PIC - mäta: hastighet, maxfart, avg, g-force
Re: PIC - mäta: hastighet, maxfart, avg, g-force
Om du har tid/ork över så skulle du kunna testa lite med en halleffekt-sensor. Den ger en signal beroende på magnetfält men den kanske behövs göras någon enkel filtrering eller förstärkning för att få det att fungera ordentligt. Då skulle du kunna få en mer robust design som antagligen blir lite mindre och inte så ömtålig som ett tung-element.
Med LED/Fotodiods varianten skulle jag nog fått använda en Zenerdiod för att få bättre resultat
det var inte riktigt on/off i mitt 1a test utan lite mer gråskala mellan svart och vitt...
om jag kunde få på ett av de gamla hjulen från en kul-mus skulle det vara rätt lätt att utnyttja den metoden då det redan är en irdiod och fototransistor monterat....jag har slaktat kretskortet lite för att kunna koppla in mig och utnyttja den varianten också.
det var inte riktigt on/off i mitt 1a test utan lite mer gråskala mellan svart och vitt...
om jag kunde få på ett av de gamla hjulen från en kul-mus skulle det vara rätt lätt att utnyttja den metoden då det redan är en irdiod och fototransistor monterat....jag har slaktat kretskortet lite för att kunna koppla in mig och utnyttja den varianten också.
Jag har hållt på att testa lite saker...bla koppla 2*16 och 4*20 display på mitt gamla euroboard(breadboard) med lite justering för belysning /kontrast osv...
Till detta har jag kopplat in en PIC 16f690 som ger mig text på skärm för att kunna se hur det blir om jag skulle använda en LCD som man kopplar in via någon lämplig kontakt
(idag har jag stiftlister lödda på dem)
Ett nytt tungelement finns på plats för att kunna köra lite simulering av hjulets rörelse
Ett interface mot SD är också på plats - men inte ihopkopplat då jag har slut på byglar/bygeltråd
jag tänkte så här:
Till att börja med måste man kolla om bilen rör på sig eller ej
en bool som ger true vid rörelse eller false om det går mer än 5 sekunder mellan 2 registreringar av hjulet (kanske skall vara mer än 5sek men det är något att utgå ifrån)
när en bool eller ifsats ger true körs en While-loop som loggar hjulets rörelse (timeticks eller liknande)
typ pseudo:
hmm - eller en ifsats som kollar värdet på ticks...
if ticks>5 sekunder från datetime.now...
Jag har kollat på kod till SD och det verkar vara hyffsat enkelt att utnyttja denna...
Jag skrev ett program i C# som sprutar ut random "ticks"(hjulrotationer) till en textfil
denna importerar jag i excel och använder i ett diagram.
...så var det ju det där med tiden...är det helkasst eller skall man gå en annan väg?
/n
Till detta har jag kopplat in en PIC 16f690 som ger mig text på skärm för att kunna se hur det blir om jag skulle använda en LCD som man kopplar in via någon lämplig kontakt
(idag har jag stiftlister lödda på dem)
Ett nytt tungelement finns på plats för att kunna köra lite simulering av hjulets rörelse
Ett interface mot SD är också på plats - men inte ihopkopplat då jag har slut på byglar/bygeltråd
jag tänkte så här:
Till att börja med måste man kolla om bilen rör på sig eller ej
en bool som ger true vid rörelse eller false om det går mer än 5 sekunder mellan 2 registreringar av hjulet (kanske skall vara mer än 5sek men det är något att utgå ifrån)
när en bool eller ifsats ger true körs en While-loop som loggar hjulets rörelse (timeticks eller liknande)
typ pseudo:
Kod: Markera allt
kontrolera tid för hjulet
while (cont == true)
{
hämta ticks // aktuell tid MM.SS.HH.TTT ner till millisekunder eller vad som nu är lämpligt (minut,sekund,hundradel,tusendel)
spara ner ticks till SD
}
if ticks>5 sekunder från datetime.now...
Jag har kollat på kod till SD och det verkar vara hyffsat enkelt att utnyttja denna...
Jag skrev ett program i C# som sprutar ut random "ticks"(hjulrotationer) till en textfil
denna importerar jag i excel och använder i ett diagram.
...så var det ju det där med tiden...är det helkasst eller skall man gå en annan väg?
/n