Linux på bakåtmarsch

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av B1n4ry »

Problemet med *ix på högskolor (där jag jobbar) är att högskolor inte syftar till att utbilda användarna i att använda datorn utan att datorn är ett redskap som används för att klara studierna. Det spelar ingen roll hur mycket *ix man har när 99.9% av användarna = studenterna inte behärskar *ix utan är invuxna i M$ traditionen.

Jag är inte alls medlem av LinuxJihad men jag är inte heller helt för M$-OS. Var sak har sin plats.

Skall man logga in, läsa sin mail, ordbehandla en stund och sedan surfa lite så är det idag enklare för studenterna att göra det på en M$ plattform och det ÄR enklare att bygga en lättanvänd och stabil miljö för administratörerna i M$ än i *ix. Alla som påstår ngt annat saknar insyn i hur man administrerar 1000-tals pc.

*ix däremot är ett jättebra server-os och det är jättebra på klienten om man skall skriva kod, göra beräkningar eller liknande. Men ställer i gengäld högra krav på användarna av systemet.

I det stora hela så styrs ändå valet av miljö av vad som används och vilka program som skall användas i högskolevärlden.

Däremot skulle företag vinna mycket på en unixifiering av sina miljöer. Där jobbar du med ett fåtal saker och använder ett begränsat antal program. I skolor är det 100-tals applikationer som skall köras av 10.000-tals användare på 1.000-tals maskiner istället för 10 applikationer av 100 användare på 100 maskiner.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag vill nog påstå att det är LÄTTARE att bygga stora system på *ix än på windows.. sen om användarna är mer vana vid det eller ej är en helt annan sak.. *ix-system skalar normalt sett oerhört bra.

..Det påståendet grundar jag på min yrkeserfarenhet :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast problemet på Chalmers är att användarna vill använda Linux, iaf på Elektroteknik där en ganska stor andel studenter samt personal föredrar något Unix-system.
Nerre

Inlägg av Nerre »

B1n4ry skrev: Skall man logga in, läsa sin mail, ordbehandla en stund och sedan surfa lite så är det idag enklare för studenterna att göra det på en M$ plattform och det ÄR enklare att bygga en lättanvänd och stabil miljö för administratörerna i M$ än i *ix. Alla som påstår ngt annat saknar insyn i hur man administrerar 1000-tals pc.
Och hur stor skillnad är det på att köra Firefox, Thunderbird och Open Office under Windows jämfört med att köra dem under Linux? :-)

Och skriva rapporter har väl universitetsfolket gjort i LaTeX sen lång tid tillbaka?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ja, man undrar lite hur dom tänkt, när jag i tidernas begynnelse (~98) gick på Elektro kändes det som att det satt *nix i väggarna... Överlag är det korkat att byta miljö om den existerande miljön funkar bra och duger till det den är tänkt för, såvida inte den nya miljön medför omfattande fördelar eller den gamla miljön är för svår att underhålla/uppdatera.

Konsensus i tråden verkar annars vara att utbildningarna bör hålla sig med flera olika plattformar för att inte "snöa in" studenterna så att de blir låsta till ett system och tankesätt i fortsättningen, och jag kan bara hålla med. Oavsett vad man kan tänkas jobba med för plattform i verkliga livet, är bland det viktigaste att lära sig att man kan lösa saker på olika sätt, beroende på förutsättningarna.

Sen beror det ju lite på vilken typ av utbildning vi pratar om, underförstått är kanske att det handlar om data/IT/elektro/system-inriktningar. En kemi-student t.ex. har förmodligen liten nytta av att lära sig om VMS, men bör åtminstone få testa olika tänkbara plattformar som används i sitt yrke.

Vilken plattform som är bäst att administrera 1000-tals datorer i låter jag vara osagt, men jag tror det beror mest på administratörens kunskaper och vana i respektive system. Dessutom skulle jag personligen skippa PC helt och köra tunna klienter om det bara handlade om mail/surf/ordbehandling.

Ang. det här med olika småverktyg tycker jag det är väldigt bra för flexibiliteten, men kanske inte alltid lika bra för produktiviteten. Det optimala tycker jag är en hoper mindre verktyg som styrs/kombineras i ett gemensamt (välgjort) GUI, t.ex. pfstools/qtpfsgui för HDR-bilder som jag stötte på igår. Vill man använda verktygen "normalt" är det enkelt att komma igång med GUI:t och inlärningströskeln är ganska låg. Vill man göra speciella saker, automatisera/batcha eller ogillar GUI:t är det fritt fram att använda de individuella verktygen, antingen direkt eller via skript.

/Andreas
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

B1n4ry, Vad specifikt får dig att säga: "enklare att bygga en lättanvänd och stabil miljö för administratörerna i M$ än i *ix" ..?

psynoise, För anställda borde det vara relativt enkelt att revoltera och köra Unix på sin PC, ev i samarbete med andra institutioner ..?, värre är det för studenter som ofta är hänvisade till PC maskiner i olika labb. Eller sin egen PC. Och än värre om man måste hantera .doc .xls å andra skitformat.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

B1n4ry skrev: Skall man logga in, läsa sin mail, ordbehandla en stund och sedan surfa lite så är det idag enklare för studenterna att göra det på en M$ plattform
Bullshit, skillnaderna i att göra detta på en MS plattform eller en (grafisk) linuxplatform är minimal.
Problemet är att folk är intalade i att linux är svårt ms är lätt. Och då blir det såklart svårt...
Jag var taskig nog att installera linux på en av ungarnas laptopar (och det är mer djur än datorer där...) och det var inte många sekunders inkörning, mest en IE heter nu Firefox. Visst hon gnällde på att skrivaren inte var installerad, men samma problem uppstog ju på en annan MS burk dagar senare..

