Planer på kraftig a-traktor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Planer på kraftig a-traktor

Inlägg av Perkla »

Begreppet EPA härstammar från andra världskriget där man hade fordon med stum bakaxel för att transportera gods osv osv, detta begreppet har dock utvidgats med åren och idag säger vissa EPA till vad som med riktig benämning är en a-traktor. EPA och a-traktor ska inte förväxlas med varandra på nåt sätt då det är två helt skilda saker. Sen mitten på 70 talet går det inte att regga en EPA traktor. Vad man kallar maskintransporter kan vara en bra lösning för sånna som har tex entrepenad osv för att slippa dom otroligt höga skatterna och vägavgifterna som är på fordon som man får köra på C körkort. Dessa maskintransporter är riktigt dyra i drift på diesel precis som vanliga lastbilar och kostar i regel mellan 50-150k att köpa.

Som jag sa tidigare, att köpa en a-traktor är nog det billigaste alternativet tror jag, och helt klart enklast :D finns nog en hel del alternativ för mellan 5-10k som kan vara rent av vettiga för dig.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

http://sv.wikipedia.org/wiki/EPA-traktor
Här kan man läsa att det kommer från varuhuset EPA.

Tror på att köpa jag med.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det stämmer, det är två olika saker det handlar om. :)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

... du har inte funderat på att besiktiga din/dina bilar och försäkra dom och sedan köra utan körkort??? Har man inget körkort så har man inget man kan bli av med..... tyvärr så fungerar det så i sverige..... förmodligen kommer det att bli billigast....

Jag gillar annars idén med en a-traktor för din del.... men det kommer inte vara billigt att bygga, och skall du köra lagligt så kommer det inte vara billigt i drift heller. Köp en färdig isåfall!

Är du verkligen säker på att traktorkortet bara kostar 900 kronor? När jag tog traktorkort 1996 så har jag absolut för mig att jag först betalade för ett körkorts-tillstånd, sedan uppskrivning och sedan dessutom tillverkningskostnad för körkortet. Detta bygger ju på att du klarar av uppskrivningen första gången och utan hjälp av någon körskola. Om du nu är övertygad om att du klarar det så enkelt (vilket jag faktiskt tror att många skulle klara) så kan du lika gärna skriva upp för b-kort också då det bara är 10 extra frågor annars är provet samma!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

dom som tog traktorkortet när jag var i den åldern påstod iofs att det var betydligt svårare än bilteorin, det var iofs ett bra tag sen nu.

Vissa tog lätt MC-kort istället och körde både hoj och traktor på det.

Var namnet EPA i epatraktor kommer ifrån finns det delade meningar om, man kanske inte ska lita 100% på wikipedia där heller, den andra stora teorin är att det betyder "EgenProducerat Arbetsfordon"
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Kostar inte så fasligt mycke att bygga en atraktor om man är händig och lägger ner lite tid.
5-10k i pengar och ett par timmar. Och man får en traktor som är 10 ggr bättre än vad som säljs. De flesta som säljs för under 20k är ren och skär skit. Upprostade, inga bromsar och ruttet elsystem är några faktorer.

Men då gäller det att man har all utrustning. Och ett par 100 timmars fritid till övers.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Om inget radikalt har ändrats de senaste 3-4 åren så är det så att bil-mc-traktor har samma teori prov (tror även att eu-moped är samma) men bil och mc har 10 "specialfrågor" vardera. Jag tog bil och mc teori när jag va 18 och fick då 10 extra mc-frågor jämfört med mina kamrater som tog prov för b-kort.
Just det här med teori-prov är komiskt.... Provet har förenklas många gånger, men ändå tycker man det är svårt!! När jag tog mitt traktor kort var det så att det var flera alternativ som var rätt på varje fråga och du var tvungen att pricka alla de alternativen. Det gick altså inte att använda uteslutnings-metoden. När jag några år senare tog b-kortet så var detta ändrat till ett alternativ som var rätt varje fråga.... Provet var som en barnlek.... Ett par år senare så ändrades provet och man gick igenom frågorna så dom bättre skulle stämma med boken.... Ändå tycker folk att det är ett svårt prov.

Att bygga själva a-traktorn är inte speciellt dyrt. Det är faktiskt inte jättemycket som behöver förändras på en bil, men det tillkommer en del saker som regestreringsbesiktning som jag senast hörde att det var uppe i 2500:-, sedan skall bilen spärras så den bara gör 30 kilometer i timmen och detta behövs ett intyg på. Observera att bilen bara får göra 30, detta har inte med utväxlingen att göra alls, men det är det lätta sättet att göra att montera en extra låda spärrad på 1:ans växel, men detta räcker inte då bilen säkert gör 60 på 1:an. Den behöver altså strypas på något sätt...
Förr kunde nästan vilken mekanisk verkstad som helst skriva detta intyg, men jag tror att det har blivit lite svårare där med.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

När jag kompletera med BE och C 2007 var det som Bosen beskriver, ett antal standard teorifrågor, samma för alla och sen var det kompleterat med 10 extra frågor för den klass man tog.

