Autofire till Amiga 500 med 555:an

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Autofire till Amiga 500 med 555:an

Inlägg av hanzibal »

Ah, då minns jag fel, det var troligen "<arrow left>" eller "<arrow right>" som det gällde. Troligen hade just dessa tecken en särskild betydelse (kanske i kombination med escape-tecken av något slag) när det gällde hanteringen av skärmbufferten eller något i den stilen - tanken var i alla fall att flygplanen skulle röra på sig.

EDIT: Kommer ni ihåg hur skärmen flimrade i alla regnbågens färger när man använde "turbo loader"? Detta berodde i själva verket på att man vid uppackning av de komprimerade spelen (Ziv Lempel?) även utnyttjade skärmminnet. Man kunde bokstavligen se hur loop-räknare m.m. tedde sig grafiskt. Finjustering av tonhuvudet var ett måste för dessa högvarianta signaler, fanns ett särskilt grafiskt program som gjorde detta väsentligen lättare :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Flimmret var väl "ramfärgen" och det var väl mest en fräck effekt eller indikering på vad som händer, speciellt så kunde man nog justera bandaren med hjälp av färgningen på vissa turboladdare.

Jag antar att "<pil höger>" o.s.v. menar att man trycker på vänster/höger/upp/ned på tangentbordet och när man är i "citationsteckenläge" så får man ett specialtecken (inverterat helt ologiskt valt tecken) istället för att cursorn flyttar sig. När programmet sen skriver ut dessa strängar så flyttas cursorn. Helt fantastiskt system :roll:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja men jag vill minnas att också hela skärmen ibland blev randing och enskilda tecken kunde "loopa" hela teckenuppsättningen. På den tiden trodde jag att detta var någon slags effekt medan man satt och väntade men i efterhand är jag ganska övertygad om att komprimeringsalgoritmen var så minneskrävande att man helt enkelt även använde sig av skärmbufferten för ändamålet.

Vore kul om någon gammal C64 hacker kan bekräfta/dementera detta...

Precis, <pil-vänster> etc för att flytta cursorn - så var det tänkt att spelet skullle funka.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, jag trodde att skrämen alltid "stängdes av" så att ramfärgen visades över hela skärmen när turboladdning skedde.

Jag halvtröttnade på C64 i mitten av 80-talet och blev inte datorfrälst igen förrän Amigan skaffades 89 eller om det möjligtvis var 88. (KS 1.3 hade börjat komma men den jag köpte hade KS 1.2). Jag kanske missade nån variant av kompression på C64'an.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, jag minns nu att 64:an behandlade "ramen" och "skärmen" som två olika saker men jag har för mig att jag sett hela skärmen flimmra i regbågens färger. Kanske förväxlar med Spectrum Sinclair ZX80 men det tror jag inte.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man "stänger av" bilden så betraktas hela bilden som "ram", d.v.s. det är "ramfärgen" som visas över hela skärmen. Man vill stänga av bilden vid laddning på C64 eftersom grafikkretsen annars stjäl rätt mycket ork från processorn.

(ZX 80 och ZX Spectrum var två rätt olika datorer btw)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok, jag menade i alla fall en sådan här ZX Spectrum:
Bild
En kompis hade en sådan med joystick-interface och vi hade rätt kul med den innan 64:an tog över. Varje tangent hade rätt många funktioner så man fick vara fingerfärdig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har en sån, 48K-modellen, med Beckmans svenskt "riktigt" tangentbord, "Nordisk ROM" och ett Interface 1 (men tyvärr inga microdrives). Köpt när de där var värda som minst eller så, för nån hundring eller tre, för drygt 20 år sen. Intresseklubben kan notera :wink:

Jag har nåt vagt minne av att det fanns program att köra på Amigan som tog filer in och spelade upp dem som om det vore band med program för ZX Spectrum. Man kopplade amigan via förstärkares/TV's hörlursuttag till "ear" på Spectrumen, körde LOAD på spectrumen och körde igång programmet på amigan. :)

Jag har försökt söka på nätetet men har inte hittat nåt vettigt om hur det där "nätverket" som ingår i Interface 1 fungerar. Eller jo, jag har hittat lite om baudrate, logiknivåer, impedans å sånt men inget om protokollet. Eftersom jag bara har en enda Spectrum (och ett enda Interface 1) så kan jag nog inte göra några vettiga mätningar heller. Det vore annars klart trevligt om man kunde koppla "nätverksportarna" via nåt interface till en serieport på en modern dator och på så sätt skyffla filer klart snabbare.

