Geigermätare och dosimetrar, en illustrerad samlingstråd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Humulus

Re: Geigermätare och dosimetrar, en illustrerad samlingstråd

Inlägg av Humulus »

Man använder även handburna enheter, tex. Berthold LB122 och liknande

http://www.berthold.com/ww/en/pub/strah ... rpplcm.cfm
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kolla in den här!
Exploranium GR-130 miniSPEC gamma ray spectrometer
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0670769872
http://www.geoelec.com.mx/espectrometros/gr130.pdf

Hade dom skickat till europa hade jag köpt den direkt!
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

En nytillkommen mätare i min samling

en finsk sådan

Wallac Universal survey meter RD-8

tillverkad i Turku Finland

mätaren klarar att mäta mR/h och R/h upp till 300R, den har högtalare och batteritest samt belysning för displayen

batterifacket är lite korroderat då det suttit ett par batterier i den några år men efter att ha städat det lite så fungera det igen

batterifacket är löstagbart för att förvara innanför kläderna vid kyliga förhållanden

högtalaren går att stänga av med en knapptryckning

det går att mäta gamma/beta eller bara gammastrålning beroende på om man öppnar en lucka eller inte

den är bärbar med ett axelband
geiger 001.jpg
geiger 004.jpg
geiger 005.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Dax för lite uppdateringar kan man tycka

En ny mätare i samlingen är en brittisk TRAINER No1 som är en träningsmätare för deras No2.

denna är baserad på ett GM-rör och klarar att mäta upp till 300mR/h

mitt exemplar är sprillans nytt och har legat hermetiskt tillsluten sedan 1992
väska3.jpg
väska.jpg
väska2.jpg
tejp.jpg
Efter att ha öppnat den så ser den ut såhär

Det sitter en fuktindikator på ovansidan samt en klisterlapp med genomförda modifikationer, denna har 7st modifikationer ikryssade.
ovan.jpg
den går tyvärr på några ganska ovanliga 30 voltsbatterier och ett 1,5v D batteri så man får bygga en konverter ifrån 12v till 120v vid något tillfälle för att ersätta de 4 seriekopplade 30v batterierna.

på sidan sitter även manövreringsvreden och belysningsknappen samt nollställnings och kalibreringsskruvarna
batterifack.jpg
Manualer och besiktningskort medföljde
manual.jpg
testkort.jpg
Skalan på instrumentet är graderad 0-3 RÖNTGENS/HOUR x10^-4 dvs 0-300 mR/h och skalan flyttar sig när man vrider på vredet för att välja område och för att justera nollpunkten.
zero.jpg
skala.jpg
inuti så finns det plats att placera en dc/dc omvandlare ifrån 12v bredvid batterifacket om man vill det.
insida.jpg
Ett bastant och solitt instrument är det, dock så är det nog lite föråldrat då det använder elektronrör och specialbatterier. det sägs att den brittiska tillverkaren av 30v batterierna enbart tillverkade dessa för brittiska försvarets räkning ända fram på mitten av 90-talet tills dessa instrument var uträknade helt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ett instrument som är väldigt intressant är det danska civilförsvarsinstrumentet M87, det fulla namnet är:
FORURENINGS og INTENSITETSMÅLER M87,

På svenska kallas den RNI 10/D och används i Sverige av tullen och av kommuner för att mäta bakgrundsstrålning och leta efter misstänkta strålkällor
väska.jpg
front.jpg

Instrumentet ligger i en väska av rivtåligt plastmaterial och det medföljer även plastpåsar att trä runt instrumentet och proben

Instrumentet är byggt av plast utvändigt och håller en hög kvalitet, den må se billig ut men detta instrumentet kostade nog en förmögenhet när det var nytt i början av 90-talet
front2.jpg
Instrumentet mäter i µSv/h, mSv/h, Sv/h med autorange ifrån 0-10 Sv/h eller CPS vid mätning av betastrålning och fungerar även som en dosimeter, displayen håller väldigt hög kvalitet och bakgrundsbelysningen är utmärkt.
display.jpg
På baksidan står några enkla instruktioner men det medföljer även en laminerad manual
baksida.jpg
manual.jpg
Kontakten till proben är av hög kvalitet och det medföljer gummiskydd för alla öppningar
under.jpg
proben har en avtagbar Betasköld med en gummipackning så den inte faller av oavsiktlig
probe.jpg
man kan ställa in att instrumentet skall larma vid en inställd strålningsnivå och man kan även summera strålningsabsorption under en given tidsintervall, alarmet går att stänga av och så även belysningen, den går på ett 9v batteri.

Instrumentet håller väldigt hög kvalitet och verkar även vara vattentätt, man ska inte missta detta instrumentet med billiga ryska mätare, kvalitén är som natt och dag, detta är helt klart ett instrument man skulle kunna bära med sig utan problem när man gör utflykter i strålningstäta områden.
Tyvärr så hade jag inget friskt 9v batteri hemma så instrumentet ställde sig i strömsparläge nästan direkt vilket är en bra funktion när man behöver den men för att hålla mätaren igång så stänger den av displayen och ger bara akustiska varningar om strålningsnivån så innan jag har köpt ett 9v batteri kan jag inte testa det vidare.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Oj, en sån skulle man ha! Vad kostar de ungefär?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

de fanns förut för drygt 250 danska kronor, nu vet jag inte

Jag har ännu en dansk mätare, en INTENSITETSMÅLER MODEL 1965 ifrån danska civilförsvaret
väska.jpg
framsida.jpg
den klarar att mäta 0-500 r/t i 4 olika steg

