Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
Re: Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
1) En kylskåpskompressor bör ju gå intermittent, men hur länge kan man köra den i sträck?
2) Om den ska gå intermittent, bör man styra detta via en timer eller en tempgivare på motorn?
3) Vilket tryck kan man komma upp i?
4) Förutsatt att trycker är för klent, kan man köra två i serie för att få högre tryck?
5) Om man skall seriekoppla två kompressorer, är det då en bra idé att använda en magentventil för att köra de parallellt i början för att få upp ett grundtryck, och därefter växla över automatiskt och köra seriellt?
6) Ungefär vilka flöden handlar det om?
1. Bör och bör det spelar ingen roll, de går intermittent i kylar och frysar pga att de inte kan och behöver vara igång permanent i tex ett kylskåp men uppbyggnadsmässigt så klarar de av att gå kontinuerligt, i alla fall i kylar och frysar då. I normala fall som med kylar och frysar så kyler gasen på dess insug en del men utan detta så kan det gå bra ändå med mindre kompar men så fort det bli belastning så kan det ev hända att de bli överhettade men det kan ta lite tid. En lite kraftigare fläkt riktade på de kan dock mycket hindra detta problem men är det större kompar så får man nog hålla koll speciellt vid hög belastning.
2. Tja tempgivare som slår av vid säg tex 50 - 60 grader kan fungera bra. Arbetstemperaturen för en kompressor kan dock gå upp ända till 70 grader men det skadar inte att hålla sig en bit under detta.
3. Beroende på storlek men har själv varit uppe till 42 Bar med en lite stöddigare värmepumps variant och den hade kunnat gå högre för den lät inte ansträngd men mätarna klarade inte av högre och jag vågade inte heller gå högre, men kontinuerligt vid detta tryck är förstås ingen kompressor gjord för inte heller dessa. Denna komp och dess drivlina kunde dock även starta kompen vid 42 Bars mottryck utan problem men små kompar så är i alla fall tex att komma upp till 10 bar inga problem. Tänk dock på att om det inte är en speciellt typ av drivlina till kompen så klarar de inte av att starta om det så bara är några väldigt få bars övertryck den skall arbeta mot.
4. Inte säkert eftersom trycket i den andra kompen ju blir mycket högre som den kanske inte klararar av att komprimera men till viss del går det men tror inte det behövs för den delen heller eftersom en komp ändå kan ge ett rätt stort tryck ensam.
5. -
6. Ju större komp desto större slagvolym och således högre flöde. Hittar du lite större kompar för R600 alltså butan så har dessa en väldigt stor slagvolym pga butanets beskaffenhet, en hel del större volym än motsvarande storlek av kompar för andra gaser.
Som redan sagts så måste du byta ut oljan för polyolester oljan i den, om det är en R134a komp, är rätt ordentligt hygroskopisk och du bör göra detta så snart som möjligt inann det förjar bli ytrost i den för det är som sandpapper. Värm upp kompressorn ordentligt innan du byter så följer en hel del fukt med ut och så blir den även lättare att tömma när den är varm och låt den droppa ut under många timmar gärna under natten tex. När du värmer upp den så täpper du till insuget så drar den ett lätt vakuum vilket avdunstar fukten i oljan ännu lättare och låt den sedan gå tills höljet är tja runt 50 grader eller så.
Angående bomb så om det skulle bli en antändning så är det ju i cylindern och rakt ovanför kolven finns ventilerna med ett litet hål som gasen trycks ut i. Som jag ser det kommer inte ens 100 Bar att göra hål i denna skiva eftersom hålet som plattan ligger över är så litet. Är det däremot en stor komp så vet man ju däremot inte men då kan kanske tex packingarna rämna och tror ockå att det är dess som lägger av först men de sitter rätt ordentligt och är väl tilltagna.
Den oljeblandade luften som är precis innanför höljet sedan håller säg 50 - 60 grader och ligger under antändningstemperaturen och borde således inte antändas även om ventilerna hade havererat och eld kommit ut där. Även om det mot all förmodan av någon anledning ändå hade kunnat gjort det så tror jag inte att höljet hade rämnat för det består av 2 - 3 mm tjock massivt stål som borde hålla för ordentliga tryck.
2) Om den ska gå intermittent, bör man styra detta via en timer eller en tempgivare på motorn?
3) Vilket tryck kan man komma upp i?
4) Förutsatt att trycker är för klent, kan man köra två i serie för att få högre tryck?
5) Om man skall seriekoppla två kompressorer, är det då en bra idé att använda en magentventil för att köra de parallellt i början för att få upp ett grundtryck, och därefter växla över automatiskt och köra seriellt?
