Reparation av rörradio
Re: Reparation av rörradio
Jag hoppas att du bara glömde några nollor och decimaler nu...
men du har väl kondingarna kvar så du kan se värdena
/Ingvar
men du har väl kondingarna kvar så du kan se värdena
/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Eftersom diskantpoten sitter på ingången och i serie med förstärkaren,kan det nog vara ide att kolla kondingarna runt själva poten.
ska kanske plocka isär radion i helgen eftersom jag tror filterelectrolyten borde bytas eftersom brummet verkar ha blivigt lite högre senaste tiden.
så då kan jag passa på att kolla värderna på de andra kondensatorerna.
så då kan jag passa på att kolla värderna på de andra kondensatorerna.
jag tänkte blåsa liv i denna tråd igen.
här är en liten uppdatering och förklaring varför jag inte har skrivigt i tråden på så länge.
strax efter jag skrev mitt sista inlägg gav jag upp med radion och la projektet på hyllan.
men för några veckor sen fick jag för mig att göra en ordentlig genomgång av radion och äntligen få den att fungera. så vad jag först gjorde var att beställa lite foliekoningar med rätt värden.
(de jag fick av min släckting hade inte helt rätt värden)
och jag hittade lite elektrolyter i min röriga verkstad som hade samma värden som den stora tre-sektions filter koningen.
så nu är filterkoningen bytt och allt nätbrum borta.
likaså med foliekoningarna på tonkontrollen. men problemet är att tonkontrollen fungerar väldigt konstigt: när man har den på max diskant så låter ljudet burkigt och det blir ännu burkigare när man drar den åt andra hållet.
antagligen har jag kopplat något fel men jag vet inte vad och dessvärre är just den delen av kopplingsschemat väldigt röring så jag har svårt att kunna förstå hur allt funkar just där
(ofta tycker jag det är lite svårt att jämföra ett kopplingsschema med verkligheten, på schemat ser allt välordnat och fint ut men i verkligheten ser det rörigt och stökigt ut)
någon som kan idenentifiera problemet
här är en liten uppdatering och förklaring varför jag inte har skrivigt i tråden på så länge.
strax efter jag skrev mitt sista inlägg gav jag upp med radion och la projektet på hyllan.
men för några veckor sen fick jag för mig att göra en ordentlig genomgång av radion och äntligen få den att fungera. så vad jag först gjorde var att beställa lite foliekoningar med rätt värden.
(de jag fick av min släckting hade inte helt rätt värden)
och jag hittade lite elektrolyter i min röriga verkstad som hade samma värden som den stora tre-sektions filter koningen.
så nu är filterkoningen bytt och allt nätbrum borta.
likaså med foliekoningarna på tonkontrollen. men problemet är att tonkontrollen fungerar väldigt konstigt: när man har den på max diskant så låter ljudet burkigt och det blir ännu burkigare när man drar den åt andra hållet.
antagligen har jag kopplat något fel men jag vet inte vad och dessvärre är just den delen av kopplingsschemat väldigt röring så jag har svårt att kunna förstå hur allt funkar just där
(ofta tycker jag det är lite svårt att jämföra ett kopplingsschema med verkligheten, på schemat ser allt välordnat och fint ut men i verkligheten ser det rörigt och stökigt ut)
någon som kan idenentifiera problemet
Hej igen!
Kontrollera först att de fyra kondensatorerna har kopplats rätt och att de har rätt värde!
Egentligen är det bara du själv som kan lokalisera vad som hände vid komponentbytena.
Men jag försöker underlätta lite genom bilden som jag bifogar.
Återkom när du har kontrollerat allt!
Kontrollera först att de fyra kondensatorerna har kopplats rätt och att de har rätt värde!
Egentligen är det bara du själv som kan lokalisera vad som hände vid komponentbytena.
Men jag försöker underlätta lite genom bilden som jag bifogar.
Återkom när du har kontrollerat allt!
tack för hjälpen ska kolla det under helgen eller höstlovet.
värderna på koningarna är jag dock säker på att de är rätt.
värderna på koningarna är jag dock säker på att de är rätt.
Det vore bra om du kunde fixa en lite bättre "efter"-bild, helst också tagen från samma vinkel som "före"-bilden.
Jag provade att bildbehandla den lite (rattade på ett gamma-reglage i ACDSee 3.10 och roterade också bilden ett halvt varv så att den hamnar i samma vinkel som "före"-bilden): Det är ändå rätt svårt att se vad som är kopplat var.
P.S. låter det konstigt både med radions egen mottagare som ljudkälla och med t.ex. en mp3-spelare kopplad till "grammofon"-ingången?
Jag provade att bildbehandla den lite (rattade på ett gamma-reglage i ACDSee 3.10 och roterade också bilden ett halvt varv så att den hamnar i samma vinkel som "före"-bilden): Det är ändå rätt svårt att se vad som är kopplat var.
P.S. låter det konstigt både med radions egen mottagare som ljudkälla och med t.ex. en mp3-spelare kopplad till "grammofon"-ingången?
Att det ser rörigt ut håller jag med om!
Om det blir distorsion på ljudet när du ändrar tonkontrollen så tyder det på en felaktig spänningsnivå på styrgallret (stift1) på röret. Om du har en multimeter så kan du mäta på stift 1 samtidigt som du vrider på tonkontrollen.
DC-spänningen skall vara stabil där, oavsett tonkontrollens läge. Kolla så att alla komponentbenen går fria från varandra!

