Elektronrör: Felsöker en AGA-limpa
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Elektronrör: Felsöker en AGA-limpa
Kör du på originalets EL84 eller 6BQ5 som amrisarna envisas med att kalla röret. Varianten E84L får ses som lite lyx. Ryska 6P14P är också ekvivalenta men kolla noga om du lägger händerna på 7189 så allt stämmer. Brittiska GE kallade röret för N709.
ajcc, jag tycker att själva felet var ett mycket intressant fall. Om du har möjlighet så är du välkommen till Lund med din AGA. Skicka ett PM i så fall.
/Ingvar

/Ingvar
Det vore inte helt fel!, får fixa mig ett helt EL84 sedan kan man ju ta en vända till Lund.
På tal om Lund, har du koll på om det finns något antekvariat eller skivhandel som har en back eller två med stenkakor?
På tal om Lund, har du koll på om det finns något antekvariat eller skivhandel som har en back eller två med stenkakor?
Hej!
"Begagnade vinyl-handlare" finns det några stycken i stan. Kanske dom har stenkakor också, vet inte.
Dessutom finns det ett ställe som heter "Eriks-hjälpen". Det är ett ställe som säljer skänkta prylar (som är hela).
Pengarna går till välgörande ändamål . Där har jag sett en del 78-varvare.
"Begagnade vinyl-handlare" finns det några stycken i stan. Kanske dom har stenkakor också, vet inte.
Dessutom finns det ett ställe som heter "Eriks-hjälpen". Det är ett ställe som säljer skänkta prylar (som är hela).
Pengarna går till välgörande ändamål . Där har jag sett en del 78-varvare.
Fick ett EL84 rör på Posten som jag hämtade ut idag, tyvärr brast en svetsning i det under resan med Posten, skålen som håller det som ångas på insidan av röret rasslade runt innuti det.
Börjar misstänka att AGA limpan är olycksbådad snart, vidskepligt må tänka men det verkar inte så mycket bättre.
Börjar misstänka att AGA limpan är olycksbådad snart, vidskepligt må tänka men det verkar inte så mycket bättre.
Vilken otur du har!
Ger du upp nu?
Jag fortsätter jaga EL84 till dej!
Ger du upp nu?
Jag fortsätter jaga EL84 till dej!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du behöver inte en elektronikingenjör, du behöver en .....

Nej, ger inte upp ännu. Men det kändes otroligt trist i förmiddags.
En präst med försmak för rör-hifi kanske kunde kurera limpan från sjukdomar och otur
En präst med försmak för rör-hifi kanske kunde kurera limpan från sjukdomar och otur

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det där med att få pajjade rör med posten är ingen höjdare. Jag fick ett 50CA10 (dyr och udda japansk effektriod) från Holland där den där getterhållaren hade skramlat loss. Inga pengar tillbaka.
Hur gick det sen? Fick du tag på ett EL84?
Här finns nya EL84 utanför Malmö:
http://www.rehifi.se/el84-p-5941-c-172.aspx
Ring först och kolla så röret finns i lager.
/ Ingvar
Här finns nya EL84 utanför Malmö:
http://www.rehifi.se/el84-p-5941-c-172.aspx
Ring först och kolla så röret finns i lager.
/ Ingvar
Är det egentligen någon större katastrof om getterhållaren ligger löst i röret? Under försutsättning förstås att det inte har skadat eller kortsluter något.
- Mizzarrogh
Rent tekniskt borde det inte vara det tycker man, men tycker ändå de borde ersätta om de haft sönder grejer man i förtroende skickat. 

- Mizzarrogh
Jo, jag skulle också vilja veta av spontan nyfikenhet, bättre fråga före än efter...