Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Berätta om dina pågående projekt.
janbjorn

Re: Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Inlägg av janbjorn »

Räckvidden är det inga problem med om man kör 2.4GHz. Jag testade min Futaba till 1.5km innan det den började visa tecken till att tappa kontakten. Detta var på marken över ett fält, så räckvidden upp i luften är nog inga problem. En 2meters modell ser ganska liten ut redan på 5-600m...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

I förgår påbörjade jag byggandet av vingen. Efter lite funderande bestämde jag mig för denna profilen på vingen. Vad tror ni om den? Den borde ge rätt bra lyft i låga hastigheter?
Bild

Vingen viker jag ihop av en 100*50cm depronskiva.
Bild

För att kunna styra båda skevrodrena med med samma servo improviserade jag ihop en anordning med en balsaträlist som kan löpa fram o tillbaks i vingen.
Bild

I den listen satte jag sedan fast ett servohorn som är monterat på vingens botten. Detta gör att servohornet snurrar när man trycker listen framåt/bakåt.
Bild

Sen monterade jag en annan balsaträpinne i servohornet, 90° förskjutet mot den andra. Denna ska sedan kopplas till skevrodret på något vis...
Bild

Ungefär såhär ska depronet sedan vikas ned över vingen.
Bild

Systemet med balsaträpinnarna är långt ifrån optimalt, och jag vet inte alls om det kommer fungera... Men jag har inte tillgång till mycket andra saker nu, så det får nog bli såhär.. :)

//Danne
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Din profil ser aningens hög ut, men i övrigt helt OK. Jag brukar använda ClarkY när jag bygger vingar med profil.
Bild

För så låga Reynolds nummer som våra modeller har så spelar valet av vingprofil inte så stor roll (om du inte ska ha en superlätt och jätte effektivt segelplan att flyga i termik med) Det funkar i princip lika bra med en platt vingprofil (bara ett depronflak). Anledningen att bygga med en profil (typ den du gjort) är mer på grund av att den är lättare att göra mer vridstyv än en platt vinge. Ska man flyga väldigt snabbt eller bära mycket last kan det även vara nytta att kolla vingprofiler.

Tips på länkagematerial är pianotråd
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag skulle hellre bygga en profil som ser ut som janbjorns förslag här. Den där extra knixen på vingen efter "kullen" kommer bara göra det lättare för vingen att stalla när luftströmmen blir turbulent på grund av den höga avböjningen...

Istället för de där balsahistorierna skulle jag välja att sätta ett 5grams servo i varje vinge. Då kan du dessutom programmera flaps i radion om du skulle vilja det. Det känns som att balsapinnen ganska snart kommer att äta upp depronet, och det är rätt spännande att tappa båda skevrodren när du flyger... ;-)
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Nu säger jag inte att du ska överge din design, det är ju ballt med egendesignade plan, men jag hittade en färdig design av en Predator på RCGroups som är tänkt för depron som byggmaterial. Ibland kan det va gött att bygga på en design som man vet att den funkar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ni har helt rätt angående balsaträ konstruktionen, det var dumt gjort.. :) Pianotråd är såklart det som är bäst, så jag tror att jag ska göra en utflykt o köpa det imorgon. Att sätta ett servo i varje vinge funderade jag på innan också, så det får nog bli så nu.

Skevrodrena, hur stora ungefär ska jag göra dem tror ni? Och gör det något om jag sätter dem långt in på vingen (nära flygkroppen)?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag hade gjort hela bakkanten till skevroder, dock inte så väldigt brett, typ 4 cm eller nåt i den stilen. Att sätta skevrodrena långt in på vingen gör dem mindre effektiva (behövs större) än om de sitter långt ut.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Håller med walle här.
Då kan du dessutom montera ett servo i mitten av kroppen med en pianotråd till respektive roder och styra allt med ett servo om du vill... men jag gissar att du ändå vill sätta länkaget mitt på rodret då rodret troligen inte är styvt nog annars.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

bygget ser ju riktigt bra ut alltså. Kör på bara!!
Måste dock hålla med andra också, det är nog bäst att du använder dig av roderhorn och sen pianotråd eller liknande. Då kan du lätt ha ett servo i mitten av flygplanskroppen, smidigt att börja med iaf.
Sedan kan jag också rekomendera något som jag själv kommer göra. Kommer både staga upp hela vingen med kolfiber eller en tunn pianotråd, men jag kommer också använda det i skevroderna, eftersom de är ganska så breda och det gör dem styvare och att de håller bättre.

