Jättegammal tråd jag vet, men jag hittade dne när jag sökte efter nåt helt annat och kunde inte låta bli..
MiaM skrev:J
Jag har nåt vagt minne av att det fanns program att köra på Amigan som tog filer in och spelade upp dem som om det vore band med program för ZX Spectrum. Man kopplade amigan via förstärkares/TV's hörlursuttag till "ear" på Spectrumen, körde LOAD på spectrumen och körde igång programmet på amigan.
Nej, den kopplades via joystickporten, och bestod förutom av två kontakter och en kabel av ett motstånd och en zenerdiod om jag minns rätt.
OTROLIGT smidigt program som både kunde agera "server" på Amigan och spela upp filer man laddade hem från nätet så spectrumen kunde ladda dom, OCH den kunde kopplas till en bandare och läsa in spectrumspel på kasett till Amigan där man kunde köra dom i emulator.
Jag "rippade" en massa spel från mina gamla kasetter på det viset.
Minns tyvärr inte vad det hette, men jag tror det följde med nån spectrumemulator.
Fast det jag egentligen borde bygga till den där burken är compactflash-interface + bränna nytt EPROM. År 2020...

Ska finnas ett opensourcebygge för hårddisk till spectrumen, jag tror man även byter ROM'et så man får extra kommandon som hanterar disken.
Har ingen länk här nu, men när jag läste det för länge senblev jag bra sugen på att bygga, tyvärr är min gamla spectrum i fruktansvärt dåligt skick, dels så bootar den om så fort man petar på den, om den inte har stått på i flera timmar, dels så är alla färger gultonade.. dessutom är den allmänt ful och sliten..