Anledningen till att det blev linux var att maskinen behövdes installeras om pga ett rootkit på XP installationen, och nu slipper jag förhoppningsvis rensa den från virus så ofta..

I utbildningar måste det vara tänket man ska förmedla, bra sätt att lösa problem...

sodjan: jag tror jag förstår och håller med dig :) Men nuförtiden stavas faktiskt Helsingborg med e :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om hon vill ha M$ så får du väl säga "varsågod här är installationsskivan + manual".. :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

men då hade jag endå fått rensa maskinen från virus lite nu och då.. blivit mer jobb endå..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag vill nog påstå att det är ett betydligt större steg att byta från XP till Vista än att byte från XP till nån skrivbordslinux.

För att inte tala om hur de har "förstört" Office-programmen genom att ta bort de vanliga hederliga menyerna...
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Bullshit, skillnaderna i att göra detta på en MS plattform eller en (grafisk) linuxplatform är minimal.
Ja DU (och jag) kanske inte anser att det skiljer så j.a mycket,
men för "Petra Pedagogstudent", 18 år, som har en "data" med XP på hemma så är det en j-a skillnad. Det är mycket nog skillnad mot hemdatorn med en inloggning på skolan. Är det sedan ett annat språk på OSet blir det lite småbökigt och om det inte finns någon startknapp att klicka på så är det kört. Teknologer tycker kanske det är spännande och kul och köper argumentet att dom bör kunna jobba i en *ix miljö oxå men långt ifrån alla studenter är teknologer. Dom vill bara ANVÄNDA datorn. Så länge som folk kommer till lärosätet med enbart PC-kunskaper så måste vi ha PC. Vi skall utbilda i akademiska ämnen, inte i PC-körkort.

Vi har ca 10.000 användare i vår miljö på jobbet. Något tusental teknologer och resten pedagoger, ekonomer, textildesigners, bibliotekarier och sjuksköterskor. Vi har Windows, Mac, Linux, Solaris, SunRaymiljöer m.m. Helt klart och statistiskt undersökt är att M$ maskinerna är populärast och procentuellt mest använda i hos oss (och i samhället.) Är det då fel att ha M$ maskiner?

Hur skall man för övrigt köra programmet Weawe4Windows på en Solariskärra?
Autocad på tunn klient? Landstingets journalhanteringssystem på Linux?
Varför inte köra på M$ maskiner om användaren behöver applikationer som finns i den miljön?

Vad jag vill säga med detta är bara att man skall ha rätt dator på rätt plats.
Det finns inget rätt eller fel som gäller för alla.
B1n4ry, Vad specifikt får dig att säga: "enklare att bygga en lättanvänd och stabil miljö för administratörerna i M$ än i *ix" ..?
Erfarenhet... ;-) Men ok, ärligt talat är det kanske lite för generaliserande. Men iaf i en utbildningsmiljö där det finns önskemål om ett stort antal applikationer så upplever jag det så. Saker som Zenworks och applikationsvirtualisering m.m. fungerar bara bättre och bättre och underlättar än mer.

Om nu alla har vänsterstyrda bilar och kör på höger sida av vägen här i sverige så kan du ju inte börja köra vänstertrafik i sverige bara för att någon ger dig en gratis högerstyrd bil! ;-)

//B1N4RY
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du kan byta ut Petra Pedagog mot Viktoria Vetrinärstudent (och Helena högstadiestuderade )så är du var min erfarenhet är..
Det är altså inte vad jag tycker, utan hur jag märker hur de hanterar det hela (och de har en MS maskin också som de skulle kunna använda om de tyckt att linuxburken bara är jobbig)

Ett annat språk hoppas jag du menar att saker heter lite olika, såklart kan man få menyerna på det språk man behagar...

Jag håller med dig om att det ska vara rätt dator/OS på rätt ställe, men MS är inte rätt i alla lägen bara för att alla använder det (Inte är linux heller rätt i alla lägen)

Nerre: Jo insteget att börja använda office nya menyer är stort, men sen ska de visst vara bra :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Ett annat språk hoppas jag du menar att saker heter lite olika, såklart kan man få menyerna på det språk man behagar...
Jag menar faktiskt att det blir lite jobbigt om man ger användarna ett engelskt OS eller program istället för ett svenskt. I och med massor av utbytesstudenter valde vi t.ex. att köra engelskt Office. Det slutade med att man nu kan välja språk efter som det gnälldes från alla möjliga håll.
Ibland undrar man om man jobbar på högskola eller lekskola... ;-P

//B1N4RY
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Fast problemet som jag ser det är att Malin Mellanstadiestudent enbart får kontakt med Microsoft när hon ska lära sig DATA. En början vore ju t.ex. att använda fria program såsom Firefox och Open Office även på de mindre skolorna. Det finns det alltid möjlighet att tanka ner även hemma oavsett OS.

Sedan när Gert Gymnasium ska börja sin första DATA-kurs så är det läge att gå igenom operativsystem och dess alternativ.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

speakman, Problemställning: Hur få MS-indoktrinerad IT "ansvarig" samt tillhörande klasslärare att använda BSD/Linux ..

En lite elak lösning är att installera 20% MS, och resten BSD/Linux. Så kanske motivationen att lära sig andra system ökar.. :D
Skriv svar