Radiostyrd bil

Berätta om dina pågående projekt.
Adddeeee

Re: Radiostyrd bil

Inlägg av Adddeeee »

Hmm...svårt att bestämma mig. Men tror ändå jag köper hem billiga grejer i början. För att koppla upp det hela. Sen när själva "bilbygget" börjar med chassi etc kanske det kan bli starkare grejor =)
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Här kommer en första skiss på tanken över hur själva bilen ska fungera. Har förmodligen missat mycket av de viktiga bitarna så om ni ser något så säg till så ska jag ändra. Annars är det bara att ösa på med förslag!

http://img843.imageshack.us/img843/776/skiss.jpg

Tror servot går på 12 V. Behöver förmodligen lägga upp 5 V - signalen från MCUn till en 12 V. OP-amp eller?

Tack för svar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Så, nu tänker jag ta tag i projektet på allvar och tänkte fråga lite allmänt kring detta.

Jag har skissat upp ett litet kretsscehma bestående av en PIC16F872 och en motor styrd av en H-brygga.

Jag har nu kommit till valet av servo. Många har sagt att servot inte får vara "för svagt" om jag ska lyckas styra någon bil. Vad är "för svagt" tror ni? Har tittat på den här, hur tung tror ni bilen får vara?

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=609

Tack!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

det servot du länkar till är nog i svagaste laget, som jag sagt innan. De är avsedda för mindre flygplan, typ depron. Alltså inte att rekommendera till bil, jo en lite bil som inte går speciellt snabbt. Med det servot du länkar till bör väl inte vikten bli mer än 200-300 gram bil....

Här är servon som är lite större, men inte fullstora alltså standard, dessa är som sgt lite mindre. Och de kostar inte så farligt mycket. Dessa som jag länkar till är avsedda för bilar i skala 1/12- 1/18, det är små bilar. Ca 20-30 cm stora... Vikten på bilen bör inte ligga på mer än 400-600 gram kankse...

http://www.autopartner.se/power-hd2216m ... c-431.aspx
http://www.autopartner.se/power-hd1711m ... c-431.aspx
http://www.autopartner.se/hitec-hs82mg- ... c-431.aspx

dessutom är det gratis frakt därifrån...
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Tack! Kör nog på den billigaste bara för att testa mukvaran att allt fungerar. Står inget om vilken matning man ska ha på den, eller vilken amplitud det ska vara på pulserna, samt vilken preiodtid pulserna ska ha. Var kan man läsa om sådant, eller är det något som är universalt för alla servos?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det är standard för alla RC-servo. 0.9-2.1 ms pulser var 20 ms....
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Matningspänning samt pulsamplitud? Tänkt driva motorn med 9 V batteri, kan servot matas med det tro? Amplituden på pulserna kommer direkt från en MCU som ligger på 5 V. Finns det standard även för det?

Tack!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Amplituden är jag tyvärr osäker på, men spänningen är 4.8-6 volt. Ska du använda ett vanligt 9 volt batteri?? Det är nog tyvärr inte speciellt lämpligt, de har nämligen inte speciellt mycket kapacitet, runt 200-400 mAh.
Du gör bäst i att skaffa ett riktigt acc, med AA eller sub-c celler i eller bara köra med vanliga AA batterier.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Okej, då är jag med. Vet du ungefär hur mycket ström servot behöver? Kommer reglera ner en högre spänning nämligen, då måste jag veta hur mycket ström regulatorn kan ge.

Sedan letade jag efter armar till servot, men hittade ingen som passade den billigare av de du länkade Power HD-1711MG. Måste det vara armar specifikt för den?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tyvärr ingen aning hur mycket det drar, måste man mäta.... SKulle gissa på upp mot 200-400 mA, nåt sånt iaf. Mina stora servon till min 1:8 bil drar runt 3-4 A...
Vad ska du ha för motor till drivningen, batterier till den?

Hur stor och tung blir bilen förresten?

Det brukar följa med servoarmar men här finns:
Armar: http://www.autopartner.se/hd-servormar- ... c-433.aspx
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Oj så mycket trodde jag inte ett servo drog! :S Motorn drar ju ca. 200 mA. Säg att motorn ligger på 200 mA och servot på 400 mA. Släng in ett litium på 800 mAh så har vi drift i ca. 1 h?

Power HD-1711MG finns inte med bland servona som passar till dem armarna du länkade, men det kanske passar ändå?

Är dock ganska viktigt att veta om MCUns pulser på 5 V är tillräkligt eller om jag msåte koppla in en transistor och en extern spänningskälla vild PWMningen.

Hm....konstigt att sånt inte står.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Ska försöka bygga bilen så liten som möjligt! Först och främst ska jag bara koppla upp allt och se så jag får igång koden och motorn och kan styra servot. Sedan tillkommer RF-kommunikation och eventuella byten på motorn och servo. Efter det vet jag nog ungefär vad allt kommer väga.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Normal sett kopplar du ju servot till mottagaren som i sin tur drivs med 4.8 eller 6 volt. Dock finns det numera också servo som driv på 7.4 volt, men det är specialservo som kostar lite mer....
Du måste definitivt koppla en transistor mellan, dels för att skydda din processor samt att det drar lite mer ström än vad processorn kan sänka eller driva. Men ja, 5 volt är tillräckligt för att styra servot. Normalt sett behöver man inte tänka på detta, bara att koppla in i mottagaren och köra...

Skulle tro att det är samma storlek, men kan ju inte garantera.

Servot drar inte 400 mA konstant, utan det är när du styr, när det sedan är i läge, t.ex. i en sväng så drar det mindre. Det är när motorn i servot rör sig som det drar som mest. Hållströmmen på servot är lägre.

Men hur stor kommer bilen att bli?
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Ska försöka bygga den så liten som bara möjligt. Kommer använda Swech radiomoduler är det tänkt. erwf- modulerna. Egentligen bara två länkar som över den byte man matar den med. Så blir till att forma ett litet radioprotokoll med :) Men kommer som sagt bara koppla upp mikrokontrollern, motorn och servot för testkörning med potentiometrar i början.

Det står inget om vridvinkeln, men den bör ligga på 180 grader eller?

Kommer nog börja med 2x 9 V (parallellt) i teststationen, reglera ner spänningen till 6 volt för servot samt 5 V för MCUn. Och köra motorn direkt från batterierna.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Ingen som har koll på detta?
Skriv svar