Tänkte höra förresten också. Hur lång tid tog frakten för dina grejor på Hobbyking, vilken frakt tog du där?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

citizendildo: Om jag minns rätt valde jag international airmail (registred), det var det billigaste jag tog i alla fall. Tog nog ca en vecka.

Idag var jag på skånehobby och köpte balsaträ och pianotråd. Jag hade tänk köpa en Y-splitter för servon också, men de skulle ha 80kr för den, och exakt samma finns på HK för 20kr för 5 stycken (alltså 8kr/st). Så det blev en till beställning från dem.
Bild

Några roderhorn köpte jag också på skånehobby så jag klarar mig så länge, sen beställde jag fler från HK.
Bild

Som skevroder tog jag en bit balsaträ för att få det stabilare än med depron. Listen är 40cm lång, 3mm tjock och 2cm bred (jag missade tipset om 4cm bred). Tror ni den är för liten? Som gångjärn använde jag fibertejp.
Bild

Det lilla roderhornet sattes på plats...
Bild

...Och ett servo skruvades fast i ett balsaträ fäste och länkades ihop med rodret med en 0,8mm pianotråd.
Bild

För att förstärka vingen, men även för att få bort "knixen efter kullen på vingen" som jag blev rekomenderad att jag borde ta bort, så monterade jag en balsaträlist (6x6mm) längst med vingen.
Bild

Sedan vek jag ner "locket" över vingen och limmade. Profilen blev då såhär:
Bild

Skevrodret i action kan ses här:
http://www.youtube.com/watch?v=NPPm8XIJDKk

// Daniel
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jaha, det var inte längre tid än så då. Det låter ju fint måste jag säga. Perfekt, står här och hoppar jämfota och kan inte bärga mig haha. Som ett barn på julafton ungefär.

Men måste säga skevrodret ser riktigt bra ut alltså. Förvisso är det hela bredden men jag skulle nog vilja ha det lite bredare, 4 cm istället för 2 cm. Det du kan göra är att du limmar fast en skiva depron ovanpå balsaplattan. Slipa bara främre änden så det inte blir en kant och luftmotstånd så. Men annars, riktigt snyggt och bra vingprofil. Du borde få bra lyftkraft med den!
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

hubben skrev: Byggde nåt liknande det du tänkt för att köra FPV:

Bild
Bild
Med belysning, flaps och hela kittet. Flyger jättefint men blev för klen för att lasta en massa FPV utrustning på.
Finns det ritningar/byggbeskrivning på denna att tillgå? Ser riktigt trevlig ut! Verkar superkul att bygga skumplan, allt snack om sådana och multicopters här på forumet har gjort mig riktigt sugen att göra ett försök.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag gjorde tyvärr inga ritningar till den, men om jag inte minns fel är "kroppssidorna" 6cm höga där de är som högst. Jag skar ut denna på känn bara, och den flyger ruggigt bra. ;-)
Vingen är 2x6mm depron med en 6mm rundstav kolfiber i mitten, stabil som tusan. Om jag inte minns fel är spännvidden ganska precis en meter.

Nackdelen med grå depron är att det blir svårt att se vilket håll man flyger åt efter en stund. Då är det bra med led-belysning i olika färger. ;-)
Bygger man i vitt depron kan man måla i olika färger vilket underlättar massor...
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Annars finns sprayfärg ;) Använder man inte alltför mycket så ändras ju inte vikten..
Sen finns ju klistermärken, leds som du säger..

Finns många sätt att avgöra hur man flyger :)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ska nog försöka rita något liknande, kan nog vara en fördel om man inte byggt något tidigare. Något tips om vad man kan använda som gångjärn till roder?
Skriv svar