KITT i knightrider...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: KITT i knightrider...

Inlägg av netrunner »

Det räcker med valfri NPN-transistor i mellanstorlek. Kostar kanske 5kr/st. Vi kan hjälpa dig när du kommer dit.

Vi snackar väldigt enkla kopplingar.

Denna är lite mer komplicerad än vad du behöver:
Bild
bobby

Inlägg av bobby »

ok, hon kommer komma tillbaka med mitt PICkit2 imorrn om inte min faster ljuger(som hon gör rätt ofta)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag vet inte om någon har nämt det tidigare i tråden.
Men du MÅSTE inte använda en PIC/AVR.

Här är ett exempel på hur du kan göra. Kommer från boken 302 Elektroniska byggprojekt.
Rinnande ljus.pdf
Lycka till vilket sätt du än väljer

/DeVille
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den kretsen rinner väl bara åt ena hållet? På KITT är det ju en ljuspunkt som sveper fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Nja.. det vet jag inte, men enligt beskrivningen så kan de rinna åt många olika håll..

Finns kanske någon som kan/har tid med att läsa ur den exakta funktionen från schemat.

/DeVille
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Funktionen är så att kretsen 4017 tänder en utgång i taget, hastigheten justeras med P1. Kopplas S11 om får man en "slumpvis" hastighet eftersom N2 går in och påverkar N1. "Mönstren" ställer du in med vridomkopplare för varje sektion, det behövs således 10 stycken 11-pols omkopplare! (dyrt och klumpigt/stort). Du kan inte få den att automatiskt vända håll utan du väljer med vridomkopplarna vilka dioder som skall tändas vid ett givet tillfälle...

Exempel1: ställ omkoplare 1 på 1, 2 på 2, 3 på 3 osv. så får du rinnande ljus (åt ett håll)
Exempel2: ställ alla omkopplare på 1 och du får en rad med 10 dioder som tänds var tionde puls från N1
Exempel3: ställ omkopplarna slumpvis och du får slumpvis tända dioder (ändrar du S11 får du slumpvis hastighet på hur det tänds)

Alltså ingen bra krets för Kitt-effekt :lol:
Nerre

Inlägg av Nerre »

För KITT så ska det ju bara rinna på ett sätt, eventuellt med olika hastighet, så då behöver ju inte vridomkopplarna utan det kan lösas med bygling i såna fall.

Men ska man ha LEDs och en tonande version så måste man nog köra uC för att kunna pulsbreddmodulera lite.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ja man måste inte ha en mikrodator även om det är det helt klart lättaste och billigaste och effektivaste och enklaste och smidigaste sättet.

Om man anstränger sig så kan man ju hitta extremt komplicerad sätt att lösa uppgiften på.

Man måste inte ha glödlampor alls. Det går nog med stearinljus och 8st heltidsanställda som var och en tänder och släcker sitt ljus. Givetvis tänder dom ljusen genom att gnugga två pinnar mot varandra.

Om han nu har köpte ett PIC-kit2 så ... kan man föreslå en lösning som använder det verktyget. Det är ju inte direkt svårt.

Tycker man att programmeringen är svårt så kan man använda Great Cow BASIC som är öppen kod och gratis.
Det är ett "dra med musen och släpp rutan" programmering så enkel det kan bli och helt kompatibel med pic-kit2.

Bild

http://gcbasic.sourceforge.net/
bobby

Inlägg av bobby »

jo, men blir inte 8st heltidsanställda "lite" dyrt i längden och det är ju bäst att lära sig med den programmeringsmjukvaran som alla kan ladda ner gratis...
sneaky

Inlägg av sneaky »

netrunner: Tack för det där tipset. Kanske kan komma till användning nån gång när man vill göra något extremt enkelt lite fort och lätt istället för att dra igång de tyngre programmen.

bobby: Ang. min tidigare kommentar så kom den av att du nämnde att du skulle skaffa filmen från 2008 för att få det att se rätt ut. Då antog jag att det var den nyare versionen du hade tänkt efterlikna. Blev lite missförstånd där. ("något" sent svar från mig här hehe)
bobby

Inlägg av bobby »

japp, jag visste inte ens att det fanns två typer av KITTs jag låg nämligen inlagd då o så gav dom mig en MASSA medicin så jag inte ska kunna göra nåt, så jag missade premiären på den nya knightrider filmen...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det står om man t.ex. läser på Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/KITT
the original KITT (Knight Industries Two Thousand) as a 1982 Pontiac Firebird, and the second KITT (Knight Industries Three Thousand) as a 2008-2009 Ford Shelby GT500KR.
bobby

Inlägg av bobby »

nu har jag testat båda pogrammen men jag tyckte att båda var krångliga, väldigt krångligt när sladden inte satt i klokt... :roll:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ska man ha flera lysdioder finns ju tex ULN2007 osv de klarar att driva och är lite smidigare än massa trissor.

Men ta det sen ;)
bobby

Inlägg av bobby »

jag har lagt undan projektet med kitt lyset och fokuserar lite mer på mitt andra projekt där jag ska bygga en elektronik 2 go väska
Skriv svar