Köpråd för spindelmotor med VFD från Kina till min CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CxZ

Re: Köpråd för spindelmotor med vfd från Kina till min CNC

Inlägg av CxZ »

Ser OK ut, försök inte koppla 3fas in bara...

Före spänningsättning, kolla så höljet på motorn verkligen är bra jordat.

Antar att jord in är samma som jord ut.

Väntar med spänning ;-)

/Kenny
m_thread

Inlägg av m_thread »

lond skrev: Fick med ett papper som det står att jag skall ställa in VFDn med följande värden:
PD013 = 8
PD005 = 400
PD004 = 400
PD003 = 400

m_thread är det samma värden som du har ställt in?
/// Marcus
Yep, jag har iofs ställt in en massa andra saker med. men de har mest med den externa styrningen av vfdn att göra. Kom ihåg att ställa in parametrarna i 'bakvänd' ordning som du skrivit dem annars får du problem.

PD013 = 8 Är 'factory reset' vilket är en bra utgångspunkt.

Min VFD har en vridpot på panelen för att justera hastigheten... Jag har lästa att det är enkelt att komplettera med det om man vill. Jag styr min externt från min usb controller numera så för mig spelar det ingen roll :)

PS. Jag har en manual till vfdn som är fixad av en engelsktalande kille om du är intresserad DS.

/Fredrik
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Uppdatering:

Motorn blev fastsatt med slangklämmor i väntan på ombyggnad av Z-axeln och nytt motorfäste.
Bild

Vatten kylningen ihopkopplad.
Bild

VFD:n inkopplad via ett nätfilter. Datorn styr VFD:n via ett relä + ett servo och potentiometer då jag inte fick min 0-10V att fungera riktigt.
Bild

VFD:n och vattenkylningen väntar på att jag skall åka till skroten och fixa ett plåtskåp.

/// Marcus
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Varför inte köra filtrerad PWM från Mach3? Eller ännu bättre, använd RS458! Tycker din lösning med servon är lite oeffektiv.. :razz:
m_thread

Inlägg av m_thread »

Marcus: Visst är skillnaden på ljudnivå jämfört med Kressen helt otrolig?

/Fredrik
lond skrev:Varför inte köra filtrerad PWM från Mach3? Eller ännu bättre, använd RS458!
Eller varför inte köra med en USB Controller och ett riktigt I/O kort som klarar av att generera 0-10v direkt ;)

/F
Användarvisningsbild
CxZ

Inlägg av CxZ »

Mekaniskt isolerad analogingång...klockrent ;-)

GDS när det är som bäst :-D

Liten fråga, Ebay-säljaren påstår att de skickar från UK - fick du leverans från UK eller Kina ?

/Kenny
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Kontrollerar min CNC via ett DIY Planet-CNC USB kort. Mitt frekvens till volt kort ville inte OPförstärkaren var med :( så det fick bli en snabblösning med servo, som faktiskt fungerar bra + 100% galvaniskt isolerat :)

m_tread: Motorn är tystare än min dremel, men den visslar och tjuter lite. Har gått igenom parametrarna i VFD:n utan att hitta något som ser konstigt ut, har bara ändrat PID05-PID03 och PID för extern kontroll. Vad använder du för att kontrollera din CNC?

CxZ: Den skickades från UK, med DPD som fraktbolag. Fick dock fråga efter kolliid och såg då att posten misslyckat med att leverera packet en gång redan :(

/// Marcus
m_thread

Inlägg av m_thread »

Vad använder du för att kontrollera din CNC?
Jag kör en CNC-USB Mk2/4 controller med ett extra IO-kort. Mer info finns här: CNC-USB. Andrej som utvecklat hårdvaran, och mjukvaran som man använder för att styra den (Mach3 replacement) är väldigt aktiv och lägger till ny funktionalitet i ett rasande tempo. Supporten är forumbaserad och extremt bra. Dessutom är priset lågt.

Även jag fick min maskin från Portsmouth i UK levererad med DPD. Jag undrade över tracking id men insåg efter ett tag att den informationen lagts till min order på e-bay samma dag som paketen lämnade England.
/F
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

m_thread: Vilken är din motors max varvtal? Enligt min VFD så kommer min bara upp i ca 14000.

/// Marcus
m_thread

Re: Köpråd för spindelmotor med VFD från Kina till min CNC

Inlägg av m_thread »

Hej

Min motor kan, som jag nu har den konfad köra mellan 3600 och 24000 rpm, kanske skulle jag kunna gå ner lite till i minvarv. Kolla PD072-72 (Lower, Higher Analog Frequency) så att de är som du vill ha dem. Sedan finns det en inställning PD070. Pröva att sätta den till 0-5V (1) och se om det hjälper. Upplösningen kommer ju att bli något sämre, beroende på hur din 'servo-till-spännings' omvandlare fungerar :) Om det inte hjälper så kolla PD05 igen så den verkligen är 400.

/Fredrik
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Nollade min VFD igen, visade sig att på min VFD PD013 skulle sättas till 01 istället för 08. Undrar vilka mer parametrar som skiljer sig? :humm: Tog bort all extern styrning. Ställde in PD005, PD004 & PD003 till 400Hz och startade motorn. Kom fortfarande bara upp till 11520rpm.
Skall till Clas imorgon efter jobbet inatt och införskaffa en tachometer för att se det verkliga varvtalet på motorn.

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Varit på Clas och införskaffat en tachometer och det visar sig att VFD:n delar varvtalet med 2, så jag kommer upp till mina 24000rpm :whoho: :whoho: :whoho: :whoho: :whoho: :whoho: Det som lurar ögat och örat är att den gamla dremeln ylade på bra på 12000rpm och den nya motorn låter knappt hälften på maxvarv :)

Får se om jag kan hitta någon inställning i VFD:n som kompenserar detta.

/// Marcus
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kolla efter en parameter för poltal, du har den antagligen specad för 8 istället för 4 eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Hittade när jag googlade att man kan ändra PD144 till vad motorn roterar vid 50Hz. Jag ändrade den till 3000 istället för 1440 så blev varvtalet 24000 vid 400Hz :)

Sedan har vi PD143 som är inställningen för hur många poler motorn har, fabriksinställningen är 4, men vad man kan läsa på andra forum skall man ställa den till 2. Är inte motorn 3-fas?

/// Marcus
m_thread

Inlägg av m_thread »

Sorry, det var en av inställningarna jag glömde att nämna till dig :( Jag hade exakt samma problem. Tänk vad man glömmer fort.
Jag har inte justerat inställningen för antal poler och min spindel har fungerat utmärkt ändå :)

/F
Skriv svar