Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ronnylov

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av ronnylov »

Tittade lite snabbt på din avi-fil.
Du ska använda "top field first" i HC Encoder för det är vad ditt capturekort använder.
Detta ställer man in som "interlaced" och "TFF".

Edit: "Brightness" är för högt. Svartnivån låg väl på sisådär 48 och vitnivån på 255 (klippta högdagrar).

Original:
uls-analys.jpg
Justerad:
uls-fix.jpg
Avisynth-script:

Kod: Markera allt

LoadPlugin("C:\Program\AviSynth 2.5\plugins\SmoothAdjust.dll")

AviSource("capture (2012-04-17 at 13-40-41).avi")
Crop(16,8,688,560)
SmoothLevels(input_low=48, gamma=1.0, input_high=255, output_low=16, output_high=235)
Histogram()
Testa om du kan komma åt "properties" för video capture pin eller något sådant i VirtualVCR och om det finns några reglage för brightness och contrast. Hur detta ser ut kan nog variera med olika capturekort och drivrutiner som används. Justera brightness och contrast till histogrammet i VirtualVCR inte klipper något i vänster och höger sida (plus lite luft).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Hej
Trotts de saker du sagt som går att justera så tycker jag det blev bra mycket bättre än de tidigare programmen.
Dock hade jag problem med ljudet det verkar ok i capurfilen men när jag plockat ut det med audacity till wav så verkar ljudet hamna ca 5-10 sek för tidigt.
Sitter och tittar på duken nu och e riktigt nöjd med skillnaden :)
Hur får du fram de svarta där du ser hur Brightness osv?
MVh
Fredrik
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Fär att få fram den svarta nivå-visaren till höger i mina screenshots öppnar jag avisynth-scriptet i Virtualdub. Det är funktionen Histogram() i avisynth som visar detta. Det går att visa andra grejer också med Histogram:

http://avisynth.org/mediawiki/Histogram

Det jag brukar göra är att efter ett testcapture så analyserar jag med histogram i avisynth. Ligger det inte bra så justerar jag inställningar för brightness, contrast, hue och color saturation i capturekortets inställningar i VirtualVCR så att hela signalen kan fångas in vid capture och så försöker jag igen tills jag är nöjd. Med videoband kan man ju göra flera captures av samma scen och jämföra (det är inte lika lätt vid live capture).

Tyvärr fungerar dessa justeringar inte för mitt capturekort i Windows 7, reglagen går inte att ändra. Vet inte om det är ett allmänt problem i Windows 7 eller om det bara är mina kassa drivrutiner. I Windows XP funkar det. Det är här jag menar man skulle kunna ha nytta av externa hårdvarureglage eftersom det ju är lite sisådär vad man kan åstadkomma med inställningarna i datorn.

När det gäller ljudet så finns det en funktion DelayAudio() i avisynth. Finns också delayfunktion i Virtualdub som alternativ om du tycker avisynth är krångligt. Man kan även ha negativa värden på delay om man vill tidigarelägga istället för att fördröja. Fast om ljudet ligger rätt när du tittar på capturefilen borde det inte behöva justeras. Testa öppna filen i virtualdub istället och markera ett kortare avsnitt inuti videofilen där du vet ljudet ligger rätt. Eventuellt gör du detta efter du använt delay på ljudet för att få det att ligga rätt. I menyn video ställer du in "direct stream processing" och gör samma sak för audio och sedan sparar du det markerade området till en ny avi-fil. Då bör ljudet ligga synkat i den nya filen.

Teorin bakom är att ljudet kan ligga förskjutet i förhållande till videon inuti videofilen (man kan ställa om den förskjutningen med delay audio funktionen). Men sparar man allt ljud från början till slut så i en separat ljudfil så förlorar man infon om denna förskjutning och sedan när man lägger ihop det igen så kan det alltså bli fel. Ljudet och videon behöver inte ens vara lika långt, capturekortet kanske började fånga ljudströmmen och sedan lägger den på videoströmmen eller vice versa. Men genom att klippa ut ett avsnitt inuti filen med justerad ljudsynk så kan man få dem att bli lika långa och synkade.

