ROV
-
Re: ROV
Jonasj: Givaren består av en lindad tråd med någon form av släpkontakt på. Jag gjorde en spänningsdelare (Dvs givaren från 5 + till en resistor som är ansluten till jord). Sedan mätte jag utspänningen mha kompressorn. 1 bar, 2 bar etc. Utsignalen var linjär mot trycket. Sedan programmerade jag in den infon i AVR:n och mätte givaren med A/D och översatte det till ett givet vattendjup.
Va bra, och nu kom ju länken med också så det blir lättare och snabbare för den som blir nyfiken... Du måste hålla med om att det är bättre att en söker på google och lägger med länken i sitt inlägg istället för att alla ska behöva söka själv?
Baby Gnom var en söt liten rackare, men säkert inte gratis... Synd att det inte fanns ritningar så man kunde bygga själv
Baby Gnom var en söt liten rackare, men säkert inte gratis... Synd att det inte fanns ritningar så man kunde bygga själv

Jo, visst hade det varit bättre, men nu när han inte gjorde det, visst hade det då varit bättre att du googlade och la in länken istället för att fråga efter den?PeterH skrev:Du måste hålla med om att det är bättre att en söker på google och lägger med länken i sitt inlägg istället för att alla ska behöva söka själv?

- Mizzarrogh
En fundering, lät som att trådskaparen var missnöjd med upplösningen hos biltema givaren? Så jag undrade om det finns några bra alternativ som är på tapeten i nuläget (i det lägre pris spannet altså, eller hur det nu var tänkt)? Skulle onekligen vara intressant att veta litet mer om detta_ 

Jo, eller att du lag in den direkt istället för att ge tips om att söka efter densquiz3r skrev:Jo, visst hade det varit bättre, men nu när han inte gjorde det, visst hade det då varit bättre att du googlade och la in länken istället för att fråga efter den?PeterH skrev:Du måste hålla med om att det är bättre att en söker på google och lägger med länken i sitt inlägg istället för att alla ska behöva söka själv?![]()

-
Mizzarrogh: Upplösningen på givaren är sådär, kanske +- någon meter. Men den duger inte om du ska ha en autofunktion på djupet, dvs att ROV:n ska hålla det inställda djupet.
Tyvärr verkar det som en fin givare (0-10 bar eller 0-100 meter) kostar runt tusenlappen
Men då kan man ju använda hela 10-bitars upplösningen på A/D 1024 bitar och det blir ju då ungefär +-10 cm och det är det jag siktar på.
Tyvärr verkar det som en fin givare (0-10 bar eller 0-100 meter) kostar runt tusenlappen

Jag har länge kikat på en MS5535C. Den sitter som sensor i en del dykdatorer:
Jag tror den skulle bli perfekt att ha i en ROV om man bara kommer på något bra sätt att fästa den då den är ganska liten. Den går att beställa för 320 kr vilket kanske inte direkt är gratis men å andra sidan en komponent som garanterat funkar. Tyvärr tillkommer frakt på 500 kr vilket gör den extremt dyr att köpa själv men om man är några st går det säkert dessutom att göra något på priset. Samköp?* Integrated pressure sensor
(9×9 mm)
* Pressure range 0-14 bar (200 PSI)
* 16 Bit ADC
* 6 coefficients for a software
compensation stored on-chip
* 3-wire serial interface
* 1 system clock line (32.768 kHz)
* Temperature range -40..+125°C
* Low voltage (2.2 to 3.6 V)
* Low power (Standby current: 0.1 uA)
* Pb-free & RoHS-compatible
* Soldering profile: 240-250°C
* Low supply current
* No external components required
-
Den verkar ok. Lite svår att implementera, kräver ett o-ringspår som blir knivigt att få till på det stället jag ska ha den på. Men priset var ju ok, förrutom frakten.
Få se om jag biter i det sura äpplet och skaffar en:
http://se.rs-online.com/web/search/sear ... &R=4554624
Få se om jag biter i det sura äpplet och skaffar en:
http://se.rs-online.com/web/search/sear ... &R=4554624
Jag har också länge kollat på den serien. Tips: digikey.se, är ju fraktfritt över 65€.JonasJ skrev:Jag har länge kikat på en MS5535C. Den sitter som sensor i en del dykdatorer:
Jag tror den skulle bli perfekt att ha i en ROV om man bara kommer på något bra sätt att fästa den då den är ganska liten. Den går att beställa för 320 kr vilket kanske inte direkt är gratis men å andra sidan en komponent som garanterat funkar. Tyvärr tillkommer frakt på 500 kr vilket gör den extremt dyr att köpa själv men om man är några st går det säkert dessutom att göra något på priset. Samköp?* Integrated pressure sensor
(9×9 mm)
* Pressure range 0-14 bar (200 PSI)
* 16 Bit ADC
* 6 coefficients for a software
compensation stored on-chip
* 3-wire serial interface
* 1 system clock line (32.768 kHz)
* Temperature range -40..+125°C
* Low voltage (2.2 to 3.6 V)
* Low power (Standby current: 0.1 uA)
* Pb-free & RoHS-compatible
* Soldering profile: 240-250°C
* Low supply current
* No external components required
-
Liten uppdatering. Styrsystemet börjar ta form. Skickar ner ett antal bytes (joystickläge, knappar etc) och sedan skickar ROV:n tillbaka (djup, läckage, bäring, etc). Detta sker ca 10 ggr per sekund. Info presenteras på en 128x64 display. Bäringen visas också grafiskt genom att strecket åker runt cirkeln. När autodjup och autobäring är aktiverat inverteras texten.