Så C teoriprovet var inte direkt svårt mtp att 50 av 60 frågor var rena "bkorts-teorifrågor".
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, det nya traktorkortet är liknande B teorin men med tillägg, mest om koppling av släpkombinationer och sådant. Idag är det förenklat och hoplagt med EU moppar och annat som du får på köpet om du tar riktig traktorlicens.
Jag gjorde på tiden det begav sig som så att jag tog mitt inga lektioner över huvud taget på körskola utan läste in det med lånade böcker från bibblan och räkande då ut att kostnaden för även om man sumpade det några gånger (vilket dock bara inträffade en gång pga felaktiga teoriböcker) ändå skulle komma att bli totalt sett lägre än lektionerna (man måste dock vänta en måna emellan innan man får ordna omprov om det skiter sig men man får i princip göra det hur många gånger som helst och det är fortfarande billigare än körskolans teorilektioner tror jag så länge tillstånden gäller, dessa behöver man bara söka en gång, sedan räcker det jag har för mig ett halvår respektivt fyra år då vad jag minns om det inte ändrats, blanketter kan man få av polisen eller liknande om man ber litet snällt men det är egentligen *nu står det still i min skalle, Vad heter de!??!!* som har hand om saken och man skickar blanketterna till.).

Jag rekommenderar varmt de gratisövningar som finns på nätet för skyltar och liknande, nöt in dem tills du känner att du kan det! Parralellt läser du (aktuella!) böcker från tex biblioteket.

---
Bosen, gäller detta endast A-traktor? Förr var äkta "EPA" traktorer baserade på drevförhållande (samt stum bakaxel mm) och därför befriad från "tvingad" hastighetsbegränsning (är dock osäker på om det var över huvud taget eller bara upp till då rådande hastighet för klass två traktorer) i praktiken vad jag mins men fick som sagt ej nyregistreras. Kravet på kortad ram har jag för mig slopats men ersatts av hårdare krav för hyttkonfiiguration. Tror dock ombyggda fordon måste omreggas om man gör om grundkonstruktionen.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag tog traktorkortet 1993 och det var samma frågor som för bil + 10 extrafrågor samt att det var ett eller flera alternativ som var rätt, så är det dock inte nu, tror provet ligger på 65 frågor eller nåt och så tillkommer några frågor för traktor som har mestadels med last och vikter att göra. Jag hade ingen hjälp av trafikskola när jag tog mitt traktorkort förutom att jag köpte böckerna, har dessutom tagit körkort på B två gånger och även då inte haft nån som helst hjälp av nån trafikskola = jävligt billigt, första gången jag tog B tror jag det kostade 1500:- och andra gången 2500:- för halkbanan var då ett krav och kostade 1000:- eller nåt sånt. Även nu för tiden tror jag inte det finns nåt krav på trafikskola för att få ta B körkort.

danielr112 skrev:Kostar inte så fasligt mycke att bygga en atraktor om man är händig och lägger ner lite tid.
5-10k i pengar och ett par timmar. Och man får en traktor som är 10 ggr bättre än vad som säljs. De flesta som säljs för under 20k är ren och skär skit. Upprostade, inga bromsar och ruttet elsystem är några faktorer.

Men då gäller det att man har all utrustning. Och ett par 100 timmars fritid till övers.
Njaa där håller jag nog inte riktigt med, som TS beskriver ska denna ha nåt att åka till affären osv med och då lär han inte behöva nån som är nära utställningskick inte, 5-10 tusen får han nog en som går att fixa lite med o sen är det bara att tuta o köra eftersom man förutsätter att den redan är besiktad. Det är inte helt lätt att bygga en bra a-traktor med dubbla lådor som är vibrationsfria osv, samt mycket mycket jobb åxå innan allt är klart, spärrning av lådor som ska intygas osv, o ev även strypning i motorn och lådorna inte räcker, varvreglerande rotor går inte att besikta med. Så köpa en billig som är besiktad fast med lite fix är nog det bästa och billigaste tror jag.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Eftersom priserna drar iväg så lutar det nog åt ett b-kort istället :) Besiktigad bil har jag ju redan och vad det kostar att köpa eller bygga traktor kostar ju minst lika mycket som kortet :P + att många arbetsgivare vill att man ska ha b-kort. Hade heller inte räknat med en sån fet bränsleförbrukning på a-traktor :P Aja nu fick ni iaf diskutera lite traktor o körkort ;)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Förstår inte riktigt varför TS hade tanken på traktorkort istället för vanligt körkort ifrån första början ? Nog för att jag faktiskt gillar a-traktor än idag men mycket bättre med bil alltså...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur ligger det till nuförtiden?
När jag tog B-kort, beställde jag tid för uppkörning bara.
Jag vill minnas att, allt som allt, gick det på 300:-.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nej du måste göra halkbanan först, sen teoriprov och sen får du köra upp. Men först av allt måste du ju ha körkortstillstånd. Halkbanan kostar väl en 1500-2000:- eller nåt sånt, körkortstillståndet kanske 300:- teori provet några hundra och uppkörningen en tusing eller nåt sånt.. kan vara lite fel där på priserna men i runda slängan iaf.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Cheva El Camino med kompressormatad V8 hade varit nåt att ha som A-traktor.. :mrgreen:
Skriv svar