Fast en sån rackar kan väl knappast kvala in under "utan periferikretsar" om externt Flash/RAM räknas som periferikretsar? Samma passus diskar väl även samtliga FPGA kretsar.
Men det blir nog en satans prestanda ur en sån DSP...
Kolla på ACTEL IGLOO Dessa har inbyggt config minne. Har inte kört dem själv.
Men snart måste jag hitta lite tid för att köra en Cyclone... det är kul det
Xilinx har också FPGA:er med inbyggt minne. Finns även gratisversion av deras utvecklingsmiljö ISE Webpack, men när du pratar kompilator så antar jag att det diskvalificerar både VHDL/Verilog och ASM.
Frågan är ju fortfarande omöjlig att besvara. Ska processorn vara allmänt snabb, eller är det bara multiplikationen som måste vara snabb? Den kanske ska stå och vila i en timme, men sedan utföra en multiplikation under ett par nanosekunder, för att sedan vila igen?
Komblinationen "programmera i C" och "utföra multiplikation under en klockcykel" går ju inte särskilt väl ihop heller. Det går inte att kontrollera processorn på den nivån med C... men det går ju givetvis att ha med assemblerkod under de kritiska ögonblicken.
Utan mer information kommer den här tråden fortsätta vara en gissningstråd.
Det kan vara intressant att ta del av ett problem och vara med att lösa det, men sådana här trådar leder ju ingen vart om man inte får reda på nånting. T.ex. "snabbaste"... Vadå? Ange istället hur lång tid det måste ta att utföra en viss uppgift, så kanske det finns bra idéer. Definiera! 100st 32-bitars multiplikationer på en milrosekund? eller en åttabitars multiplikation på 10 nS ? Och hur ska du hinna skyffla all data? I/O, minne etc... inga flaskhalsar där?
Det är ju först då , när man vet vad man behöver, som man kan börja titta på ekonomi, antal osv..
Man behöver inte vara mycket konspiratorisk för att tro att någon/några skapar nya användare för att ställa luddiga frågor på det här forumet å sedan se debatten explodera. Det är ungefär som att annonymt servera bacon i en moské.
Sluta tjafsa nu. Nu tycker jag det är upp till trådskaparen om han vill tillföra något konkret om vad han vill göra. Annars kan vi ju lika gärna lägga ner den här tråden.
TomasL skrev:Beställer du nån miljon kretsar eller så, så lär du kunna få hyfsade priser, även på ASIC.
Men frågan är, vad betyder "bra" priser $0,1:-, $1:-, $10:-, $100:, $1000:-.
Osv, du måste faktiskt uttrycka dig lite klarare och bättre om du vill ha hjälp.
Kommentering till inlägget ovan.
Gissar att det handlar om ental, eller så, pga kravet på kompilator.
Edit, även i tusenvolym/hela rullar blir priserna bättre, dessutom, med de volymerna kan du köpa till andra avtal än vad du ser på hemsidorna, så JA, volymerna är oerhört viktiga.
Kan inte hålla med. Det viktigaste kriteriet jag har är ju pris i förhållande till prestanda. Säger jag det så menar jag det. Sen är det ganska korkat att påpeka att priserna blir lägre när man köper fler.
Men snälla, köper du "många" kretsar så blir ASIC ruskigt billigt, billigare än standard processorer. Så Antalet SPELAR Mycket stor roll.
Vissa kretsar finns inte ens tillgängliga om du inte köper en bra bunt, till exempel CELL-processorn, samma gäller ZISCar mfl.