Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
limpan4all

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av limpan4all »

Mycket cool, ser fram emot bilder och kanske lite film också.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

OJ! det var mig en bamseradie du hade på den quadden!! nice! Otur med tejpen... tänk att ett buntband kan göra så'n skillnad :vissla:
När jag blir duktig vill jag bli lika coola som ni...
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hahaha, nu ska den sättas med sådana distanser som man har mellan chassie och mobo i en PC. Det lär ju inte lossan i första taget. ;-)
Har inte hunnit så mycket mer eftersom att svärfars varit på besök i helgen. Kan säga att det var lagomt poppis att jag stod å fräste hela lördagen i garaget... att leka på söndan var inte ens värt att fråga om.

Har beställt fler 10" proppar då den flyger bra med dem utan last. 12" propparna ska jag testa när jag kan vikta ner den lite, dvs när kamerastativet är klart. Ingen som vet var man kan få tag på lite makrolon?

Duktig? Jag är bara en glad amatör... =)

Ang. radien så kan man fritt flytta motorerna efter bommarna, så den kan man justera efter tycke.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hubben: Lite vettefan, men Vink Essåplast kan sälja dig en skiva :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Problemet är ju att bara frakten går på en halv förmögenhet. Sen hittar jag inga priser på deras hemsidor, och inte ens nåt makrolon... vad heter det "på riktigt"?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Makrolon är ett handelsnamn för Polykarbonat från Bayer, heter tillexempel Lexan om den tillverkas av Sabic...

Du kan reducera fraktkostnaden genom att få den nerkapad i mindre skivor, Vink är rätt billiga på kapkostnaden...
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

4mm och inte så jättestora skivor borde jag kunna ordna, ska kolla lagret och återkommer, mest troligt i helgen.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Larky - det vore helt super!
Blir ju inte så långt att frakta då!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nu har jag monterat elektronikboxen med moderkortsdistanser och det ser riktigt bra ut. Blir att göra nån grej med RGB-leddar när man får lite tid över och vill blinga lite.
Jag har även designat om kamerastativet lite, så nu behöver jag bara lite mer makrolon så kan man snart haka på en kamera oxxo. ;-)

Tyvärr körde jag även av min 3mm fräs igår, så nu har jag inga småfräsar kvar...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Insåg just nu att jag nog har ett antal småskivor 4mm makrolon liggande jag med, så om inte Larky har kan jag kolla.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Var är bilder och filmer?!?

Vad är det för längd på bommarna samt deras godstjocklek? Varför har du just den längden? Speciell tanke med det?

Funderar på att använda fyrkantsprofil 1mm 15x15mm. Från Bauhaus.
Sen gör jag min egen mittenplatta för att få dem fästa rakt.
Ungefär som denna, fast plattorna fräser jag ut ur plast, typ skärbräda.
quad.jpg
Sen ger jag mig in i cirkusen med motorer osv.. ojoj mycket att lära.
Jag tror att jag köper samma som dig Hubben, om du inte har märkt av några nackdelar med dem.
Blir antagligen beställning av propellers samt esc mottagare/sändare samt motorer från Hobbyking.

Någon som vet hur leveranserna funkar från Hobbyking, tidsmässigt alltså? DX kan ju ta låååång tid på sig.

Hubben, kan du rita ett schema på hur du kopplat motorer/esc samt mottagare och KK-kortet?
Kan nog vara till hjälp för flera här som är på G med quad byggen. När du får en stund över.

Undrar om någon ska etsa/tillverka KK-korten? Isåfall har jag processorer samt komponenter till det.
Kanske hade varit intressant?

/DeVille
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Någon som vet hur leveranserna funkar från Hobbyking, tidsmässigt alltså? DX kan ju ta låååång tid på sig.
Om jag minns rätt tog det drygt en vecka för mitt paket att komma från HK.

Att köpa motorer är inte så komplicerat egentligen. Många av motorerna på HK står det förslag på passande propeller. T.ex. följande motor rekommenderar de en 8*3,8" eller 8*6" propeller till.
BLDC Motor

Sen varvtal/spänningenhet vill du inte ha alldeles för högt, runt 1000 till 2000KV kan nog vara bra. Outrunner motorer har ofta lägre varvtal och högre moment än inrunners, annars är det ingen skillnad i att använda dem (förutom att skalet snurrar ju på en outrunner såklart). Mycket mer komplicerat än så är det inte... :) Jag är dock långt ifrån expert på borstlösa motorer, så rätta mig om jag har fel på någon punkt!

// Danne
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det stora problemet är att få tag i pusherproppar, de fick jag köpa från HAB men amainhobbies ska oxxo ha mycket billigare.

Schema kan jag rita, och om någon vill göra egna kort så har jag lite förslag på förändringar...
Annars säljs det PCB för 9euro på http://www.kkmulticopter.com med hållare för alla gyron, och för 5euro med en simplare layout...

Bommarna är tailbommar till 450-size heli, så därför är de så långa som de är. ;-)
Jag ska bygga om den med fyrkant från bauhaus för att få bättre vridstyvhet. Som det är nu vrider sig motorerna för lätt på bommen när man stöter emot nåt och då får gyrona jobba.
Hovrade idag för att visa brorsan. Ställde den plant framför oss och släppte radion. Förutom att den roterade lite sakta (får öka gain på yaw) så stod den helt stilla i över 20sek. ;-) Det fungerar rätt OK tycker jag.

Det är 40 mil enkel väg till närmsta bauhaus... kanske blir billigare att köpa aluprofil från ironbill? ;-)

(Ang ingkoppling av esc/rx etc så står allt på kkmulticopter.com, men kan va lite knepigt att hitta...)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag behöver nån som fotar/filmar när jag flyger....
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu är jag inte riktigt med här, vad innebär pusherpropellrar? Jag trodde det var att de var vridna så att de trycker luften ifrån motorn, men här ska de ju dra motorn uppåt? Sen dessutom om man har en propeller utan spinner(?) på så kan man väll bara vända den upp-o-ner om man vill ha en puttande propeller? Som sagt, detta är en hel vetenskap ;)

Edit: Ett stativ? Då kan du ju i alla fall filma när du hoovrar osv :)
Skriv svar