0,5 r/t 5 r/t 50 r/t och 500 r/t
05r.jpg
5r.jpg
50r.jpg
500r.jpg
skalan är även på detta instrumentet vridbar med ett vred
vred.jpg
den är baserad på en jonisationskammare och klarar att detektera gamma och betastrålning om man avlägsnar en tygtäckt plåtlucka i botten på väskan
baksida.jpg
på framsidan finns det även en anslutning för externa sonder och en extern mätare samt batterier
connector.jpg
extramätare.jpg
manual medföljer
manual.jpg
Det är en mätare avsedd för kärnvapenkrig enbart, så den klarar inte att detektera bakgrundsstrålning.
Den går på ett 1,5v D batteri
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

250!? Var?
Jag köper gärna en hyfsat modern maskin som kan detektera mineraler och uranglas för runt 1000-lappen om du eller någon annan har, ska inte kärnvapenkriga eller anrika uran så det behöver vara lite finare grejer! :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

En snabb googling gav detta resultat. De hade inte just den modellen i lager, men verkar ha en del andra instrument tillgängliga. Ingen aning om de är seriösa eller inte.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ytterligare en mätare ifrån östblocket, en polsk DP-66
låda.jpg
innutilåda.jpg
uppifrån.jpg
Det är en mätare som går ifrån 0 - 200R/h i 6 steg

0,5 mR/h 5 mR/h 50 mR/h samt 0,5 R/h 5 R/h och 200 R/h
reglage.jpg
mätaren går i två sektioner en för alla värden med 5 i sig och en för 200 R/h området, samt en skala för batteritest.
mätare.jpg
Denna geigermätaren har även en inbyggd dosimeterladdningsfunktion för att ladda polska dosimetrar, dock så äger jag inga polska dosimetrar så jag kan inte prova denna funktionen.
dosimeterladdare.jpg
Proben är väldigt gedigen och kan nog dubbla som batong om det skulle behövas.
probe.jpg
den har även ett beta-läge om man skruvar på toppen lite.
betafönster.jpg
en fin stång medföljer för att mäta på heta objekt från det säkra avståndet 0,5m.
stång.jpg
I lådan ligger även en batteriadapter för att använda mätaren där 230v finnes.
batteriadapter.jpg
adaptern är inställbar mellan 3v 6v och 12v, Denna mätaren går dock på 3v 2st D batterier.
batterifack.jpg
I lådan ligger även lite olika plastpåsar och bärremmar.
tom låda.jpg
Manual och kontrollbok medföljer
manualer.jpg
manual på polska
manualinsida.jpg
och kontrollista noga ifylld ifrån 1972 fram till 1993
manualinsida2.jpg
Mätaren fungerar fortfarande och dosimeterfunktionen är ju trevlig om man hade haft dosimetrar som passade,
manualen säger något om 200R dosimetrar.
Det verkar vara en mätare för civilförsvaret i polen.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Skaffade en ny rolig militär pryl, den kan generera lite intressanta siffror

IMG_1344.jpg
IMG_1345.jpg
gadgetfreak

Inlägg av gadgetfreak »

Imponerande samling!
Skulle man kunna använda något av dessa instrument för att lokalisera ett föremål? Pensla på radioaktivt pulver (något "lågstrålande" ofarligt då, vad det nu skulle vara...) och sedan pejla in objektet?
Vilken räckvidd skulle man få? Går det att hitta de borttappade nycklarna? :)

/Daniel
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

I teorin ja, men i praktiken så är det lite svårare än så.

För det första så vill du nog inte ha något slags radioaktivt ämne i pulverform applicerat på något du sliter så mycket på som nycklar.
Det kommer skrapas av och då har du plötsligt radioaktiva ämnen i pulverform fritt i ditt hus, något som kan få otrevliga följder om det hamnar i matsmältningssystemet eller lungorna.

Dessutom skulle det krävas ett ganska radioaktivt ämne för att kunna detekteras på något större avstånd än några dm, och en ganska känslig detektor för att dessutom detektera det. en Scintillator antar jag skulle vara det lämpligaste, och en sådan är ganska stor och klumpig.

Så nä iden med att hitta sina nycklar med hjälp av radioaktivitet hör hemma på det glada 1950-talet tyvärr.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Fick tag på en pryl som tillverkades i slutet av Civil Defence programmet i usa i början av 90-talet

nämligen en dosimeterladdare som inte behöver batterier utan man pumpar upp spänningen med piezoelektrisk funktion och som till skillnad mot den ryska piezoelektriska som jag oxå har är lätt att använda.

en CDV-750 model 6
IMG_1428.jpg
Den är lätt att använda, bara att placera dosimetern på toppen och pumpa en gång med handtaget, det är lätt att justera linjen rätt direkt
IMG_1433.jpg
Här har jag placerat en dosimeter i laddaren
IMG_1438.jpg
Det följde med en manual
IMG_1439.jpg

Jag köpte även några nya dosimetrar, tillverkare Arrow-tech Model 138 jag köpte dem dock inte för det priset :)

upp till 200mR absorberad dos kan de mäta och passar i 750 laddaren, det är en vidareutveckling av CDV-138 som jag beskrivit tidigare.
IMG_1441.jpg
IMG_1440.jpg
Skriv svar