Enkel FM-sändare ska byggas

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Enkel FM-sändare ska byggas

Inlägg av Electricguy »

Ja, en sån här enkel sändare utan någon form av filter på utgången sänder på betydligt mer än EN frekvens.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väl inte frågan om en eller ett par frekvenser, snarare ALLA frekvenser.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nja, inte direkt alla. Men FÖRBANNAT många! iaf 3-4 övertoner brukar vara ungefär lika stora. IE. den kommer sända på 3-4 frekvenser flera hundra meter... beroende på uteffekt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om du ändå SKA bygga en sändare så kommer ett litet råd:

bygg in den i en plåtlåda (även batteriet och mikrofonen) och fäst alla komponenter och sladdar inne i lådan med lim eller lack så att de inte kan vibrera. Då kanske den kan hålla sig någorlunda på rätt frekvens. Du kan också begränsa uteffekten en aning på det viset.

Hade jag haft de ringaste kunskaper i HF-teknik hade jag nog tipsat om ett filter på antennutgånen också , för att inte sprida för mycket skit i luften.

Risken är att du tror att du sänder på 107 MHz och att räckvidden bara är 5 meter, men i verkligheten sänder du på alla frekvenser mellan 20 - 400 MHz med flera toppar på okända frekvenser som sänder kilometervis... Det är dessa toppar (som du inte ens vet om) som telestyrelsen blir intresserade av.

Jag har en snygg vridkondensator 28 pF. 400 kr inkl frakt?

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag försöker just komma på om jag fick hem ett brev om det, eller jag läste det någonannanstans när det hände, men när lagen om förbud mot innehav av radiosändare (annat än med licens/cert förstås) togs bort så fick jag iaf reda på att jag inte längre var skyldig att kontrollera ifall köparen hade giltigt VHF-cert när jag skulle sälja en VHF-radio, vilket man var tidigare.
(Jag har VHF-cert för marin sjötelefoni, som jag tog i början av 90-talet typ, och aldrig nyttjat sen dess, mest efterssom jag valde att inte arbeta inom det området efter utbildningen.)

Annars håller jag med om att det är en dum ide att bygga radiosändare om man inte har koll, med det sagt har jag gjort det själv när jag var i moppeåldern, räckvidden i mitt fall blev ca 10m, kompisen som byggde en likadan fick en räckvidd på flera kilometer med sin, vi fattade aldrig varför :)
johano

Inlägg av johano »

Jag misstänker nog att i princip alla rävar här inne åtminstone någon gång i sin ungdom också micklat med
(olagliga) radiosändare, varför skulle då inte också TS få göra sina egna erfarenheter i området??

Det räcker väl att en gång i tråden påpeka att det är olagligt, men sen komma med lite konstruktivare
kritik om hur TS skulle kunna konstruera en sändare där störriskerna åtminstone är begränsade..eller ge 17 i
att skriva nåt öht..

Efter vad jag förstått är TS ganska ung, det är väl ändå bättre att han odlar sitt elektronikintresse med (föralldel)
något olaglig radioverksamhet än att sparka ner pensionärer på stan?

Och som labmaster skrev, de flesta såna här små radiosändare är j-kligt mickliga att få o fungera så de brukar ju
läggas ner rätt snabbt ändå...

/johan
spufuz

Inlägg av spufuz »

jesse skrev:
Jag har en snygg vridkondensator 28 pF. 400 kr inkl frakt?
Jag bjuder 500!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tror jag har min gamla HF-65:a liggandes nånstans... skulle vara intressant att koppla in den på en späcka för att se spridningen. :D

spufuz: OK. Det är fortfarande ett bra pris för en sådan fin sändarkondensator. :)
Nån som bjuder över? Davou?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jasse, vi kan ju göra det nästa gång vi träffas här, vore onekligen kul att se, vi kan ju publicera resultatet här sedan ( nån som har en LabView-app liggande till en HP 8591E Specca??).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

hehe.... :mrgreen:
hoppas jag inte har slängt den.... får leta lite i mina gamla lådor....

EDIT: hittade inte den (än), men däremot en annan gammal sak: En av mina allra första logik-kretsar: En egen tvåkanalig 8-bitars D/A-omvanldare. :)

Byggdes i gymnasiet, antagligen 1983. Var inte varför det står 1986 på den???
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett första projekt kan ju vara spektrumanalysator .. ;)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det har vi redan... (eller du kanske menar som förslag till TS att bygga ?)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Skärpning Jesse, den där kondingen kan du inte sälja till TS. Han behöver en som är 40pF - 45pF för att hamna i rätt frekvensspann.

Tråden börjar bli lång utan att det kommer någon feedback från TS (trådskaparen). Det finns risk för att han missar de råd han får. Men läser han alla inlägg från början igen så hittar han min hjälp om hur han bör bygga till lite extra för att minska risken att sprida signaler över hela frekvensspektrat oaktat om det är starka signaler eller ej.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Möjligt att vi har tappat TS... han sitter väl och bygger nu och har tröttnat på alla med sändarnoja som hyperventilerar.
Gamla Televerket har verkligen lyckats skrämma upp en hel generation. :)
Man kan ana att inte alla är så vana att bygga hf-prylar här också.

Sändaren i senaste schemat är inte en fyrkantgenerator utan någorlunda sinus. Det blir lite övertoner men inte en övertonsmatta in i oändligheten som vissa tycks tro. 2N3904 har fT på 300 MHz, så nån gräns finns det.

Om man kör utan eller med väldigt lös koppling till en antenn så påverkar man inte oscillatorn så mycket åt det negativa hållet och räckvidden blir liten men tillräcklig för att leka med och inte sprida för mycket skräp runt sig. I praktiken alltså.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja det ligger säkert något i det du säger Jonnyverse. Jag minns inte om det var du som slog vad om att de flesta har provat att bygga olagliga radiosändare när de var unga. Jag PM:ar mitt kontonummer så du kan sända mig vadet hur stor det nu var :lol:.

Jag tyckte det var roligare att bygga mottagare för mellanvåg och kortvåg när jag var i tonåren. Min första sändare byggde jag i slutet av 70-talet och då var den laglig.

Men det är förmodligen som du säger att vi tappat TS. Han har förhoppningsvis hittat en trimkonding på 40pF - 45pF och det där 52 ohms motståndet som jag föreslog. Då är han ju nöjd.

Vi får se om han kommer tillbaka och berättar hur det gick.

Ha en trevlig kväll
Skriv svar