CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.
-
Re: CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.
Tyvärr räcker inte pengarna till.
Hoppas att jag får tag i en. Helst innan jul. Känns bra att det är andra på forumet som har samma maskin.
Hoppas att jag får tag i en. Helst innan jul. Känns bra att det är andra på forumet som har samma maskin.
-
Ställer några mer "sporadiska" frågor i denna tråd.
Jag har inte fått tag i någon fräs än. Ligger fortfarande ute med pengarna hos säljaren "qiandingzhensatisfaction" som alltså är samma person/företag som "industry-village".
Men jag passar på att ställa en fråga i alla fall.
Om man ska köpa sig lite billiga fräsar för att testa i början. Vad ska man ha? Gärna lite billiga ebay fräsar då jag säkert har tänkt bryta av några i början. =) Fins juh tusen miljoner olika.
Finns det någon "general-purpose" fräs?
Är det lämpligt att börja fräsa i MDF?
Mvh Peter
Jag har inte fått tag i någon fräs än. Ligger fortfarande ute med pengarna hos säljaren "qiandingzhensatisfaction" som alltså är samma person/företag som "industry-village".
Men jag passar på att ställa en fråga i alla fall.
Om man ska köpa sig lite billiga fräsar för att testa i början. Vad ska man ha? Gärna lite billiga ebay fräsar då jag säkert har tänkt bryta av några i början. =) Fins juh tusen miljoner olika.
Finns det någon "general-purpose" fräs?
Är det lämpligt att börja fräsa i MDF?
Mvh Peter
-
Jag gör ett försök att bumpa min sista fråga här.
Har ni nåt tips på några fräsar jag kan köpa så att jag har hemma när fräsen kommer tillslut.
Jag har ingen aning om vad "flöjt" är, hur många "skär" man ska ha, vilken "rundskallad" fräs som är bra osv.
Tacksam för svar.
MVH Peter F
Har ni nåt tips på några fräsar jag kan köpa så att jag har hemma när fräsen kommer tillslut.
Jag har ingen aning om vad "flöjt" är, hur många "skär" man ska ha, vilken "rundskallad" fräs som är bra osv.
Tacksam för svar.
MVH Peter F
-
Jag skulle rekomendera dig till att kolla in Kjell i Hgb
Om du läst min tråd om min 6040 har du säkert sett att jag handlat verktyg från CNC Plus.
Går man in under varje verktyg så ser man vad det är bra till. Vill man sedan hitta billigare
kan man leta upp motsvarande på Ebay.
http://www.cnc-plus.de/index.php/cat/c1 ... ohrer.html
MDF och Makrolon (plexi) har varit bra nybörjarmaterial för mig.
2 Flute Carbide Endmills (2 skärs pinnfräs) - verkar att vara ett bra val på verktyg fär dessa.
Bara att köra lååååångsamt i början för att sedan öka farten.
Vad jag förstått så är flöjt och skär "samma" sak.
Går man in under varje verktyg så ser man vad det är bra till. Vill man sedan hitta billigare
kan man leta upp motsvarande på Ebay.
http://www.cnc-plus.de/index.php/cat/c1 ... ohrer.html
MDF och Makrolon (plexi) har varit bra nybörjarmaterial för mig.
2 Flute Carbide Endmills (2 skärs pinnfräs) - verkar att vara ett bra val på verktyg fär dessa.
Bara att köra lååååångsamt i början för att sedan öka farten.
Vad jag förstått så är flöjt och skär "samma" sak.
På svenska så finns det inget som heter flöjt när det gäller fräsverktyg. Den korrekta översättningen för Flute är helt enkelt skär.
Om man inte fräst tidigare så skulle jag rekommendera att börja med ett fräsverktyg som har lite större diameter och materialet kan med fördel vara vanligt trä. Vilken plankbit som helst funkar bra.
Du kan med fördel använda verktyg som används till överhandfräsar. De är relativt billiga och finns i olika dimensioner. En stor fördel med dessa fräsverkyg är att de är robusta och riskerar inte att gå av om man gör misstag med skärhastigheten.
A och O vid fräsning är att spänna fast arbetsstycket ordentligt. När man konturfräser en detalj som friläggs från arbetstycket är det också viktigt att spänna fast den också. Inte helt ovanligt att man behöver göra en paus i fräscyckeln och rigga ett spännverktyg som håller fast biten den sista delen av fräsningen som frigör biten från arbetstycket. Om man inte gör detta riskerar detaljen man just har fräst att skadas och då har man ju kastat bort den tid som det tagit att fräsa detaljen. Speciellt jobbigt är det om biten blir skadad i sista arbetsmomentet.
I övrigt är det skyddsglasögon som du skall köpa det första du gör. Dessa skall vara på varje gång innan du startar spindelmotorn. Hörselskydd är en annan viktig skyddsutrustning som är obligatorisk varje gång man startar frässpindeln oavsett hur lång tid den skall vara igång.
