Behöver svarvtips av er som kan...
Re: Behöver svarvtips av er som kan...
Nä, du måste backa stålet lite (helst rejält).
Sen gäller det att komma ihåg hur mycket man backade och skruva in lika mycket plus djupet för nästa skär. Annars blir det inte bra...
(Som tur var så var det plexi jag gängade så det flög bara plexisplitter.)
Digital skala på sliden hjälper antagligen enormt! Betydligt mindre risk att man räknar fel på antalet varv då.
Jag tror att de högra och de vänstra kolumnerna inte direkt har nåt med varandra att göra. I princip så har de tagit två tabeller, en med växlar och gängstigning och en med växlar och matningshastihet, och slagit ihop dem. Kolumnen med växlar är genensam, sen använder man vänstra halvan för gängning och högra halvan för svarvning.
Är det inte så att vid vanlig matning så är det en kuggstång som matar, medans vid gängskärning så är det en skruv som matar? Därför är siffrorna till höger och vänster inte samma.
Sen gäller det att komma ihåg hur mycket man backade och skruva in lika mycket plus djupet för nästa skär. Annars blir det inte bra...
(Som tur var så var det plexi jag gängade så det flög bara plexisplitter.)
Digital skala på sliden hjälper antagligen enormt! Betydligt mindre risk att man räknar fel på antalet varv då.
Jag tror att de högra och de vänstra kolumnerna inte direkt har nåt med varandra att göra. I princip så har de tagit två tabeller, en med växlar och gängstigning och en med växlar och matningshastihet, och slagit ihop dem. Kolumnen med växlar är genensam, sen använder man vänstra halvan för gängning och högra halvan för svarvning.
Är det inte så att vid vanlig matning så är det en kuggstång som matar, medans vid gängskärning så är det en skruv som matar? Därför är siffrorna till höger och vänster inte samma.
Det finns ju bara en trapetsstång som går genom vagnen så jag tror det är samma som matar oavsett
Däremot så går vagnen på en kuggstång när man vevar vagnen manuellt, medans matningen för toppslid (och vagn) går mot trapetsen vid automatisk matning...
Undrar om det kan vara lönt att bygga sig en digital till just Y-matningen, fanns ju en tråd här i forumet för att använda ett digitalt skjutmått

Undrar om det kan vara lönt att bygga sig en digital till just Y-matningen, fanns ju en tråd här i forumet för att använda ett digitalt skjutmått

Där ser man, tack för det... Funderade just om jag benämde axlarna rätt. Trodde i min enfald att Z låg upp/ned som på en fräs 

Det finns en del (mellansmå) svarvar som bara har en skruv, men kan överföra kraft både till skruvmatning (för gängning) och kuggstångsmatning. De känner man igen på att det är ett kilspår fräst längs med skruven. Och givetvis på att det är olika reglage man aktiverar för matning resp. gängning. Men många mindre svarvar (som typiskt inte heller har tvärmatning) kör mycket riktigt längdmatningen med ledskruven.
Backa måste man som sagt, som du misstänkt finns det glapp som kommer att göra livet surt för dig annars. Så det gäller att hålla reda på hur mycket du matar ut och in, och inte glömma att kompensera för glappet där....PeterH skrev:Prova är alltid bra...![]()
Bara för att förtydliga, menar du att man inte behöver backa ut stålet innan man backar släden? Du tänker att dom skall back i samma skär alltså? Är det inte riskt att det finns små glapp som gör att bredden på gängan blir lidande vid backning?
Ja men till den "vanliga" matningen brukar det kunna vara en vanlig axel med ett spår. Den driver ju i sin tur (via nån växel) den vanliga ratten som därmed matar mha kuggstången.PeterH skrev:Det finns ju bara en trapetsstång som går genom vagnen så jag tror det är samma som matar oavsett :humm: Däremot så går vagnen på en kuggstång när man vevar vagnen manuellt, medans matningen för toppslid (och vagn) går mot trapetsen vid automatisk matning...
Aha... tog för givet att trapetsen öven matade matningen, det är alltså spåret som påverkar kuggen till kuggstången
Det förklarar varför det inte går att lägga i driften förrän skåran i trapetsen ligger uppåt
Var iväg till polaren med min första svarvade del någonsin, passade direkt
Löser han resten av inställningarna på maskinen blir det några till av denna del att svarva...

Var iväg till polaren med min första svarvade del någonsin, passade direkt

Om man tänker efter så är det ju på sätt och vis logiskt, hur ska trapetsskruven annars kunna föra över en rörelse till tvärsliden om den bara fungerar som en skruv?
Så det är det som förklarar varför det är olika "matningshastighet" i gäng-kolumnerna till vänster jämfört med matningskolumnerna till höger.
Så det är det som förklarar varför det är olika "matningshastighet" i gäng-kolumnerna till vänster jämfört med matningskolumnerna till höger.
Z ligger alltid i chucken både i svarv och fräs.PeterH skrev:Där ser man, tack för det... Funderade just om jag benämde axlarna rätt. Trodde i min enfald att Z låg upp/ned som på en fräs