DIY värmesystem

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Re: DIY värmesystem

Inlägg av blueint »

SSR.jpg funderade jag på hur den fotografiskt ser ut på baksidan ;)

Mao, ATmega168 = 16 kB för litet, ATmega328 = 32 kB okej ;)

Hur stor skillnad gjorde det i °C för BT136-600 med och utan kylfläns?

Har du något exempel på applikationsnotis som visar sådan där transistorbaserad 1-wire pullup?

Tankarnas laddning kanske borde beräknas i temperaturdifferens mot rummet, inte absolut? dvs att Tmin sätts till vad rummets temperaturmätare visar.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Jaha! Baksidan på kortet kan skådas en bit in i videoklippet i förrförra posten.

Jag tror triacen kallnade från 60°C till 30°C ungefär, rumstemperatur ungefär 24°C. Testade båda varianterna med samma last i några minuter.

"transistor based one wire pull up" @google =>
http://pdfserv.maximintegrated.com/en/an/AN244.pdf :)

Att sätta Tmin på det sättet hade ju helt klart kunnat göras.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tjusigt du har kommit en bit på vägen, jag har ännu inte kopplat upp mina flödessensorer slö som man är (fullt upp med annat).

Det är intressant att se momentanförbrukning/laddning då man får ett annat öga. Tex laddade min panna normalt kanske 30kW för att få ut maxeffekten (40kW) var man tvungen att gasa på ganska rejält. Kollade också förbrukningen momentant för kåken och det såg faktiskt bättre ut än man kunde tro. Fick även upp ögonen för att en del av värmesystemet som jag inte trodde drog så mycket faktiskt drog en hel del.

Byt nu upp dig i displayväg och gör en app eller websida så är du på god väg :D

I vinter måste jag få fart på min "skit". :twisted:
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Visst är momentanförbrukning kul. Speciellt om man vrider på någon ratt, typ en termostatventil på ett element, sen kutar bort till sin display och ser att det händer något. Kopplingen dator <--> övrig verklighet är ju så fantastisk på något sätt.

Ett värmesystem är nog ett projekt som aldrig slutar ;)
Senast idag var det diskussioner om att bygga om en luft-luft värmepump, som kan vara billiga, till en luft-vatten. Bara bryta den gamla slingan där mediet strömmar och få in en liten slinga i en ackumulatortank. Men näääe. :) Skulle man göra allt man tänker hade varit roligt hade man behövt leva åtminstone i 1533 år, så man får plocka ut kakan noga från russinen (ne, russin brukar inte vara någon höjdare att ha i kakan).

Jag har sammanfattat värmesystemet i en PDF och ett blogginlägg som finns att beskåda här:
http://mechatronicsblogger.blogspot.se/ ... ystem.html

PDF'en finns för närvarande på denna adress:
https://docs.google.com/file/d/0B3iAu4O ... sp=sharing

EDIT: Verkar som att Googles onlineprogram för att visa PDF'er gör ett dåligt jobb. Titta på den med ditt standardprogram genom att först ladda ner den istället.
Senast redigerad av Kretskort 2 juli 2013, 13:30:23, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du kan inte ladda upp en riktig PDF istället?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bilderna höll dessvärre genomgående väldigt låg kvalité/upplösning/färgdjup i ditt pdf-dokument.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Google's visningsprogram för PDF verkar inte göra ett speciellt bra jobb. Ladda ner PDF'en och titta på den med valfritt program så ska kvalitén bli bättre. Informerade om det på bloggen nu också.

Laddar upp PDF'en här nu också. Om jag eventuellt skulle uppdatera dokumentet så finns den senaste versionen alltid att hitta på bloggen.
heatingsystem.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Klart bättre :tumupp:
Skriv svar