Hårddiskpriser!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mrMagoo
Kontakt:

Re: Hårddiskpriser!

Inlägg av mrMagoo »

sodjan skrev:Märkligt det här... :-)
Förr i tiden var man duktigare/smartare/skickligare ju *mindre*
diskutrymme man behövde för att utföra en specifik uppgift. Nu
verkar det bara vara "mine is bigger then yours" som gäller... :roll:
:tumupp:

Kanske skulle nämna det för chefen då vi närmar oss 0,5PB i bara sanyta på jobbet (ehhrm. nä just det han blev ju avsatt ;) )
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Mja...Jag var hos DR (DanmarksRadio) Och servade deras SGI Array. (Som Ska fasas ut till förmån för en annan leveratör)....Snälla ge mig ett "rack" :D
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

danielr112 skrev:Bilder har jag runt 1.5tb nu i. Fotar en hel del.

Filmer som jag spelar in o.s.v är nog runt 8tb nu. Jag kör mycke hd material framförallt för dykning.

runt 18tb för tillfället är backupper för kunders räkningar. En kund som har 300gb som ska backuppas och med normal policy blir på 6 månader bara det ganska mycke data :)
Sedan någon tb hd filmer som jag laddat ner.
Sedan egna backupper. Sparar ca 6 månader på rena backupper och gamla datorer sparar jag löngre. Den är uppe i 4 tb nu.

Och bara där har du 30+tb.

Så allt är ju relativt. Men som sagt större delen är för kunder.
Vad fotar du med?
Jag kör idag en Nikon d5000 (fuskar lite ibland med en d70s och en d40 och en D1).
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

danielr112 skrev:Bilder har jag runt 1.5tb nu i. Fotar en hel del.

Filmer som jag spelar in o.s.v är nog runt 8tb nu. Jag kör mycke hd material framförallt för dykning.

runt 18tb för tillfället är backupper för kunders räkningar. En kund som har 300gb som ska backuppas och med normal policy blir på 6 månader bara det ganska mycke data :)
Sedan någon tb hd filmer som jag laddat ner.
Sedan egna backupper. Sparar ca 6 månader på rena backupper och gamla datorer sparar jag löngre. Den är uppe i 4 tb nu.

Och bara där har du 30+tb.

Så allt är ju relativt. Men som sagt större delen är för kunder.
Heka idén med raid 5 och 10 är väl att slippa backup? Ingen av mina kunder (jobbade för Kodak) tog backup på Raid systemen (dom speglade dom). Disk är billigare och mer pålitlig. Eller så körde dom ibm's lösning med onlinebackup på disk.
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Och när du oavsiktligt raderar en fil som du behöver från en speglad raid, hur gör du då?
Backup är till för att kunna återskapa data som raderats eller av annan orsak blivit otillgängligt (ex vis hårdvarufel) i ett system.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Därav en backup lösning. Men speglingen är oftast inte på minuten utan den ställer man in på typ 8 timmar och senast ändrade filer.
Jag vet inte hur många gånger en ait lösning har "pippat" ur....
Men nu är detta ett elektronikforum... :lol:
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Sådet är inte en spegling i den vanliga bemärkelsen utan snarare snarare backup till en annan raid?
Det klart är bättre än ingenting.

Fördelen med lagring på magnetmedia tycker jag är att det är mer energisnålt. När data är skrivet förbrukas ingen energi förutom vid eventuell återläsning.
Sen brukar det i slutändan vara en fråga om kostnad vs tillgänglighet.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Min erfarenhet av just band är att när du behöver en fil så tar det hela dagen att hitta den och /eller så är just det bandet korrupt :-/
Så det är enklare för kunden att göra om hela trycksaken från kundens filer som ligger på raiden/ftp'n eller på skrivbordet.
Johanb

Inlägg av Johanb »

RAID och speglingar skyddar ju inte mot filsystem som ruttnar, händer inte speciellt ofta men när det händer så brukar resultatet bli mindre roligt om man inte har backup för en tid bakåt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ostboll. Tar bara kort på Amatörnivå. Kör just nu en Nikon D90. Den blir det ganska mycke kort taget med faktiskt. Sedan har vi en mindre kompakt kamera som vi har med på mindre tillställningar. Inget direkt skrytbart.

D90n presterar helt ok kort för att vara en såpass "Billig kamera" Borde dock skaffa nåt nytt objektiv snart.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är bra att ha allting online, så att åskan kan ta alltihop på en gång. Det är effektivitet det! :badgrin:
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Ostboll skrev:....Snälla ge mig ett "rack" :D
Det blir ju bra värme i garaget iaf. :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@mrMagoo, stötdämpande också tror jag :lol:

UD avråder inte längre från resor till Thailand eftersom översvämmningsläget har stabiliserats i centrala Bangkok. I ett 20-tal provinser och huvudstadens yttre distrikt finns fortfarande översvämmade områden. (Källa: SVT)

Kanske en ljusning?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Allright, hur ser prognoserna ut för när gooksen får igång partyt igen tro?
eller är det bara ännu ett försäljningstrick.

Men vad jag minns har de väl backup i "dyrare" länder om det krisar, har för mig i allafall minnen och annat kan tillverkas buffert på texirland och liknandedär de annars gör prototypserier och liknande.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ostboll skrev:Min erfarenhet av just band är att när du behöver en fil så tar det hela dagen att hitta den och /eller så är just det bandet korrupt :-/
Så det är enklare för kunden att göra om hela trycksaken från kundens filer som ligger på raiden/ftp'n eller på skrivbordet.
Vad kör du för backupsystem då ? DAT ? utan backupmjukvara ? Tror aldrig jag varit med om ett krånglande DLT-band över huvud taget, däremot har vi haft ett failat LTO4-band, men TSM upptäckte felet och markerade den biten av bandet som dåligt, och sen efter ett tag spottades det ur från backuppoolen för utbyte..

VAR filer finns håller ju backupdatabasen reda på, sen tar det ju ett tag att hitta stället på bandet efterssom dom rymmer typ 800G styck, och har man riktig otur måste man ju hämta bandet i bandskåpet först, men det handlar väl om timmar för att ha datat live igen.

Ska man tappa filer från vår backup på jobbet kräver det nästan att hela kista blir utbombat, i alla fall båda våra hus.

Filer som ska tas tillbaka från "överskådlig" tid bakåt finns ju dessutom normalt sett även på disk, så dom kan man ju ta tillbaks väldigt snabbt. (och gårdagens filer kan man få tillbaka sekundsnabbt, efterssom vi kör AFS)

..Sen kan man säga vad man vill om TSM (det är inte världens enklaste och smidigaste mjukvara direkt) men det är i alla fall extremt kompetent och skalar bra.
Skriv svar