Projekt: Morbidelli Universal 15 (CNC maskin)
Re: Projekt: Morbidelli Universal 15 (CNC maskin)
Men ger inte den ut bara 200 Hz max? Jag måste väl ha en som går till 300 Hz minst?
Om den bara går till 200 hz får jag väl inte ut max varv?
Mvh Terho
Om den bara går till 200 hz får jag väl inte ut max varv?
Mvh Terho
Det där tål att funderas på om det funkar med en normal VFD, den använder man till tex 50Hz motor och 200 Hz är ju chopper frekvensen eller PWM
ON tid ger spänning
Off tid ger frekvensen
se
Men för att kunna köra din motor innebär ju nog annat.... den måste vara lindad för att gå på en sinusvåg med frekvensen 300Hz, en normal 50Hz vill man kunna köra långsammare alltså kanske med 25Hz vilket ger ca halva varvtalet... men teoretiskt ökar man frekvensen skulle den snurra fortare än normal varvtal

ON tid ger spänning
Off tid ger frekvensen
se

Men för att kunna köra din motor innebär ju nog annat.... den måste vara lindad för att gå på en sinusvåg med frekvensen 300Hz, en normal 50Hz vill man kunna köra långsammare alltså kanske med 25Hz vilket ger ca halva varvtalet... men teoretiskt ökar man frekvensen skulle den snurra fortare än normal varvtal

Okej förstår typ vad du menar, tror jag.... Men när jag kollar kina spindlar på nätet står det Voltage: 220V~250V/Frequency: 0,1-400 Hz.... VFD: Input: 220V 50/60Hz, Single Phase och sen Output: 0-240V 2.2Kw 11A
Frequency Range: 0.1-400Hz och kollar man sen på andra tre fas VFD så ser det typ lika ut och där ger dom upp till 400 Hz med.... Så om man har en 200-400 V VFD som man kan ställa ner till 330 volt på outputen och sen stegar från 0.1 till 300 hz för max varv lär väl gå? Eller tänker jag fel nu?
Mvh Terho.
Frequency Range: 0.1-400Hz och kollar man sen på andra tre fas VFD så ser det typ lika ut och där ger dom upp till 400 Hz med.... Så om man har en 200-400 V VFD som man kan ställa ner till 330 volt på outputen och sen stegar från 0.1 till 300 hz för max varv lär väl gå? Eller tänker jag fel nu?
Mvh Terho.
Men det jag tror är bekymmret är att din motor vill ha 300Hz AC inte 50Hz AC, och det är väl vad din converter gör, den gamla... men jag tror du kan testa att köra på 50 Hz men gissar då att den snurrar med 3000 rpm...
Om jag läser allt rätt (läste snabbt) så är cobree ute och cyklar och terho på rätt spår.
Switch-diagrammet ovan ser inte riktigt rätt ut heller som jag tycker.
De flesta vanliga industrifrekvensomriktare (som matas med 3-fas 400v) kan ställas in så att de ger en max frekvens av exvis 300Hz (ofta upp till 400hz) och vid den frekvensen en rms-spänning på exvis 330v
En enfas-matad omriktare kan aldrig mata ut mer än 230v i huvudspänning mellan de tre faserna.
De flesta vanliga industrifrekvensomriktare (som matas med 3-fas 400v) kan ställas in så att de ger en max frekvens av exvis 300Hz (ofta upp till 400hz) och vid den frekvensen en rms-spänning på exvis 330v
En enfas-matad omriktare kan aldrig mata ut mer än 230v i huvudspänning mellan de tre faserna.
Tack bobobo nu känns det som det är mer på rätt spår, ska försöka få motorn testad någonstans så man är säker. Återkommer! Skriv gärna om det finns mer info om det kommer funka eller intebobobo skrev:Om jag läser allt rätt (läste snabbt) så är cobree ute och cyklar och terho på rätt spår.

Mvh Terho.
Jag röstar också på att det kommer fungera fint, det är iallafall så som jag hittills har inbillat mig att frekvensomriktare och trefas- motorer fungerar 

Du kan få testa med den jag har det vore intressant att se om det funkar, jag har ingen användning av den..
Jag kom när jag ändå var ute och cykla varför inte styra den gamla frekvensaren... med VFD. Den funkar väl som motor-generator ihopkopplad... 

Man kan troligen gå den vägen med men känns som det bli lite väl många saker i mellan för att enbart starta spindeln. Sen kommer den väl inte orka driva spindeln fullt ut om det änns kommer funka då fräs motorn drar 6 A och på VFD,n ger 5,5 A. Vist kan jag testa men om jag ska ha den kan jag inte ge många kronor för den för då blir det bara en tillfällig lösning om den änns kommer funka med den men i slutändan måste jag ha en som orkar driva den till max.
Mvh Terho.
Mvh Terho.
Det är såklart alltid bäst att minimera antalet felkällor. Släng väck den roterande omformaren och ersätt med frekvensomriktare. Jag har en MD409H som passar bra till spindelmotorn (matning:3x400V, motorspänning:0-400V/0-650Hz, kont. motorström: 8,8A). Data finns här: http://www.sigbi.com/md_serie_H.htm. Den har varit uppackad men inte inkopplad och du kan få den för 2 500 kr inkl frakt.
Har börjat klura lite på Z axeln i dag 
Tänkt de ska bli och sitta såhär.

Konan på fräs motorn är 13 mm så jag funderar om man ska korta ner överdelen och diametern på axeln till 13 mm. Bygga ett motorfäste uppe på Z axeln så dom sitter ihop med spänn hylsan. Problemet måste bli hur man ska kunna fästa axeln i svarven då den är så konstigt formad.... Eller?
Röda visat måtten på axeln och den blå där den ca ska kapas och svarvas ner....

Mvh Terho.

Tänkt de ska bli och sitta såhär.

Konan på fräs motorn är 13 mm så jag funderar om man ska korta ner överdelen och diametern på axeln till 13 mm. Bygga ett motorfäste uppe på Z axeln så dom sitter ihop med spänn hylsan. Problemet måste bli hur man ska kunna fästa axeln i svarven då den är så konstigt formad.... Eller?
Röda visat måtten på axeln och den blå där den ca ska kapas och svarvas ner....

Mvh Terho.