letar fel på komunikationsradio
Re: letar fel på komunikationsradio
Det måste finnas spänning på kollektorn, annars skulle oscillatorn inte svänga. Enligt manualen skall där finnas 6.6V. Där skall inte finnas någon signal, HF-mässigt är den jordad genom en kondensator. Det Du ser på känsligaste området är en störning som Du kan bortse ifrån.
är de en ren dc spänning som jag skulle kunna mäta med multimetern?
de måste vara något fel med den där transistorn, den har ingen spänning på colektorn! varken med scopet eller den vanliga multimetern!?
provade scopet med ett 1,5volts batteri, och linjen hoppade upp så att de visade 1.5 volt, så scopet fungerar iaf
edit:
colektorn:
fick nu äntligen rätt mätvärde! tydligen är inte radions antenn kontakt jordad... tog glättningskondingens minus pol och då vart resultatet bättre! och den spänningen verkar stämma.
elmittern och basen
top till topp på ca en volt på båda...
provade scopet med ett 1,5volts batteri, och linjen hoppade upp så att de visade 1.5 volt, så scopet fungerar iaf
edit:
colektorn:
fick nu äntligen rätt mätvärde! tydligen är inte radions antenn kontakt jordad... tog glättningskondingens minus pol och då vart resultatet bättre! och den spänningen verkar stämma.
elmittern och basen
top till topp på ca en volt på båda...
Alltid svårt att bedöma sådnat, men rent spontant så känns det som att HF-signalen är för svag. Har Du gjort kontroller av ifall de komponenter som kan dämpa signalen är OK och kanske även provat en annan transistor? Där är nog inte mycket annat att komma vidare med nu i det här läget.
okej, ska leta efter en liknande transistor då:) jag har nog de i verkstan, så de får bli i morgon.
men är de möjligt att transistorns förstärkning är för liten, eller varför misstänker du den?
EDIT:
testade att skifta tr 29 med tr 19... men inget resultat...
----
nu är alla lytar mätta också
..
men är de möjligt att transistorns förstärkning är för liten, eller varför misstänker du den?
EDIT:
testade att skifta tr 29 med tr 19... men inget resultat...
----
nu är alla lytar mätta också
nu har jag suttit och mätt komponenter sedan ca 18:00, men utan resultat
, mätningarna fortsätter i morgon 
vilka komponenter ska jag kolla? efter som radion fungerar bättre när den är varm så antar jag att de är någon konding... vilka andra komponenter kan ändra sig när de blir varma?
jag tänkte mäta spänningen över kapacitansdioden, men hittar den inte.. var bör den sitta?
jag tänkte mäta spänningen över kapacitansdioden, men hittar den inte.. var bör den sitta?