Fast det jag egentligen borde bygga till den där burken är compactflash-interface + bränna nytt EPROM. År 2020... :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Oftast stängdes skärmminnet av under tiden t.ex "Turbo 250 by Mr Z" laddade in något. ( L för load ;) )
Men sen när man startade spelet eller vad det nu var, så började uppackningen av data. DÅ användes väldigt ofta skärmminnet som arbetsminne, och till synes slumpvisa tecken fladdrade runt överallt, samtidigt som ramen flimrade.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jättegammal tråd jag vet, men jag hittade dne när jag sökte efter nåt helt annat och kunde inte låta bli.. ;)
MiaM skrev:J
Jag har nåt vagt minne av att det fanns program att köra på Amigan som tog filer in och spelade upp dem som om det vore band med program för ZX Spectrum. Man kopplade amigan via förstärkares/TV's hörlursuttag till "ear" på Spectrumen, körde LOAD på spectrumen och körde igång programmet på amigan. :)
Nej, den kopplades via joystickporten, och bestod förutom av två kontakter och en kabel av ett motstånd och en zenerdiod om jag minns rätt.

OTROLIGT smidigt program som både kunde agera "server" på Amigan och spela upp filer man laddade hem från nätet så spectrumen kunde ladda dom, OCH den kunde kopplas till en bandare och läsa in spectrumspel på kasett till Amigan där man kunde köra dom i emulator.

Jag "rippade" en massa spel från mina gamla kasetter på det viset.

Minns tyvärr inte vad det hette, men jag tror det följde med nån spectrumemulator.
Fast det jag egentligen borde bygga till den där burken är compactflash-interface + bränna nytt EPROM. År 2020... :wink:
Ska finnas ett opensourcebygge för hårddisk till spectrumen, jag tror man även byter ROM'et så man får extra kommandon som hanterar disken.

Har ingen länk här nu, men när jag läste det för länge senblev jag bra sugen på att bygga, tyvärr är min gamla spectrum i fruktansvärt dåligt skick, dels så bootar den om så fort man petar på den, om den inte har stått på i flera timmar, dels så är alla färger gultonade.. dessutom är den allmänt ful och sliten..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag ahde bookmarkat hemma, på denna sidan var det (hårddiskinterfacet)

http://piters.tripod.com/zx.htm
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, den sistnämnda sidan är den jag tänker på, fast det är ju smidigare med CF-interfacet. Varje CF-kort man kan hitta lär väl rymma mer än vad man kan önska på en Spectrum, och det blir mindre att bygga för CF-interface än för hårddiskinterface och framförallt stryktåligare.

Men jag är för övrigt i stort sett helt säker på att det inte var nåt med joystickporten utan vanliga ljudutgången för att skicka filer från amigan till en riktig spectrum (eller till bandspelare)...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är ju inte omöjligt att det fanns flera varianter, den jag använde körde iaf joystickporten vet jag, tror till och med att jag har kvar kabeln nånstans :) ..kabeln hade dubbla kontakter, dels en till originalbandaren och dels en till en ABC80-bandare, efterssom vissa kasetter funkade bättre i den.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

På Amigan kunde man m.h.a. en sampler spela in C64-turbo-band i 44kHz mono har jag för mig, eller om det räckte med 22kHz. Sedan öppnade man samplingen i, hmm jag har glömt vad det hette, men standardprogram 1A för att hantera samplingar (nått med audio) och klippte bort lite skit i början. Sen var det bara att köra ett litet program och skicka in filnamnet som parameter, ut ploppade en binärfil som gick att använda i 64-emulatorer :) Antagligen ganska simpelt program, behövde bara avmodulera ljudet till data.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sinclair hade ingen "orginalbandare"! :)
Skriv svar