Funderingar på att bygga en liten metallsvarv (lång text)
Re: Funderingar på att bygga en liten metallsvarv (lång text
45 mm är ungefär max genomgående cylindriskt hål som jag får in i dom lagerstorlekar jag tittat på. Så om jag hittar ett bra sätt att låsa en löstagbar cylindrisk plugg med ca 45mm ytterdiameter och tex MK3 invändigt så skulle det nog vara en bra lösning. Ska jag svarva in en permanent MK så blir naturligtvis bakre hålet mindre. En MK5 är 44.4mm i stora änden och ungefär 38 i andra om jag minns rätt. Annars är ju MK1-3 dom som är vettiga att använda i en sån här maskin.
EDIT: och så ska jag ju få dit en vanlig 100mm chuck också.
EDIT: och så ska jag ju få dit en vanlig 100mm chuck också.
Jag tycker inte kona i spindeln är en nödvändig finess. Skall man svarva mellan dubbar kan man ju ladda chucken med någon skräpstång och svarva en dubb på plats. Då får man perfekt centrering varje gång. Dubben i drivänden behöver ju inte heller vara härdad. Och vill man montera tillbehör som ER-chuckar och dylikt är det ändå bättre att göra det i chuckflänsen eftersom man då kan skjuta långa arbetsstycken in i spindeln, där man annars skulle begränsas av dragstången.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Så detta med 'liten svarv' är nåt som inte riktigt hänger ihop längre. En MK3:as lillände är ca 20, men inget säger att du måste ha fulldjup på konan, det som kan ställa till det är genomgångshålet i chucken så det kommer att styra en del beträffande bygget.
Intressant att se vad du kommer fram till för lösning.
Intressant att se vad du kommer fram till för lösning.
Sen tycker jag nog att du skall satsa på större chuck än 100 mm om du skall ha någon glädje av den rejäla spindelgenomföringen. Chuckar i 100 mm-klassen brukar väl ha kring 30 mm hål.
Fast då växer effektbehovet, höjden över stativet, bredden på tvärmatningen, kraften på växel etc också. Jag skissar nog vidare för 100mm. Man kan ju utnyttja stor genomföring för allt möljigt så den blir nog kvar, även om den inte kan utnyttjas i en vanlig 100-chuck.
Man kan köra 125 mm i en vanlig Sieg C3. Den är väl klenare än det du skissar på på alla sätt utom möjligen bäddlängd? Är det verkligen så att man behöver väsentligt mer effekt med en tyngre chuck? Naturligtvis blir ju startmomentet högre, men när den är igång kan roterande massa ge fördelar.
Jag behöver ju inte välja chuck nu och 125 mm lär nog få plats. Det verkar bli tvärmatning etc som bestämmer centrumhöjden över bädden i alla fall, inte platsen runt chucken.
Det som kommer måste vara begränsningen effektmässigt är väl om man kör stora diametrar vid låga varvtal (oväxlat).
Det som kommer måste vara begränsningen effektmässigt är väl om man kör stora diametrar vid låga varvtal (oväxlat).
Här är en hemmagjord CNC svarv som är riktigt fräck:
Kan kanske ge lite ideer Janaf?
Kan kanske ge lite ideer Janaf?
Jag håller med Jihe.
Skippa morsekonan i spindeln.
Vill du ha en stor dubb, som inte går att spänna i chucken, kan du alltid bulta en på chuckfästet.
Vill du bygga en liten svarv, kör på det.
Det stora hålet i spindeln sitter inte i vägen för den skull.
Skippa morsekonan i spindeln.
Vill du ha en stor dubb, som inte går att spänna i chucken, kan du alltid bulta en på chuckfästet.
Vill du bygga en liten svarv, kör på det.
Det stora hålet i spindeln sitter inte i vägen för den skull.
Ni har mer erfarenhet av svarvning än jag och kan jag skippa fast MK i spindelnavet så underlättar det onekligen.
Sen en fråga som jag inte fått svar på är hur chuckfastsättningen "brukar" se ut? Någon som har tips? Finns det något system / mått som är vanligare än andra eller svarvar man helt enkelt en plan skiva med lämplig hålcirkel för varje chuck?
Supersnyggt med den lilla CNC svarven. Den är rätt nära i storlek av det jag tänker göra, fast lite längre. Jag ser att tvär och längs-skenorna är ungefär dom dimensioner jag har. Skulle vara intressant att se hur vagnarna är gjorda. Det ser ut som att det är fyra per axel....
Slanted bed.... hade funderingar däråt, eller att ha bädden vertikalt för att kunna ha tvärsliden mot huvudaxeln för att minimera alla överhäng men det verkade opraktiskt ihop med manuell matning. Vertikal eller vinklad bädd har också fördelen att spånen och kylmedel hamnar utanför sliden.