6) Ungefär vilka flöden handlar det om?
1. Bör och bör det spelar ingen roll, de går intermittent i kylar och frysar pga att de inte kan och behöver vara igång permanent i tex ett kylskåp men uppbyggnadsmässigt så klarar de av att gå kontinuerligt, i alla fall i kylar och frysar då. I normala fall som med kylar och frysar så kyler gasen på dess insug en del men utan detta så kan det gå bra ändå med mindre kompar men så fort det bli belastning så kan det ev hända att de bli överhettade men det kan ta lite tid. En lite kraftigare fläkt riktade på de kan dock mycket hindra detta problem men är det större kompar så får man nog hålla koll speciellt vid hög belastning.
2. Tja tempgivare som slår av vid säg tex 50 - 60 grader kan fungera bra. Arbetstemperaturen för en kompressor kan dock gå upp ända till 70 grader men det skadar inte att hålla sig en bit under detta.
3. Beroende på storlek men har själv varit uppe till 42 Bar med en lite stöddigare värmepumps variant och den hade kunnat gå högre för den lät inte ansträngd men mätarna klarade inte av högre och jag vågade inte heller gå högre, men kontinuerligt vid detta tryck är förstås ingen kompressor gjord för inte heller dessa. Denna komp och dess drivlina kunde dock även starta kompen vid 42 Bars mottryck utan problem men små kompar så är i alla fall tex att komma upp till 10 bar inga problem. Tänk dock på att om det inte är en speciellt typ av drivlina till kompen så klarar de inte av att starta om det så bara är några väldigt få bars övertryck den skall arbeta mot.
4. Inte säkert eftersom trycket i den andra kompen ju blir mycket högre som den kanske inte klararar av att komprimera men till viss del går det men tror inte det behövs för den delen heller eftersom en komp ändå kan ge ett rätt stort tryck ensam.
5. -
6. Ju större komp desto större slagvolym och således högre flöde. Hittar du lite större kompar för R600 alltså butan så har dessa en väldigt stor slagvolym pga butanets beskaffenhet, en hel del större volym än motsvarande storlek av kompar för andra gaser.
Som redan sagts så måste du byta ut oljan för polyolester oljan i den, om det är en R134a komp, är rätt ordentligt hygroskopisk och du bör göra detta så snart som möjligt inann det förjar bli ytrost i den för det är som sandpapper. Värm upp kompressorn ordentligt innan du byter så följer en hel del fukt med ut och så blir den även lättare att tömma när den är varm och låt den droppa ut under många timmar gärna under natten tex. När du värmer upp den så täpper du till insuget så drar den ett lätt vakuum vilket avdunstar fukten i oljan ännu lättare och låt den sedan gå tills höljet är tja runt 50 grader eller så.
Angående bomb så om det skulle bli en antändning så är det ju i cylindern och rakt ovanför kolven finns ventilerna med ett litet hål som gasen trycks ut i. Som jag ser det kommer inte ens 100 Bar att göra hål i denna skiva eftersom hålet som plattan ligger över är så litet. Är det däremot en stor komp så vet man ju däremot inte men då kan kanske tex packingarna rämna och tror ockå att det är dess som lägger av först men de sitter rätt ordentligt och är väl tilltagna.
Den oljeblandade luften som är precis innanför höljet sedan håller säg 50 - 60 grader och ligger under antändningstemperaturen och borde således inte antändas även om ventilerna hade havererat och eld kommit ut där. Även om det mot all förmodan av någon anledning ändå hade kunnat gjort det så tror jag inte att höljet hade rämnat för det består av 2 - 3 mm tjock massivt stål som borde hålla för ordentliga tryck.
Re: Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
Den vanligaste orsaken till explosion i kylsystem är inte om kompressorn suger luft eller inte - utan tydlligen att kylnissarna provtrycker med ren syrgas i tron att det är kvävgas för att olika gasleverantörer har olika färgmärkningar på tuberna samt använder samma gängor, eller ibland av ren lathet/dumhet för att kvävgastuben tog slut och tar gasen från gassvetsen...
Att det röjer hårt med syrgas under tryck tillsamman med olja kan man se på följande länkar:
http://www.refrigeration-engineer.com/f ... 1218134794
http://www.refrigeration-engineer.com/f ... 1218134834
http://www.refrigeration-engineer.com/f ... 1218134794
att fläka upp kopparrören som det har gjort i bilden med kondensorn kräver rejält högt tryck, minst en bit över hundra bar - frågan är om det faktiskt inte har detonerat i det här fallet...
