Kod? Eller undrar du hur jag skapade den?
Bränn den till dvd med t.ex. ImgBurn och spela sedan upp den. Det är en färdig dvd iso-fil som jag skapade med Avisynth, Virtualdub, HC Encoder, aften, mplex och DeVeDe.
Avisynth-script (väldigt långsamt, genererades med ungefär 1 bild per sekund på min dator):
Kod: Markera allt
SetMemoryMax(1024)
LoadPlugin("C:\Program\AviSynth 2.5\plugins\SmoothAdjust.dll")
AviSource("jazzgossen exempel.avi")
AssumeTFF()
ConvertToYV12(interlaced=true)
QTGMC()
SmoothLevels(input_low=5, gamma=1.0, input_high=255, output_low=0, output_high=250)
MCTemporalDenoise(settings="low",sigma=6)
stab()
selectodd()
# Fix (S-)VHS chroma shift
Vshift=2 # determine experimentally
Hshift=0 # 2 lines per bobbed-field per tape generation (PAL); original=2; copy=4 etc
mergechroma(last.crop(Hshift,Vshift,0,0).addborders(0,0,Hshift,Vshift))
Såg att det var något mindre fladder i "bottom field" jämfört med "top field" så jag har gjort deinterlace av bottom field (och då källan är från en film så ska det ändå inte vara interlaced). Sänkte brightness med 5 (så svartnivån sänktes därmed från 21 till 16). Filtrerade bort lite brus och fixade färgförskjutningen som man får från VHS (flyttade upp chroma 2 pixlar). Komprimerade till MPEG-2 med HC Encoder med följande ini-fil:
*INFILE z:\media\dokument_1\jazzgozzen\jazzgossen_fixad.avs
*OUTFILE Z:\media\Dokument_1\jazzgozzen\jazzgossen.m2v
*LOGFILE Z:\media\Dokument_1\jazzgozzen\jazzgossen.log
*BITRATE 7000
*MAXBITRATE 8000
*FRAMES 0 1110
*PROFILE best
*ASPECT 4:3
*AUTOGOP 15
*PROGRESSIVE
*PROG_SEQ
*TFF
*INTRAVLC 2
*MATRIX fox3
Går säkert att göra mera men detta får duga så länge.
Edit: Glömde skriva att jag också använde stab() i avisynthscriptet för att minska lite hoppighet i bilden som man kan få från VHS. Särskilt om man har TBC i videobandspelaren som orsakar vertikal "studsighet" ihop med vissa capturekort som någon nämnde tidigare i tråden. Det skadar inte att ha med stab(), det kan nog även minska det horisontella fladdret en aning (om hela bilden hoppar lite i sidled).
http://avisynth.org/mediawiki/Stab
AssumeTFF() betyder att man antar att det är "top field first". Standardinställningen i avisynth är "bottom field first" troligtvis för att man jobbade mycket med DV video när avisynth skapades. Så skriver man inte AssumeTFF() så kan det bli fel när man jobbar med top field first video i avisynth.
QTGMC är en "smart bobber" som gör om interlaced till progressiva bildrutor med dubbla bildfrekvensen. 25 fps interlaced blir alltså 50 fps progressive (icke interlaced). Eftersom denna video härstammade från film (24 progressiva bildrutor per sekund som speedas upp till 25 fps när det sänds på TV) så blir resultatet att man får två nästan identiska bilder efter varandra för varje ursprunglig bildruta i videon. Det är bara "fladdret" som får dem att skilja sig något (och det är därför det kunde synas små interlaceränder i originalet, det fladdrar ju i sidled mellan varje halvbild som ritas upp i videon). Jag testade göra två varianter - den ena med kommandot selecteven() och den andra med kommandot selectodd() vilket är den jag valde som slutversion med ovanstående script. Jag slängde alltså bort alla "top fields" kan man säga men QTMC använder båda fälten när den interpolerar så helt bortkastade är de ändå inte. Man behöver ju inte mer än 25 fps för att visa filmen. Selectodd() väljer alltså ut alla bildrutor med udda nummer och eftersom videon börjar på bildruta nummer 0 så slängs 0 bort, 1 behålls, 2 slängs bort, 3 behålls och så vidare, alltså de bildrutor som härstammar från "bottom field" är de som behålls (för ditt capturekort fångar ju videon med "top field first" som vi konstaterade innan).
QTGMC är också trevligt om man vill göra en datorversion från äkta interaced video. Då får man 50 bilder per sekund och mjukare rörelser jämfört med andra deinterlacemetoder som slänger bort ett av fälten (alltså man uterlämnar selecteven eller selectodd efter QTMC). Så nilecity och den där andra videon med robert gustavsson kunde man alltså ha skapat 50 fps av. Nu funkar ju inte 50 fps på DVD men det finns faktiskt på Bluray om man skalar upp upplösningen till 1280x720. Har man en HDTV eller vill ha det i datorn så kan man göra en trevlig uppskalad version för bluray om man ser till att använda bra upskalningsmetoder. Men man tjänar inge i upplösning. Uppskalningsmetoderna i TV-apparaterna är förvisso bra men det går att göra bättre i datorn...
Så ett skojigt projekt skulle kunna vara att göra uppskalade 50 fps-versioner av sina gamla VHS-videor... Visst det kommer ändå "se ut som skit" så som VHS gör jämfört med nyare format men det kan bli bättre än andra sätt att visa dem på dagens HD-skärmar (om man inte vill kolla i ett litet spelarfönster i originalstorlek).
Jaha, nu har jag skrivit så mycket att ingen orkar läsa igen...