Hur stabiliserar man en sinuvåg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Hur stabiliserar man en sinuvåg?

Inlägg av prototypen »

Håller man konstant frekvens så kan det enda som påverkar vara att ena halvperioden är kortare.
Det skulle göra 91 "knyckar/ryck" på ett varv.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Motorns moment måste väl påverka hastigheten också? Och momentet beror väl inte enbart på frekvensen?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

GiK du skriver om dels Fi och dels om Cos

Är det Cos fi som menas så är det fasförskjutningen mellan ström och spänning. Cosfi på 0,44 indikerar att motorn är väldigt induktiv. Små motorer brukar ha lågt cosfi. Men fortfarande är det strömmen som ger vridmomentet, var spänningen ligger är ointressant (att spänningen konstant ligger 63,89 grader före strömmen har ju ingen betydelse.)

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nerre skrev:Motorns moment måste väl påverka hastigheten också? Och momentet beror väl inte enbart på frekvensen?

Javisst, går skivtallriken för fort så minskar momentet från motorn och vise versa.

Jag hoppas vi fortfarande skriver om synkronmotorer.

Protte
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

men ska man ha stabil utspänning så är en återkopplat slutsteg så gott som oundvikligen
Finns det något enkelt, beriplig sätt att lösa detta med "motkoppling"?
att mäta hastighetsvariationer för hela varvet borde gå rimligt lätt, om man kan tejpa fast en utskriven remsa på utsidan av tallriken, med en lagom fin svartvit "streckkod" och ha en reflexdetektor
in med det i ljudkort, spela in några varv och mät i ett ljudprogram
kan man annvända ett ljudkort med lite högre samplingshastighet så får man det lite lättare
Detta är jag mycket intresserad av, för i slutänden ska man verifiera hur nära målvärdet
man är.
Och om jag på ett seminarium säger att den ena typen av motor har större variation
av hastigheten under varvet, måste jag kunna styrka det med mätningar för att vara
trovärdig. Svart på vitt är det som gäller.

Bara en fråga: Drivs skivtallriken direkt eller via rem ?
Bara en fråga: Drivs skivtallriken direkt eller via rem ?
Den allmäna "doktrinen" säger att rem är att föredra.
Men det är också så att en felaktigt byggd remdrift, är förmodligen sämmre än en
bra "mellanhjuls" drift.
I DIY-sammanhang är inte "direkt-drift" aktuell, pga att det är för komplicerat. I alla
fall i skrivande stund.

Men det är mycket snack om detta med rem eller mellanhjul även bland "gurus". Men det
som jag läst, alltså diskutioner mellan "gurus", vittnar inte om någon större "kompitens".
Men den riktiga orsaken till det är nog att "gurus" inte vill avslöja vad dom har i sina labb.
Och då framför allt dokument, mätprotokoll och så vidare.
Sådana diskutioner formar "gurusarna" till "sälj-argumets-shower", inte en diktution kring
kontruktiostekniska principer.

Ja ja det handlar mycket om "kund acceptans", "this is magic" eller som vi säger i svedala
"hockus-pockus".

Min egen "doktrin" är att vem som vill ska kunna bygga en spelare med goda prestanda.
Det finns ett skräck exempel på sn spelare som kostar 20 tkr. Ja jag vet att det är
kontroversiellt att kalla denna spelare "kapital-förstörare". Men det har jag gjort och fick
en hop HiFi folk över mej.
Jag lysnade på deras argument och sen sa jag till dom:
"Min ambition är att hjälpa DIY:are att bygga en bra skivspelare. Jag är mycket beroende av er input för att jag ska lyckas med mitt uppdrag. Förklara vad det är
som gör denna skivspelare till en så bra spelare."

Det blev fullständigt tyst.

Ja ja jag ska inte ondgöra mig så mycket. Utan koncentrera mig på vesäntligheter.

Nerre@

Det är nog bara så att jag är mekanist. Och vi talar nästa alltid om varv per minut när det
är varvtal.
Men vist är det smidigare att jobba med radianer per tidsenhet. Jag tror att den nya
generationen är mer invand vid vinkelhastighet.

Nu ser jag att Ni hunit skriva 8) under tiden jag skrivit detta "fördrag".
Åtrekommer senare.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

GiK skrev: "Nätspänning direkt" ger den sämsta driften både med avseende på hastighet och
vibrationer. (Inte hastighet väl, reagerar säker någon. Jo vist, jag återkommer till det.)
Det blir en påtaglig förbättring om man driver motorn med faserna 90 grader +-1 grad.
Om spänningen sen inte skiljer mellan faserna +- ett par volt, så har man dom bästa
förutsättningarna.

Nä nu måste jag sluta innan jag exploderar av ilska.

Vad är det hos nätspänningen som är SÅ dåligt?

Frekvensen varierar på lång sikt, drabbar bara de med absolut gehör.
Kortsiktigt, vet jag inte, någon som vet? Det är bra många 100 ton som roterar och jämnar ut.
Spänningen varierar men det verkar ju inte vara något problem, det finns magnetstabilisatorer.
Distorsion, jådå ljudförstärkaren efter skivspelaren orsakar säkert lite toppavrundning, men ingen klass B distorsion.
Störningar med hög effekt är sällsynta, med låg effekt tag magnetstabilisatorn.

Men fyll på så vi vet vad vi slåss emot.

Sedan undrar jag det med fasvridningen mellan motorlindningarna, teoretiskt går det inte att komma över 90 grader med kondensator och i praktiken kan man bara komma nära 90 grader (när man ska ta ut effekt ur motorn kommer det in ett R i det perfekta filtret som saboterar fasläget mellan spänningarna.