Ofta räcker det att kippa bort några sekunder i början och slutet av videofilen. För att slippa hålla på att kopiera stora videofiler hit och dit brukar jag fixa detta i avisynth-scriptet istället (som ju bara är en liten textfil). Säg att jag vill fördröja ljudet en sekund och trimma bort 10 sekunder i början och slutet av videofilen. Men trim-funktionen i avisynth jobbar med bildrutor istället för tid (och första bildrutan i videofilen får nummer 0). Nu vet vi att PAL video har 25 bildrutor per sekund så 10 sekunder är 10*25=250 bildrutor.

Avisynth-scriptet blir då:

AviSource("C:\Video\capture.avi")
DelayAudio(1.0)
trim(250,-250) #Klipper bort 250 bildrutor i början och slutet
Nu kan jag öppna denna avirynth-fil i VirtualDub och köra "save wav" för att få en ljudfil synkad till avisynth-scriptet. Sedan kan man omvandla videon med HCEnc eller x264 och slutligen muxa ihop videoström och ljudström till DVD eller Bluray eller varför inte en hederlig MKV-fil...

Har du framedrops kan du få problem med ljudsynkningen. Visserligen kan man aktivera "dynamisk omsampling av ljudet" i VirtualVCR för att fixa problem med att videoklockan och ljudkortets klocka driver i förhållande till varandra men tappar du bildrutor kan det hända att detta spårar ur. Så ibland är det bättre att inte aktivera dynamsik omsampling (och som ljudfreak gillar du nog ändå inte detta). Lösningen kan vara att man får dela upp videobandet i flera kortare captures och sedan lappa ihop dem i efterhand. Det finns också ett bra infofönster i VirtualVCR där man kan få upp statistik över tappade bildrutor. Helst ska "dropped2" ligga på 0 för att undvika problem. Man kan också få upp en "dropped frames list" i VirtualVCR. Denna kan man ta till hjälp när man ska synka ljudet för problemen uppstår förmodligen när bildrutorna börjar tappas så då hittar man enklare problemområden i videofilerna man spelat in.

Hmmm. Får en otäck känsla att jag är lite nördig angående detta ämne...

EDIT: Det här med tappade bildrutor kan också vara en god anledning för en extern TBC-burk. Jag har inte testat detta men folk hävdar att problem med ljudsynk vid capture försvinner då eftersom man hela tiden får videosynkpulser för capturekortet att trigga på även om bilden är skräp så undviker man "dropped frames" och d kommer bilden i alla fall bli synkad med ljudet.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag laddade ner vitrualdub så skall ta bort lite i början och slutet som du tipsade om så hoppas jag det blir bra.
Capitur filen är ju synkad ok så det är när jag särar ljud och bild som det skiter sig.
Troligen är det som du säger att de inte är lika långa.
Här är första seriösa avspelningen som jag nu vågat mig på "Jazzgossen" av Hasse Ekman. Den finns inte på Dvd så har varit väldigt angelägen på att få fram ett bra ex av denna.
Kan tänka mig att lägga ner en hel del jobb om det går att få bilden bättre.
http://www.filecentral.se/filecentral/a ... cec81a687a
Jag gör en säkerhetskopia av grundfilen så skall jag testa lite av det du tipsat om.

Jag är också en tvättäkta nörd inom mina områden men jag resonerar som att vet man om det så har man i alla fall lite sociala bitar som fungerar ;) Är alla lika ytliga så kommer man inte komma fram till några bra resultat.
MVH

Fredrik
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Jag får se om jag kan leka lite med din nya fil ikväll.