- Mizzarrogh
Luftar en fundering här: Vilken typ av kabel till detta?
Hur funkade den gelfyllda CAT5an, och hur smidig var den mot ledarbrott vid böjning, etc?
Funderade om man tex kunde fästa något liknande mot en tunn rostfri stålvajer eller liknande för ökad styrka?
---
Vidare är jag, måste erkännas mycket nyfiken på givarna, framför allt den sista, dyr visserligen men kan ju vara värt det för att slippa kompromissa med tanke på hur mycket jobb och pengar man lägger på ett sådant här projekt ändå menar jag, är mycket sugen på att beställa en själv att labba med när ekonomin tillåter.
Utöver ROV bygge så blev jag även ganska sugen på att bygga en sådan "drop camera" (dvs en vattentät kamerakapsel i ett tungt metallhölje (tex för att se var man skulle vilja gå ned med ROVen), tänkte mig man kunde svarva ett litet och smidigt i aluminium och ha LEDs och annat i samma kapsel om man klurar litet (tex optofiber, som någon använde i ett landbaserat kameraprojekt (med gemensa Xenonblixt), är jag väldigt sugen på att prova))) som komplement om man på något vis kunde skifta så att man kunde använda samma kabel för att hålla nere kostnaden då den varkar rätt dyr (men har ännu inte hittat kontaktdon som tål högre tryck under vatten som skulle funka för under 1000 pix, altså närmare 2k för en uppsättning... (förslag, idder? skulle onekligen vara praktiskt om man kunde koppla loss ROVen för service menar jag, kanske någon form av kopplingsbox som gick att ta isär smidigt utan att den riskerade att bli otät?)) )
Några spontana funderingar, håller också på att skissa så smått på en ROV (ewller mer korrekt damma av ett skitgammalt projekt) nu när man läste detta och har tillgång till kunskap och kan se andras framgångar och misstag, dethär projektet var väldigt seriöst och intressant tycker jag.
Hur funkade den gelfyllda CAT5an, och hur smidig var den mot ledarbrott vid böjning, etc?
Funderade om man tex kunde fästa något liknande mot en tunn rostfri stålvajer eller liknande för ökad styrka?
---
Vidare är jag, måste erkännas mycket nyfiken på givarna, framför allt den sista, dyr visserligen men kan ju vara värt det för att slippa kompromissa med tanke på hur mycket jobb och pengar man lägger på ett sådant här projekt ändå menar jag, är mycket sugen på att beställa en själv att labba med när ekonomin tillåter.

Utöver ROV bygge så blev jag även ganska sugen på att bygga en sådan "drop camera" (dvs en vattentät kamerakapsel i ett tungt metallhölje (tex för att se var man skulle vilja gå ned med ROVen), tänkte mig man kunde svarva ett litet och smidigt i aluminium och ha LEDs och annat i samma kapsel om man klurar litet (tex optofiber, som någon använde i ett landbaserat kameraprojekt (med gemensa Xenonblixt), är jag väldigt sugen på att prova))) som komplement om man på något vis kunde skifta så att man kunde använda samma kabel för att hålla nere kostnaden då den varkar rätt dyr (men har ännu inte hittat kontaktdon som tål högre tryck under vatten som skulle funka för under 1000 pix, altså närmare 2k för en uppsättning... (förslag, idder? skulle onekligen vara praktiskt om man kunde koppla loss ROVen för service menar jag, kanske någon form av kopplingsbox som gick att ta isär smidigt utan att den riskerade att bli otät?)) )
Några spontana funderingar, håller också på att skissa så smått på en ROV (ewller mer korrekt damma av ett skitgammalt projekt) nu när man läste detta och har tillgång till kunskap och kan se andras framgångar och misstag, dethär projektet var väldigt seriöst och intressant tycker jag.