Om man inte fräst tidigare så skulle jag rekommendera att börja med ett fräsverktyg som har lite större diameter och materialet kan med fördel vara vanligt trä. Vilken plankbit som helst funkar bra.
Du kan med fördel använda verktyg som används till överhandfräsar. De är relativt billiga och finns i olika dimensioner. En stor fördel med dessa fräsverkyg är att de är robusta och riskerar inte att gå av om man gör misstag med skärhastigheten.
A och O vid fräsning är att spänna fast arbetsstycket ordentligt. När man konturfräser en detalj som friläggs från arbetstycket är det också viktigt att spänna fast den också. Inte helt ovanligt att man behöver göra en paus i fräscyckeln och rigga ett spännverktyg som håller fast biten den sista delen av fräsningen som frigör biten från arbetstycket. Om man inte gör detta riskerar detaljen man just har fräst att skadas och då har man ju kastat bort den tid som det tagit att fräsa detaljen. Speciellt jobbigt är det om biten blir skadad i sista arbetsmomentet.
I övrigt är det skyddsglasögon som du skall köpa det första du gör. Dessa skall vara på varje gång innan du startar spindelmotorn. Hörselskydd är en annan viktig skyddsutrustning som är obligatorisk varje gång man startar frässpindeln oavsett hur lång tid den skall vara igång.
-
Tack för svaren.
Labmaster: Glasögon ska införskaffas, härseskydd finns redan. Tänker du typ sånna här fräsar?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =163175584
Jag kommer från början bara att ha en ER11 hylsa så jag letar efter fräsar med skaftdiameter på 3,175mm.
Eller tänker du att jag skaffar en ny spännhylsa som tar grövre skaft?
MVH Peter
Labmaster: Glasögon ska införskaffas, härseskydd finns redan. Tänker du typ sånna här fräsar?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =163175584
Jag kommer från början bara att ha en ER11 hylsa så jag letar efter fräsar med skaftdiameter på 3,175mm.
Eller tänker du att jag skaffar en ny spännhylsa som tar grövre skaft?
MVH Peter
-
Ok.
Tips på mått på ny spännhylsa? Har sett att det fins satser men jag skulle vilja komma igång lite med fräsningen och känna på det först.
Tips på mått på ny spännhylsa? Har sett att det fins satser men jag skulle vilja komma igång lite med fräsningen och känna på det först.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Den dimensionen som passar verktygen du ska använda, Ø6 är väl vanligaste bland 'trä' fräsarna för just något större får du ju inte till ER11 (1-7mm).
/edit
Det är ju tydligen 8mm som är vanligaste på träfräsarna, kolla om du kan hitta en överdimensions hylsa på 8mm till ER11
/edit
Det är ju tydligen 8mm som är vanligaste på träfräsarna, kolla om du kan hitta en överdimensions hylsa på 8mm till ER11
Senast redigerad av tecno 4 december 2011, 21:10:19, redigerad totalt 1 gång.
Inte mycket att tänka på, bara att köpa alla:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories
-
Haha... Jag hade precis framme samma sida som POS länkade till. Sökte på "ER11 set".
Ja det får bli ett sånt. Men klarar man sig med en uppsättning. Alltså tex mm. Kan man få in verktyg som är avsedda för tum i dem?
MVH Peter
Ja det får bli ett sånt. Men klarar man sig med en uppsättning. Alltså tex mm. Kan man få in verktyg som är avsedda för tum i dem?
MVH Peter
Jag har kompeterat min ER20-sats med de tumhylsor jag behöver, det blir bäst med rätt hylsa med det går att ha lite tunnare fräsar i hylsorna.
Det är väll i princip bara 1/8" och 1/2" som du behöver skaffa.
Edit: 1/8" hade du redan.
Det är väll i princip bara 1/8" och 1/2" som du behöver skaffa.
Edit: 1/8" hade du redan.
-
POS: Du menar alltså en ER11 sats i mm + 1/8" och 1/2"?
Edit: Just ja så var det. =) Alltså bara + 1/2"
Edit: Just ja så var det. =) Alltså bara + 1/2"
Ja en sådan frässats kan vara bra. Jula, Jem & Fix, Biltema samt Ö&B brukar också ha billiga frässatser för trä. De flesta träfräsar ha 6 mm skaft, jag har dock en 18 mm fräs som har 8 mm skaft. Om du börjar med fräsar som har 6 mm skaft så minskar risken att du bryter av fräsen. Å andra sidan är trä mjukt så även fräsar med 3 mm skaft bör hålla ganska bra.
POS förslag att skaffa en hylssats är bra ty då har du stor flexibilitet i den lilla chuck som följer med din fräs. Det är dock bra att välja en sats som har metriska mått inte tum eftersom det är mest vanligt med metriska mått här i Sverige.
POS förslag att skaffa en hylssats är bra ty då har du stor flexibilitet i den lilla chuck som följer med din fräs. Det är dock bra att välja en sats som har metriska mått inte tum eftersom det är mest vanligt med metriska mått här i Sverige.