Dessvärre händer den här typen av olyckor allt för ofta med dödsoffer som resultat:
---
sedan har man annat sällsynt fall med kompressorexplosion där man egentligen inte vet varför utöver att bilderna talar tydligt om vilka krafter det handlar om... så tänker ni använda AC-kompressor som är av samma typ som på dessa bilder som luftkompressor så skulle nog jag tänka om... denna typ av kompressorer finns även i sverige i billiga mobila AC främst tillverkad från kina och asien... (jepp även panasonic har sådana kompressorer...)
http://www.alder.co.za/blowup.htm
Att det röjer hårt med syrgas under tryck tillsamman med olja kan man se på följande länkar:
http://www.refrigeration-engineer.com/f ... 1218134794
http://www.refrigeration-engineer.com/f ... 1218134834
http://www.refrigeration-engineer.com/f ... 1218134794
att fläka upp kopparrören som det har gjort i bilden med kondensorn kräver rejält högt tryck, minst en bit över hundra bar - frågan är om det faktiskt inte har detonerat i det här fallet...
Dessvärre händer den här typen av olyckor allt för ofta med dödsoffer som resultat:
---
sedan har man annat sällsynt fall med kompressorexplosion där man egentligen inte vet varför utöver att bilderna talar tydligt om vilka krafter det handlar om... så tänker ni använda AC-kompressor som är av samma typ som på dessa bilder som luftkompressor så skulle nog jag tänka om... denna typ av kompressorer finns även i sverige i billiga mobila AC främst tillverkad från kina och asien... (jepp även panasonic har sådana kompressorer...)
http://www.alder.co.za/blowup.htm
Re: Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
Det var inga bra länkar det där....
Man måste ju vara reggad på sidan...

Man måste ju vara reggad på sidan...
Re: Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
aj fasen - tänkte inte på detta, vet inte om man kan kopiera dessa bilder till mer åtkommlig utrymme av copyrigthskäl... men den sista bör du har kommit åt.
Re: Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
xxargs, Vad var orsaken till haveriet i http://www.alder.co.za/blowup.htm ?
Författaren verkar driva att man ska vaccumpumpa system ordentligt iaf. Annars kommer oljan att oxideras och bli trög mm.
Författaren verkar driva att man ska vaccumpumpa system ordentligt iaf. Annars kommer oljan att oxideras och bli trög mm.
Re: Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
Hoho!! spännande läsning! Så luft + r22 + tryck + gnista/värme = kaboom!
Snacka om taskig utbildning!!! plockar isär hela kylsystemet och sen inte vac-suger eller byter filter eller reagerar på oljan!!!
tsssk tssk...
Snacka om taskig utbildning!!! plockar isär hela kylsystemet och sen inte vac-suger eller byter filter eller reagerar på oljan!!!
tsssk tssk...
- jonnorberg
- Inlägg: 850
- Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
- Ort: Årsta
Re: Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
Vet inte, Skall det fläka upp som det har gjort där så kan det inte ha varit normal atmosfärstryck i kompressorkärlet om dess oljedimma antändes i utrymmet. - vet inte hur just den modellen fungerar men annars antar jag att kompressokärlet sitter på lågtrycksidan/sugsidan och har inte speciellt högt tryck under drift.
Som beskrivningen säger så verkar den sk. 'teknikern' ha låtit kompressorn suga luft för att trycksätta systemet under felsökning av ev. propp i systemet och tydligen blev det för mycket - möjligen dieseltändning eller att kvarvarande R22 tillsammans med luft under tryck detonerade - det fanns misstankar att R22 tillsamman med sönderfallen dito R22 med mer eller mindre fria klorjoner i oljan kunde explodera - många av de sk. obrännbara köldmedierna är inte obrännbara under tryck tillsammans med luft - detta inkluderar R134a som används i alla dagens bilar.
Vi vet heller inte om det var något rör på högtrycksidan inne i kompressorn som brast av höga trycket som hade byggts upp och snabbt trycksatte kompressorkärlet till flera bar med högtrycksgas tagen hela vägen från evaporatorn som gasbehållare och en detonation startade, kanske av både kvarvarande R22 tillsammans med luft och oljedimma samt klorjoner som katalysator starta det.
Själv ser jag det som omöjligt att det kan spräcka kärlet om det är luft vid atmosfärstryck inne i kompressorkärlet oavsett hur mycket oljedimma som brinner och detonerar i det - men läget är helt annat om det är 4 -5 Bar tryckluft tillsamman med oljedimma/R22 i kärlet som exploderade.