Nu är du ju på väg att lösa detta men hur hade du tänkt att ordna till fasvridningen på 90±1 grader analogt? blir det då dubbla slutsteg?

Ilske explosionen, beror den på mig, på EF eller på de andra ljudnissarna eller på frustration över att elektronik är komplicerat/inte gör som du vill.

Protte
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

GiK:

Först: Jag skriver inte inlägget för att "såga" (du bor för nära :lol: ) utan för att jag är seriöst nyfiken på allt som har med musik att göra.
--

Bra att du skrev det här med "gurus". Jag är ärligt talat lite tveksam till ditt projekt,
men nu förstår jag att du inte tillhör den skaran guldöron. :)

Däremot har jag ändå lite svårt att se att man skulle höra någon skillnad på
en helt vanlig skivspelare och en där man (som du) lagt ner väldigt mycket jobb
på att få så små avvikelser i drivspänningen till motorn som du har som mål.
Det finns ju avvikelser i allt annat som också avgör:
* Bandaren där musiken hamnade vid inspelning.
* Bandaren som musiken spelades upp på vid gravering.
* Skivtallrik och arm på lyssnarens skivspelare.

Jag har aldrig någonsin hört någon som uttryckt:
"Nä usch, hörde du? under 5ms av förra varvet så gick motorn upp i varv."
Inte ens "Ajdå, där missade gitarristen strängen" trots att det finns skivor med sådant.
(Det finns förresten skivor där man ändrat hastigheten upp och ner för att få musiken att låta mer levande.)

Om du har lust så får du hemskt gärna förklara tanken bakom ditt projekt. :)
(Inte bara att det ska vara ett enkelt och bra "kit".)
Låtsas att du skulle sälja in ett konverterings-kit till någon här på forumet.

Jag är medveten om att det är off-topic, men du har ju ingen projekt-tråd
och jag tror att fler sitter och klurar på vad ditt projekt innebär rent ljudmässigt.

edit: Prototypen är inne på samma spår (och skiva) som mig.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Tanken med min fråga, "Drivs skivtallriken direkt eller via rem ?" var hur nollgenomgångsdistoritionen i matningspänningen till motorn påverkar hastigheten på skivtallriken. Om den varit direktdriven borde det bli två "stora" påverkningar per varv. Om den drivs med rem (eller mellanhjul) så borde det bli många mindre påverkningar per varv. Med en elastisk rem borde det utjämnas en del dessutom.

Du har ju nu ett gyllene tillfälle att prova och verkligen se hur mycket olika distorition (i matn.spänning) påverkar ljudet. Som nån föreslog, gör en "streckkod" och lägg på skivtallriken och läs av den med en optisk reflexdetektor och mät och lyssna sen på frekvensvariationer i den signalen.
En "streckkod" är ju ganska lätt att rita i ett cad-program och sen printa ut.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hej Jimmy, länge sedan du syntes till.

Det med hastighetsvariationer drogs jag med i flera år, på min kasettbandspelare hade jag spelat in en Beatles låt och mitt i slutaccordet så svajar det till.
I övrigt så höll väl bandspelaren farten ganska bra. Några år senare hörde jag låten direkt från radion och det svajar till då också.

Protte
Senast redigerad av prototypen 27 augusti 2010, 11:47:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

persika: jag tror att du tänker lite fel nu. Med 1-fas AC har du rätt i att noll-genomgångsfel kan ge märkbar effekt men med 2-fas 90° fasvriden kommer varje noll-genomgång att ligga ihop med andra fasens toppspänning, detta borde dämpa ganska mycket.

Nätfrekvensen kan i teorin variera lite men i praktiken är den oerhört stabil, orsaken är att så många olika aktörer (vindkraft, atomkraft osv) ska kunde koppla in på nätet och ge deras bidrag och då kan variationer vara mycket besvärliga.

Men samtidig är annat än 100% ren sinus ju egentligen sinus med övertoner vilket kan bli ganska besvärliga att dämpa.

Och jag kan faktisk förstå hela grunden i detta projekt: mycket research kan ge ett enkelt system att använda. Kan man komma fram till en enkel och stabil oscillator och en enkel och stabil förstärkare som tillsamman med en viss motortyp ger en "vibrationsfri" gång kan man sedan sprida detta som man vill.

Det finns mycket på nätet som är hafsat ihop och sedan beskrivit som guldgrejer, tänk bara alla dessa PIC16F84-projekt och "kurser" som finns.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Finns det någon på forumet som kan mäta distorsion, xxargs har ju en hel del prylar men kanske någon annan.
Det är ju "bara" att plugga in i ett vägguttag, med lite beskrivning om var man mäter (på jobbet/hemma) så kan det vara spännande att se.

Protte
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Några år senare hörde jag låten direkt från radion och det svajar till då också."

:lol:

(Mjo, jag har minskat min närvaro här ..även om det inte syns så mycket just i dag.. :oops: )
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hur arg och ledsen tror du att jag var på bandspelarushlingen, i flera år........ :evil:

Protte
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Icecap,
Ja, jag tänkte "en-fas", men två faser som du säger borde det dämpas, grovt sett till hälften. Om man sen funderar på hur fasvridningen åstadkommes, antingen med lågpass eller högpass, så borde distoritionen bli mer eller mindre med den andra fasen. Båda faser matas ju från samma spänning ursprungligen.

Men... det känns väldigt mycket som hårklyverier...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Prototypen:
Kan tänka mig det.
De borde kanske ha varnat, som i amerikansk (vad annars) TV:
"Do not change the settings on your TV." Eller hur det nog stod.

/ Off topic
Skriv svar