen att säga så vet jag inte vilken enskild ändring som gjorde susen, kanske var det en kombination av flera.

What can I say, jag är en amatör ju.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilka ändringar genomförde du i slutändand då? ;)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Samtliga + att jag kopplade ihop jord och USB-skärm. Jag lödde också upp ett nytt chip på ny DIL20-adapter så teoretiskt kan det också varit en dålig lödning där.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Jag höll på med ett projekt som innehöll en Arduino i en miljö som var full av störningar. Det var beroende av en kontinuerlig kommunikation mellan en pc och arduinon som jag av naturliga skäl hade tänkt skulle skötas via usb. Det visade sig dock att usb är ganska störningskänsligt och när det blev lite för mycket så stängdes helt enkelt kommunikationen av. Det slutade med att jag gjorde om kommunikationen till RS232 istället. Funderar på om det kan ha varit något liknande i ditt fall.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Kanske det, jag har iofs bara testat i mitt "labb" och där har jag t.ex. lysrör, lödstation, dator, datorhögtalare, DECT-telefon, larmcentral med RF-länk till detektorer och fjärren i entrén och säkert fler grejor igång runtomkring så förhållandena är nog långt ifrån ideala...

Korkat nog implementerade jag alla ändringar på en gång utan att testa emellan men prylen är ju i ental så det spelar inte så stor roll.

Jag har själv samma portmaskineri som beställaren och om jag skulle göra en åt mig själv skulle jag köra med inbyggd webbserver och kablat ethernet (har nämligen ethernet i garaget eftersom NAS:en står där).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Fick du någon klarhet i om de gamla kretsarna är fysiskt förstörda?
Eller hade de "konfigurerat om sig"?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För mig är det viktigaste att veta vad som gick fel, något som ofta har fått min dåvarande chef att förtvivla. Han fattade dock efter ett tag att när jag hade hittat orsaken till felet kunde jag dels laga det och dels undvika till nästa gång.

Sammantaget kunde det ta en aning längre tid att hitta orsaken till felet men den extra tid brukade jag ta igen på att få det hela att fungera och sedan spara nästa gången samma sorts lösning dök upp.
Skriv svar