Elcykel kittet från Kina

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Elcykel kittet från Kina

Inlägg av danei »

Det känns som att de är insnöade på förbrännings motorer. De är märkta med max effekt.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Jepp, jag nämnde bla det till transportstyrelsen. Men dom duckade som sagt för den frågan.

Tänkte på en annan sak. Om man köper eller bygger en sånhär elscooter liknande sak och ser till att den inte kan gå fortare än 15km/h med motorns hjälp (oavsett motoreffekt) och kallar den för en elrullstol så har man ju ett eldrivet fordon som i juridisk mening är likställd med en cykel. Utan trampsensor. Utan trampor tom om man vill det.

Där borde tom kunna finnas en marknad, för icke funktionshindrade. Men man hör ju för de mesta att sådana fordon är förbjudna. Inte konstigt att ingen vet vad som gäller...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Något jag funderat på är en trampbil. Om man utrustar den med allt som en cykel ska ha så kan man ha 250W med trampsensor. Med ett barn är 25km/h och 250W ganska mycket. Inte ens hjälm kravet gäller då....

Och det utan att försöka trixa sig genom reglerna.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Jepp borde vara lugnt, med reflexer, broms och ringklocka... och om där är nått mer en cykel nu ska ha.

Men barn under 15 måste fortfarande ha hjälm när de framför en cykel, oavsett om det är en (elassisterad) cykel eller elrullstol.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp. Men bara om cykeln har två hjul. :P
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Jaså är det så :) Det visste jag inte, men än bättre upp ju

Undrar hur många hjul en rullstol måste ha... Det står inte i SFS iaf. Lite dålig programmeringsvana bland dom som stiftat lagarna verkar det som, använder begrepp som inte är definierade.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Trafikförordningen 6 kap 4 a § säger:
Den som är under femton år och färdas med en tvåhjulig cykel skall använda cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd. Cykelföraren skall se till att passagerare använder cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Lyfter återigen tråden då jag fått svar från transportstyrelsen ang mina funderingar kring fordon som potentiellt kan klassas som elrullstol.

Hade ju varit smidigt att ha tex en kickbike på el som inte går fortare än 15km/h men ändå med hyffsad motor. Men, det går inte enl transportstyrelsen då de citat "inte är helfordonsgodkända och har ett CoC-intyg som skall följa med fordonet från tillverkaren".

Orkar inte med mera mailutväxlingar med dom nu, men finns risk för att en elassisterad cykel också måste ha ett sånt intyg för att vara laglig.

Fö påpekade jag för dem att de gör fel i att sortera elassisterad cykel under moped som de gör på sin hemsida. På detta replikerade de med att förklara att det är en cykel och inte en moped :doh:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle vila se ett sådant på en elcykel. Jag undrar om de inte är ute och cyklar helt nu. :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det någon som vet var man kan köpa ekrar till bra pris? Jag tänkte ekra på en annan fälg.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan man inte bygga en eldriven mojäng som Amatörbyggt eller ombyggt fordon?
Det går ju med bil och MC. Jag har byggt båda delarna.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Någon som vet passande lithium batterier till elcykel kitet från kina ?
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Går väl bra med alla som är på rätt spänning och klarar av strömmen. life celler brukar klara stora strömmar och är inte lika farliga som liion.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Annan smart lösning, men vad är det? Cykel?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

HAHAHAHA!!! Fy fasen vad smart och ha en "cykelkärra" med drivning!!!! :mrgreen:
Skriv svar