Hittade intressant info i den där länken med inställningar för HC Encoder jag postade innan. Tydligen kan man använda vissa modeller av DVD-inspelare som har bra videoingångar som en "fixa-videofladder-burk", alltså som en extern burk som fixar fladder i sidled om videobandspelaren inte har inbyggd TBC. Man kopplar alltså videosignalen igenom en sådan DVD-inspelare och ansluter capturekortet på DVD-inspelarens videoutgång.

http://forum.videohelp.com/threads/3445 ... ost2150675

Man kanske skulle försöka hitta en begagnad Philips DVDR 3475 / 3575 eller en panasonic ES-10/ES-15/ES-20 eller någon toshiba och ha som bildförbättrare... Men man vill ha en europeisk modell så köp inget från USA (fel nätspänning och NTSC video istället för PAL).

En bonuseffekt är att man kan överföra VHS-banden direkt med DVD-inspelaren som alternativ...

"Restoration" avdelningen på videohelp.com forum är guld värd för sådana här restaureringar av gamla videoband. Även deras capture-forum kan vara värt en koll.
http://forum.videohelp.com/forums/41-Restoration

Undrar om man kan bygga något användbart med detta?
http://viewitem.eim.ebay.se/TOSHIBA-RDX ... 93612/item
Moderkortet till en Toshiba dvd-inspelare...
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag bygger ju försteg osv själv men har aldrig gjort något med video.
Undrar om det skulle fungera att plocka singnalerna för luma och croma framför mixern och bygga ett eget utgångskort med variabel gain och satt impedans efter s-video standard.
Undra om det skulle gå att bygga några användbara filter i samband med detta. Ljud så filtrerar man ju bort dc med biopolera kondensatorer, kanske samma gäller video?
Jag kan inte ändra brightnes eller kontrast speciellt mycket med mitt capurkort. vet inte vad värdena står för men "Ur löjlig synvinkel så var brightnes 2000 och i Jazzgossen satt jag den på 1000 i stället. Nästa steg blir 0 :(
Panasonicvideon är fantastisk med den manuella trackingen och tillhörande vumätare. De är fortfarande ganska billiga om man köper repobjekt och nu när jag har servicemanual osv är det inte så mycket jobb för mig att renovera en till om du är intresserad.
Jag tänkte beställa nya videohuvuden om de fortfarande går att få tag i. Står i manualen att de skall bytas var 2000 timme.
Vill du kolla på jazzgossen vore det jätte snällt men ingen stress :)

MVH
Fredrik
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Läste någonstans att gamla proffsvideobandare inte alltid är optimalt. Tror det just var det här med videosignalnivåerna på utgångarna och att de kan vara ganska slitna (proffsen kör väl hårt med sina grejer). Men nya videohuvuden och anpassad utgång så blir det nog bra.

Fast jag har digitaliserat så gott som alla mina band, blir väl något enstaka man hittar eller om man vill hjälpa någon. Har själv en JVC HR-S 7700EU men den är lite soft i bilden och DNR ger lite ghosting-effekter när man aktiverar TBC. Funderade ett tag på någon Panasonic istället men det har inte blivit av. Tyska ebay har haft en del maskiner åtminstone förr. Kanhända det finns någon bättre konsumentmaskin istället?

Angående nivåjusteringar finns det något som heter "Proc Amps", alltså processing amplifiers på engelska. Det är väl det som videoproffsen kör med istället för att fjanta med drivrutinerna. En TBC-burk kan inehålla sådan processförstärkare.
http://forum.videohelp.com/threads/1828 ... nd-Filters
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag tycker det är roligare att skruva och pilla med proffsgrejer men det är nog som du säger att vissa av dem kan vara väldigt slitna.
Det som känns bra med denna är framförallt trackingen med mätare och att den är så robust i mekaniken.
Bytte pinchrolern resten var mer detaljer som behövde rengöras och smörjas för att de skulle rulla bra.
De konsumentmaskiner jag testat har inte gett lika skarp bild, dock så är det inte så många jag testat.
Då denna är till åren så finns bara BNC utgångar samt denna utgång, antar att senare proffsgrejer hade s-video?
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Kollade på jazzgossen men jag ska nog försöka lite mer när jag får tid. Nivåerna var helt OK för en capture nu tycker jag för hela signalen verkar vara infångad (ingen synlig klippning). Det går att finjustera lite i efterhand om man vill. Jag tyckte det såg ut som svartnivån kunde sänkas lite, kanske från någonstans runt 21-24 ner till 16 men vitnivån verkade OK utifrån det som syntes på detta klippet men man kan sänka vitnivån också något om man vill utan att det gör något så en lätt justering av "brightness" nedåt fixar detta. Och ljudet började ju höras några sekunder efter bilden så det var nog orsaken till att det blir osynkat ljud om man sparar som wav så som du gjorde. Det är ju inte särskilt osynkat i videofilen precis som du skrev.