---
Med detta skulle jag säga att man sätter en backventil precis efter säkerhetsventilen på utblåset så att ev. intern rörbrott i kompressorn inte resulterar att all tryckluft i efterföljande behållare fyller upp kompressorkärlet med tryckluft, kör inte mer än 8 Bar (säkerhetsventil 10 Bar) samt att man _inte_ seriekopplar fler kylkompressorer efter varandra. till detta måste man bygga en tryckavlastningsmekanism som gör kompressorn trycklös på högtryckssidan när den stannat - annars kommer den inte orka starta igen med dom startapparater kyl/fryskompressorer normalt har orginalmonterade.
Kör man på denna konsept samt byter till luftkompressorolja så är det nog helt riskfritt.
---
Luft i kylsystem gör att utloppsgasen blir väldigt varm från kompressorn då kondensorn har mycket högre tryck av den okondenserbara gasen än vad som motsvarar kondensationspunkten av köldmediet. Med hög värme så bryter det ned oljan fort och det kan börja hartsa och koksa både på kompressorns ventiler och andra delar - är det syre i och fukt gasen (torkfiltret mättat) så kan organiska syror bildas (och gör oljan svart) och så kan det polymerisera ämnen i oljan till gummiliknande material som samlar sig och sedan korka igen systemet etc.
Förmodligen så hade anläggningen aldrig vakumsugits vid installationen - man gjorde rörarbetet och kollade att det var tätt (kanske med tryckluft..) och därefter fyllde man upp systemet med R22 utan att suga ut luften först. Efter ett års drift så har oljan förstörts så mycket och bildar slam och gummiliknande sediment att det blev stopp i systemet och ovanstående hände när man skulle fixa detta...
Detta hände i Afrika och där är inte den tekniska nivån alltid så hög eller att det finns rätt prylar till överkomlig pris tillgängliga...
Som beskrivningen säger så verkar den sk. 'teknikern' ha låtit kompressorn suga luft för att trycksätta systemet under felsökning av ev. propp i systemet och tydligen blev det för mycket - möjligen dieseltändning eller att kvarvarande R22 tillsammans med luft under tryck detonerade - det fanns misstankar att R22 tillsamman med sönderfallen dito R22 med mer eller mindre fria klorjoner i oljan kunde explodera - många av de sk. obrännbara köldmedierna är inte obrännbara under tryck tillsammans med luft - detta inkluderar R134a som används i alla dagens bilar.
Vi vet heller inte om det var något rör på högtrycksidan inne i kompressorn som brast av höga trycket som hade byggts upp och snabbt trycksatte kompressorkärlet till flera bar med högtrycksgas tagen hela vägen från evaporatorn som gasbehållare och en detonation startade, kanske av både kvarvarande R22 tillsammans med luft och oljedimma samt klorjoner som katalysator starta det.
Själv ser jag det som omöjligt att det kan spräcka kärlet om det är luft vid atmosfärstryck inne i kompressorkärlet oavsett hur mycket oljedimma som brinner och detonerar i det - men läget är helt annat om det är 4 -5 Bar tryckluft tillsamman med oljedimma/R22 i kärlet som exploderade.
---
Med detta skulle jag säga att man sätter en backventil precis efter säkerhetsventilen på utblåset så att ev. intern rörbrott i kompressorn inte resulterar att all tryckluft i efterföljande behållare fyller upp kompressorkärlet med tryckluft, kör inte mer än 8 Bar (säkerhetsventil 10 Bar) samt att man _inte_ seriekopplar fler kylkompressorer efter varandra. till detta måste man bygga en tryckavlastningsmekanism som gör kompressorn trycklös på högtryckssidan när den stannat - annars kommer den inte orka starta igen med dom startapparater kyl/fryskompressorer normalt har orginalmonterade.
Kör man på denna konsept samt byter till luftkompressorolja så är det nog helt riskfritt.
---
Luft i kylsystem gör att utloppsgasen blir väldigt varm från kompressorn då kondensorn har mycket högre tryck av den okondenserbara gasen än vad som motsvarar kondensationspunkten av köldmediet. Med hög värme så bryter det ned oljan fort och det kan börja hartsa och koksa både på kompressorns ventiler och andra delar - är det syre i och fukt gasen (torkfiltret mättat) så kan organiska syror bildas (och gör oljan svart) och så kan det polymerisera ämnen i oljan till gummiliknande material som samlar sig och sedan korka igen systemet etc.
Förmodligen så hade anläggningen aldrig vakumsugits vid installationen - man gjorde rörarbetet och kollade att det var tätt (kanske med tryckluft..) och därefter fyllde man upp systemet med R22 utan att suga ut luften först. Efter ett års drift så har oljan förstörts så mycket och bildar slam och gummiliknande sediment att det blev stopp i systemet och ovanstående hände när man skulle fixa detta...
Detta hände i Afrika och där är inte den tekniska nivån alltid så hög eller att det finns rätt prylar till överkomlig pris tillgängliga...