Maskinen har plattrem / kuggrem för drivningen. Diametern på hjulet på spindelaxeln tyder på att det måste vara en ordentligt högvarvig servomotor.
Sen en fråga som jag inte fått svar på är hur chuckfastsättningen "brukar" se ut? Någon som har tips? Finns det något system / mått som är vanligare än andra eller svarvar man helt enkelt en plan skiva med lämplig hålcirkel för varje chuck?
Supersnyggt med den lilla CNC svarven. Den är rätt nära i storlek av det jag tänker göra, fast lite längre. Jag ser att tvär och längs-skenorna är ungefär dom dimensioner jag har. Skulle vara intressant att se hur vagnarna är gjorda. Det ser ut som att det är fyra per axel....
Slanted bed.... hade funderingar däråt, eller att ha bädden vertikalt för att kunna ha tvärsliden mot huvudaxeln för att minimera alla överhäng men det verkade opraktiskt ihop med manuell matning. Vertikal eller vinklad bädd har också fördelen att spånen och kylmedel hamnar utanför sliden.
Maskinen har plattrem / kuggrem för drivningen. Diametern på hjulet på spindelaxeln tyder på att det måste vara en ordentligt högvarvig servomotor.
Du som är kunnig på elektronik, kanske kan bygga något med "elektriska vevar"?
Då kommer man helt bort från problemet med placeringen av reglage.
Dessutom löser man problemet med icke självhämmande skruvar.
Själv har jag en vertikalbäddare, och visst, det är smidigt att ha öppet neråt för spån och vatten.
Det finns massvis med system för infästning av chuckar.
Det jag tycker fungerar enklast, är att ha en kort cylindrisk passning, kombinerat med 3st skruvar genomgående i chucken.
Då kommer man helt bort från problemet med placeringen av reglage.
Dessutom löser man problemet med icke självhämmande skruvar.
Själv har jag en vertikalbäddare, och visst, det är smidigt att ha öppet neråt för spån och vatten.
Det finns massvis med system för infästning av chuckar.
Det jag tycker fungerar enklast, är att ha en kort cylindrisk passning, kombinerat med 3st skruvar genomgående i chucken.
Allra enklast är väl en stegmotor syrd av en pot som styr frekvensen, plus en höger/vänsterväljare. Kombinerat med en manuellt läst digital mätskala. Borde inte vara så svårt.....
Det vore onekligen praktiskt för längdmatningen också. Och så kan man ju bygga vidare på det till något CNC-aktigt senare om man vill....
Ska skissa på en vertikalare så får ni säga vad ni tycker.
Det vore onekligen praktiskt för längdmatningen också. Och så kan man ju bygga vidare på det till något CNC-aktigt senare om man vill....
Ska skissa på en vertikalare så får ni säga vad ni tycker.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Varför inte ta steget rakt av till en CNC svarv, hålla på och hatta med 'abrovinkler' tenderar till att bli dyrare i längden.
Du har en bra grogrund, fila lite på detta så ser du att det mesta bli ju gjort för att få till en styrd svarv.
Du kan ju fortfarande kör 'manuellt' med en sådan konfiguration, nästa i varje fall via MPG:n eller tangentbordet.
Du har en bra grogrund, fila lite på detta så ser du att det mesta bli ju gjort för att få till en styrd svarv.
Du kan ju fortfarande kör 'manuellt' med en sådan konfiguration, nästa i varje fall via MPG:n eller tangentbordet.
Jag är ju bra klantig. När jag kollade ordentligt så visade det sig att jag har några vagnar till: har alltså fyra "slimline" 25 och dessutom två standard, förspända 2%. Plus alltså ett antal storlek 30, förspända 8%. Det enda jag behöver är alltså mer skena storlek 30. Det var i alla fall bra att jag såg det innan jag köpte något mer.
Hur det än är med elmotoreffekt så stannar det med att jag inte vet hur mycket effekt som behövs egentligen. Men det är väl inte värre än att jag minskar skären. Det här är ju inte en maskin som ska avverka en viss volym per tiddsenhet. Bara resultatet blir OK så får det ta sin tid.
Hur det än är med elmotoreffekt så stannar det med att jag inte vet hur mycket effekt som behövs egentligen. Men det är väl inte värre än att jag minskar skären. Det här är ju inte en maskin som ska avverka en viss volym per tiddsenhet. Bara resultatet blir OK så får det ta sin tid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det blir ju ett ännu större projekt om den ska CNC:as också.... Jag nöjer mig med den mekaniska delen till att börja med i alla fall, även om det kanske inte är optimalt. Nästan enda anledningen för mig att göra en CNC styrd skulle vara "kulfaktorn".tecno skrev:Varför inte ta steget rakt av till en CNC svarv, hålla på och hatta med 'abrovinkler' tenderar till att bli dyrare i längden.