Videon innehåller en del brus men det går att filtrera bort om man vill. Troligtvis är det väl inspelat från analog TV och då blir det lite bakgrundsbrus. Det är också likadant horisonellt "fladder" som det var på nilecity exemplet. Fladdret är svårare att fixa i datorn men teoretiskt är det möjligt att fixa eftersom det finns svarta kanter till höger och vänster som man skulle kunna försöka trigga något filter på som skalar om alla horisontella linjer till samma längd och justerar dem i sidled så att de svarta sidokanterna lägger sig som en rak vertikal linje. Detta går väl an i ljusa scener men är svårare i mörka scener.

Du får ganska bra bild från din videobandspelare, speciellt så är det få störningar i neder- och överdelen av bilden. Färgerna är också bra tycker jag. Möjligen är den något oskarp men hellre det än när någon skruvat upp skrärpan så att det blir spökkonturer runt föremål i bilden. De flesta upplever en neutral bild som oskarp då folk är vana med överskärpta bilder. En proffsvideo försöker ju återge signalen som den var inspelad utan att lägga på skärpning och annat elände.

En tidbaskorrektor kan fixa fladdret tack vare att den fångar hela videosignalen inklusive synkpulserna. Sedan mäter den längden i tid mellan varje linjesynkpuls som den fångat in och skalar om signalen för varje horisontell linje så att det blir samma avstånd mellan alla synkpulserna. Orsaken till sådant fladder är t.ex. om videotrumman roterar i ojämn hastighet vid inspelningen och / eller vid uppspelningen. Kan också vara videobanden som sträckts ut lite här och var. Problemet är vanligare på slitna videoband som går trögt. Det är en bra idé att spola bandet fram och tillbaka några gånger innan man gör sin capture för att rulla om bandrullarna, det kan minska sådana problem.

Hur svårt skulle det vara att bygga en egen tidbaskorrektor månntro? Bandbredden för VHS är runt 3 MHz men för supervhs kan man nog behöva uppemot 5 MHz så man skulle behöva sampla signalen med minst 10 MHz för att klara nyqvist-frekvensen. Kör man DVD-upplösning så lär man ska behöva sampla med 13,5 MHz (se http://lipas.uwasa.fi/~f76998/video/conversion/). Finns nog anledning till varför man har valt den samplingsfrekvensen för DVD när man tänker efter. Men eftersom denna signal ska omsamplas igen vid capture så kanske man skulle digitalisera den med dubbla hastigheten mot detta, alltså 27 MHz. Å andra sidan så snackar vi VHS här så 13,5 MHz räcker eftersom VHS-signalen knappt har något över 3 MHz i alla fall.

Sedan hade det väl varit bra med lite mer än 8 bitars upplösning för att fånga synkpulser och hela faderullan med större dynamisk range än ett capturekort. Säg 16 bitars upplösning och 13,5 MHz. Man skulle behöva ett minne på minst två bildrutor om man vill synka även de vertikala synkpulserna och kunna jämföra synkpulserna mellan två bilder. 16 bitar och 13,5 MHz betyder alltså att man behöver kunna dumpa data med 27 MB/s. Hmmm, detta borde väl vara möjligt att dumpa ner på en hårddisk så med en hårddisk. Räknar ut att det blir 97 GB per timme. Så med en hårddisk på 2 TB som man idag kan köpa för runt 1000 kr skulle man ha rådata för uppemot 10 timmar video. Om vi samplar med 27 MHz istället så hade det blivit ca 5 timmar på den där hårddisken. Så varför fjantar man med capturekort egentligen?

