Mosfet hög ström

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Mosfet hög ström

Inlägg av jesse »

Ett något vettigare schema:
Bild

Jag har ändrat så att optokopplaren får 24 volt istället för 12V. Det blir enklare att dra ledningarna från battiererna då. Gaten tål max 20 volt: jag ökade motståndet över optokopplaren till 2k2 eftersom det då blir en spänningsdelare ( 24V*3k3/(3k3+2k2) = 14 volt. Då funkar det om zenerdioden över gate-source är på 18 volt. Så sätter vi en TVS (transientskyddsdiod) över hela rasket, som skyddar för spänningar över 36 volt. Det borde skydda både optokopplaren och mosfetarna. Frihjulsdiodens storlek beror på ... ta något kraftigt för säkerhets skull. Och gärna snabb... Man kan också sätta ett par kondensatorer parallellt med 26V TVS-dioden. t.ex. en stor elektrokyt och en keramisk så kompenserar man lite för långsamma dioder.
Senast redigerad av jesse 4 januari 2010, 12:42:49, redigerad totalt 1 gång.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Danke!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tyckte det var nått skumt med schemat :D. Men nu ser det bättre ut :tumupp:
Janne

Inlägg av Janne »

Jesse!
Det här funkar inte. Mostransistorerna kan inte bottna. Det kommer att bli 5-10 V över dom. Om dom skulle bottna finns det ingen spänning kvar på Gate rel. Source. (Det behövs 10V Gate-spänning)
bearing

Inlägg av bearing »

Visst borde det funka om spänningen till gaten tas från det andra batteriet?
Janne

Inlägg av Janne »

Ja om 2k2 motståndet kopplas till BT2+ så funkar det.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

:doh: förskräckligt vad fel det blir när kopplingen från början är uppochner.... normalt har man ju inte lasten mellan batterierna!

Såklart funkar det inte. Och jag måste ta spänningen från BT2 till gaten, då måste jag sänka 2k2 till kanske 1k och öka 3k3 till 10 k för att få minst 10 volt över gaten.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Varför inte bara göra så här helt enkelt. Varför hålla på att krångla med att lägga lasten mellan batterierna?

Bild

Plus ev. dioder, kondingar och pulldowns. ev. även drainresistorer kan behövas för att fördela lasten. Värdena är symboliska.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag är inte säker, men jag tror att jag lyckats läsa mellan raderna att han behöver ha ESC:ets jord ansluten till ett av batterierna så att hans PIC kan matas av batteriet och samtidigt ligga på samma potential som ESC:et. LED:en på optokopplaren ska styras från den potentialen, antar jag.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Aha han kanske använder ESC:ets BECK för att mata PICen. Men då är det ju nästan enklare att helt enkelt stabba ner batteriet till PICen, den behöver ju inte speciellt mycket ström.. Så borde väl ovanstående schema fungera ändå...
bearing

Inlägg av bearing »

Om han ska styra farten på motorn med PICen kanske han använder servoingången, och då måste ju picen ligga på samma potential, såvida servoingången inte är optoisolerad.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Det blev mycket "Han" när jag inte varit närvarande på en stund ;)

Min Pic har en helt egen matning, på portarna ger jag en signal mellan 0-5v, den använder jag när jag pwm:ar!
ESC:en behöver en signal på ca 1.1ms för att starta, sedan kan man forsätta upp till 1.8ms (100%).
Så vad jag gör är att jag kopplar in mig på esc:ens servoingång med picen, den verkar helt avskilld från
esc:ens "huvudmatning", så verkar inte ha några problem där med potentialskillnader!

Fritzell... Vad tjänar man på att lägga det ni kallar lasten på det sättet du vill?? Det är klart möjligt för mig.
Vad som var viktigt var att komma ihåg är att batterierna med esc/motor har sin potential och min pic har en annan!

:)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag gjorde min ritning med utgångspunkt att du ville ha styrningen mellan batterierna av någon särskild anledning. Annars hade jag nog ritat som Fritzell jag också. Men Fritzell har inte ritat in någon frihjulsdiod eller överspänningsskydd.
bearing

Inlägg av bearing »

OJ, vad mycket extrajobb det blivit i den här tråden!
Det här hade ju kunnat klaras av direkt om bara förutsättningarna beskrivits från början.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Förutsättningarna växer fram hela tiden!! :mrgreen:
Skriv svar