Om det blir distorsion på ljudet när du ändrar tonkontrollen så tyder det på en felaktig spänningsnivå på styrgallret (stift1) på röret. Om du har en multimeter så kan du mäta på stift 1 samtidigt som du vrider på tonkontrollen.
DC-spänningen skall vara stabil där, oavsett tonkontrollens läge. Kolla så att alla komponentbenen går fria från varandra!
jag tyckte faktiskt ochså att bilden blev lite svår att följa.Det vore bra om du kunde fixa en lite bättre "efter"-bild, helst också tagen från samma vinkel som "före"-bilden.
Jag provade att bildbehandla den lite (rattade på ett gamma-reglage i ACDSee 3.10 och roterade också bilden ett halvt varv så att den hamnar i samma vinkel som "före"-bilden):
men jag får väl helt enkelt ta en ny bild från samma vinkel
(jag har en ny kamera, en Nikon d 3100 och jag är inte helt van vid den

angående distorsion så är det ingen alls varken från grammofon eller radio så det är nog inget fel med spenningen på styrgallret det ända probemet är just att tonen är väldigt burkig.

men jag ska titta vidare på radion snart och passa på att ta några bilder. dock är jag mitt uppe i att städa just nu (dambesök förstår ni

föresten några bra tips på isoleringsmaterial?
jag vill hälst isolera alla öppna lödskarvar som kan kortslutas.
hälst något bättre än eltejp och något man inte behöver göra om lödningarna för (som krympplast)
jag vet att i USA finns det en produkt som heter "liquid tape" och någon annan liknande sörja som används för att isolera högspännings transformatorn på tv apparater. är det något som finns tillgängligt att köpa här i sverige?
jag vill hälst isolera alla öppna lödskarvar som kan kortslutas.
hälst något bättre än eltejp och något man inte behöver göra om lödningarna för (som krympplast)
jag vet att i USA finns det en produkt som heter "liquid tape" och någon annan liknande sörja som används för att isolera högspännings transformatorn på tv apparater. är det något som finns tillgängligt att köpa här i sverige?
Använd din gamla kamera till detta, det blev ju bra bilder.
Sen tycker jag att du skall kontrollera dina kopplingar som jag skrev tidigare. Så hittar du felet.
Titta på det lilla schemat som jag laddade upp.
Använd systoflexrör eller liknande (plast) isolerande hölje.
Att smälta något utanpå trådarna blir bara "skit".
Sen tycker jag att du skall kontrollera dina kopplingar som jag skrev tidigare. Så hittar du felet.
Titta på det lilla schemat som jag laddade upp.
Använd systoflexrör eller liknande (plast) isolerande hölje.
Att smälta något utanpå trådarna blir bara "skit".
dessvärre har jag gett min gamla kamera till min lillebror (som inte är så liten längre) och desutom fungerar den knappt (urusel response från knapparna blixtluckan har fasnat mm) vilket inte är allt för underligt då den var från 2005 och användes nästan varje dag året om.
däremot får jag nog ta och leka runt med bländaren och min externa blixt så borde jag nog få en del bra bilder och i värsta fall får jag använda stativ (jag är fotonisse ochså så jag har en del tillbehör)
däremot får jag nog ta och leka runt med bländaren och min externa blixt så borde jag nog få en del bra bilder och i värsta fall får jag använda stativ (jag är fotonisse ochså så jag har en del tillbehör)
nu har jag varigt ute i verkstaden och inspekterat radion och tagit några bilder.
jag måste nog korta av några av kondensatorbennnen en del är exteremt långa.
jag kom ochså på att det kanske rent av är motstånd som är dåliga och det är därför tonen är fel. en del ser ganska sunkiga ut men det kan förstås vara smuts. så jag bifogar några närbilder av motstånden runt tonkontrollen.
jag måste nog korta av några av kondensatorbennnen en del är exteremt långa.
jag kom ochså på att det kanske rent av är motstånd som är dåliga och det är därför tonen är fel. en del ser ganska sunkiga ut men det kan förstås vara smuts. så jag bifogar några närbilder av motstånden runt tonkontrollen.
-
Visst kan det vara fel värden på motstånd,men risken/chansen är betydligt större att det är kondingar som spökar vid dåligt ljud.Motstånden behöver nämligen inte "stå ut med" någon större effekt att tala om i LF-kretsarna runt volymen.Inte åldras de heller lika fort som kondingarna.
Långa ledningar påverkar inte ljudet,men däremot finns det risk att de tar upp brum eller kanske t.o.m orsakar självsvängningar,så man bör dra ungefär som i original.
Jag har också tagit mig friheten att lite amatörmässigt "ljusa upp" en bild lite.Detaljer syns bättre då.Åtminstone på min skärm.
Långa ledningar påverkar inte ljudet,men däremot finns det risk att de tar upp brum eller kanske t.o.m orsakar självsvängningar,så man bör dra ungefär som i original.
Jag har också tagit mig friheten att lite amatörmässigt "ljusa upp" en bild lite.Detaljer syns bättre då.Åtminstone på min skärm.
På Rolfs upplysta bild ser det ut som om löparen (mittuttaget) på den ena poten är jordad.
I så fall är det fel!
Om du tar bort överflödigt lödtenn blir det lättare att se.
I så fall är det fel!
Om du tar bort överflödigt lödtenn blir det lättare att se.