Hursomhelst, det kanske går att lösa med USB-anslutet oscilloskop (13,5 MHz samplingsfrekvens i realtid)? Vad tror ni elektronikkunniga här på forumet om det? Vad skulle ett sådant kosta? Jahaja, sedan när man fångat hela videosignalen så borde man kunna omvandla detta till videofiler genom programvara i datorn så man slipper hålla på DA-omvandla det och sedan omsampla det med capturekort på nytt. Då skulle jag vilja ha en programvara där man kan justera om svartnivåer och vitnivåer och annat utifrån detta råformat man samplat in. Sedan samplas denna signal digitalt om till 8-bitars videofil när allt fladder har korrigerats. Detta hade varit en dröm för den som sliter sitt hår med simpla capturekort...
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Nu har jag gjort en iso-fil att bränna till DVD-skiva utifrån jazzgossen.avi.
http://db.tt/q8By7y8o

Testa om den funkar.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Vad snällt!
Jag laddar ner den och testar.
Skall jag köra någon kod på stora filen?
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Kod? Eller undrar du hur jag skapade den?

Bränn den till dvd med t.ex. ImgBurn och spela sedan upp den. Det är en färdig dvd iso-fil som jag skapade med Avisynth, Virtualdub, HC Encoder, aften, mplex och DeVeDe.

Avisynth-script (väldigt långsamt, genererades med ungefär 1 bild per sekund på min dator):

SetMemoryMax(1024)
LoadPlugin("C:\Program\AviSynth 2.5\plugins\SmoothAdjust.dll")
AviSource("jazzgossen exempel.avi")

AssumeTFF()
ConvertToYV12(interlaced=true)
QTGMC()

SmoothLevels(input_low=5, gamma=1.0, input_high=255, output_low=0, output_high=250)
MCTemporalDenoise(settings="low",sigma=6)

stab()

selectodd()

# Fix (S-)VHS chroma shift
Vshift=2 # determine experimentally
Hshift=0 # 2 lines per bobbed-field per tape generation (PAL); original=2; copy=4 etc
mergechroma(last.crop(Hshift,Vshift,0,0).addborders(0,0,Hshift,Vshift))
Såg att det var något mindre fladder i "bottom field" jämfört med "top field" så jag har gjort deinterlace av bottom field (och då källan är från en film så ska det ändå inte vara interlaced). Sänkte brightness med 5 (så svartnivån sänktes därmed från 21 till 16). Filtrerade bort lite brus och fixade färgförskjutningen som man får från VHS (flyttade upp chroma 2 pixlar). Komprimerade till MPEG-2 med HC Encoder med följande ini-fil:
*INFILE z:\media\dokument_1\jazzgozzen\jazzgossen_fixad.avs
*OUTFILE Z:\media\Dokument_1\jazzgozzen\jazzgossen.m2v
*LOGFILE Z:\media\Dokument_1\jazzgozzen\jazzgossen.log
*BITRATE 7000
*MAXBITRATE 8000
*FRAMES 0 1110
*PROFILE best
*ASPECT 4:3
*AUTOGOP 15
*PROGRESSIVE
*PROG_SEQ
*TFF
*INTRAVLC 2
*MATRIX fox3
Går säkert att göra mera men detta får duga så länge.

Edit: Glömde skriva att jag också använde stab() i avisynthscriptet för att minska lite hoppighet i bilden som man kan få från VHS. Särskilt om man har TBC i videobandspelaren som orsakar vertikal "studsighet" ihop med vissa capturekort som någon nämnde tidigare i tråden. Det skadar inte att ha med stab(), det kan nog även minska det horisontella fladdret en aning (om hela bilden hoppar lite i sidled).
http://avisynth.org/mediawiki/Stab

AssumeTFF() betyder att man antar att det är "top field first". Standardinställningen i avisynth är "bottom field first" troligtvis för att man jobbade mycket med DV video när avisynth skapades. Så skriver man inte AssumeTFF() så kan det bli fel när man jobbar med top field first video i avisynth.

