Mitt första CNC bygge/EF hjälp mig!
Re: Mitt första CNC bygge/EF hjälp mig!
PerVita...Oj bilden på den ser ju nästan precis ut som den jag håller på med
Tyvärr tycker inte om denPerVita skrev:Jag hade heller någon erfarenhet. Men jag hittade en sida (http://www.data-cut.com)
och investerade $99.00 som ritningarna kostade.
Nu har jag en perfekt maskin!
Jag hade heller någon erfarenhet. Men jag hittade en sida (http://www.data-cut.com)
och investerade $99.00 som ritningarna kostade.
Nu har jag en perfekt maskin!

Ska fotfarande fortsätta med min bara jag får tips för saker jag ska köpa för Z-axel.
På ebay sidan,kan man be de så allt kommer i en förpackning så frakten blir mindre?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det är väl enklast att fråga säljaren och inte oss köpare eller hur?
OK, bra att veta. Då kan man se bort ifrån denna ej seriösa tråd.
Jag tror att folk kommer att tröttna på att hjälpa dig om du inte gör mer research själv utan ber om färdiga lösningar.
De flesta här har lärt sig genom egna erfarenheter och genom att läsa på cnc-zone.com till ögonen blödde! (som jag!)
Som Uttis säger: Om du köper en kulskruv som är 500mm så tar ju mutter + vagn + plattan som verktyget sitter på en del plats och det får du dra av från "slaglängden" så att säga. Att ha längre gejdrar än skruv är inga problem och det är lätt att kapa om du vill.
De flesta här har lärt sig genom egna erfarenheter och genom att läsa på cnc-zone.com till ögonen blödde! (som jag!)
Som Uttis säger: Om du köper en kulskruv som är 500mm så tar ju mutter + vagn + plattan som verktyget sitter på en del plats och det får du dra av från "slaglängden" så att säga. Att ha längre gejdrar än skruv är inga problem och det är lätt att kapa om du vill.
www.mechmate.com
Sån där bygger jag nu, gratis ritningar och det är hur lätt som helst att få tag i materialet till den i svea-rike. (Även om vissa saker måste beställas ifrån andra länder)
Sån där bygger jag nu, gratis ritningar och det är hur lätt som helst att få tag i materialet till den i svea-rike. (Även om vissa saker måste beställas ifrån andra länder)
Jag försöker verklig,jag frågade en dum fråga bara angående frakten(skickade mail till säljaren) annars läser jag på nätet men det finns inte mycket på svenska så jag behöver att komma igång med min första CNC.Jag har bestämt mig vad jag ska ha för XY,nu behöver jag bara hjälp med Z-axel och då är värsta delen över,tror jagdar303 skrev:Jag tror att folk kommer att tröttna på att hjälpa dig om du inte gör mer research själv utan ber om färdiga lösningar.

-
Jag tycker att Z axelns grejer du valt verkar vara långa som f-n. Jag har oxå tänkt på att göra en cnc någon gång , men behöver man så lång z rärelse så tror jag inte på ett hemmabygge.
Vill inte kritisera din idé då jag inte vet vad du tänker försöka att göra. Gör gärna en skiss på det du skall fräsa ut. Skall dyu göra en låda som är 300 mm djup?
Det finns ju en anledning varför du inte hittar en xyz maskin som är hemmabyggd på Youtube med 500 mm djup i Z
Dina saker du skall fräsa ut kanske kan fräsas ut på annat sätt och sedan limmas eller skruvas ihop?
Nyfiken på vad du skall fräsa ut.
Vill inte kritisera din idé då jag inte vet vad du tänker försöka att göra. Gör gärna en skiss på det du skall fräsa ut. Skall dyu göra en låda som är 300 mm djup?
Det finns ju en anledning varför du inte hittar en xyz maskin som är hemmabyggd på Youtube med 500 mm djup i Z
Dina saker du skall fräsa ut kanske kan fräsas ut på annat sätt och sedan limmas eller skruvas ihop?
Nyfiken på vad du skall fräsa ut.