QTGMC är en "smart bobber" som gör om interlaced till progressiva bildrutor med dubbla bildfrekvensen. 25 fps interlaced blir alltså 50 fps progressive (icke interlaced). Eftersom denna video härstammade från film (24 progressiva bildrutor per sekund som speedas upp till 25 fps när det sänds på TV) så blir resultatet att man får två nästan identiska bilder efter varandra för varje ursprunglig bildruta i videon. Det är bara "fladdret" som får dem att skilja sig något (och det är därför det kunde synas små interlaceränder i originalet, det fladdrar ju i sidled mellan varje halvbild som ritas upp i videon). Jag testade göra två varianter - den ena med kommandot selecteven() och den andra med kommandot selectodd() vilket är den jag valde som slutversion med ovanstående script. Jag slängde alltså bort alla "top fields" kan man säga men QTMC använder båda fälten när den interpolerar så helt bortkastade är de ändå inte. Man behöver ju inte mer än 25 fps för att visa filmen. Selectodd() väljer alltså ut alla bildrutor med udda nummer och eftersom videon börjar på bildruta nummer 0 så slängs 0 bort, 1 behålls, 2 slängs bort, 3 behålls och så vidare, alltså de bildrutor som härstammar från "bottom field" är de som behålls (för ditt capturekort fångar ju videon med "top field first" som vi konstaterade innan).

QTGMC är också trevligt om man vill göra en datorversion från äkta interaced video. Då får man 50 bilder per sekund och mjukare rörelser jämfört med andra deinterlacemetoder som slänger bort ett av fälten (alltså man uterlämnar selecteven eller selectodd efter QTMC). Så nilecity och den där andra videon med robert gustavsson kunde man alltså ha skapat 50 fps av. Nu funkar ju inte 50 fps på DVD men det finns faktiskt på Bluray om man skalar upp upplösningen till 1280x720. Har man en HDTV eller vill ha det i datorn så kan man göra en trevlig uppskalad version för bluray om man ser till att använda bra upskalningsmetoder. Men man tjänar inge i upplösning. Uppskalningsmetoderna i TV-apparaterna är förvisso bra men det går att göra bättre i datorn...

Så ett skojigt projekt skulle kunna vara att göra uppskalade 50 fps-versioner av sina gamla VHS-videor... Visst det kommer ändå "se ut som skit" så som VHS gör jämfört med nyare format men det kan bli bättre än andra sätt att visa dem på dagens HD-skärmar (om man inte vill kolla i ett litet spelarfönster i originalstorlek).

Jaha, nu har jag skrivit så mycket att ingen orkar läsa igen...
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Stort tack! Jag lyckades göra en dvd igår på egen hand med svartfält i botten och justerad brightnes och kontrast.
Ska köra dina komandon och jämföra dem :)
Tänkte spela av tillhörande lp skiva och låta film musiken rulla i menyn.
Återkom om det är något jag kan hjälpa dig med.
Kolla min blogg om du inte redan gjort det.
Monorecords.wordpress.com
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Grattis! Det är skoj när man skapat en DVD-skiva och man upptäcker att det faktiskt fungerar att spela den.

Om du vill skulle du kunna skicka något av dina VHS-band till mig när du är färdig med det om du vill jämföra hur det blir med mina prylar om du vill jämföra resultat.

Jag ska kolla bloggen. Någon gång ska jag lägga upp lite videoguider på min hemsida men det är ett projekt som gått lite i träda...
Senast redigerad av ronnylov 20 april 2012, 14:12:59, redigerad totalt 2 gånger.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Då kan man utvärdera om hur de olika capurkorten och videoaparaterna presterar.
Tyvärr verkar det inte finnas några videohuvuden tillgängliga till min panasonic längre. Funderade på om man kan tvätta dem lite seriösasre med till exempel ultraljudstvätt?
De är inte så dyra längre.
Bör dock undersöka först så de inte skadas.
Nu är de rengjorda med isopropanol.
Skriv svar