Tecno trådgnist > Renoverad Brother HS100 8/7-13 <

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av tecno »

tudorr skrev:Vad använder man för kraftkälla till gnisten
När jag började spåna om bygget så tittade jag på hobby gnistar gjorda i USA och man använde sig av 40V och urladdnings effekter på knappa 700W. Under resans gång har det hänt mycket och nu tittas det på spänningar bortåt 80V och från den moderata choppningen på 600Hz uppemot 250kHz. Inget är klart ännu på den sidan så utveckling kommer att ske vartefter.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av arvidb »

tecno skrev:Nu försvann mitt svar på TRESPA :evil:

DYRT
Hårt, stumt och tungt
Hyfsat lätt att bearbeta samt luktar illa vid fräsning
Tål i sort sätt allt i kemikalieväg (nåja...)

Svårt att få tag på
Jag kontaktade Glynwed AB i Spånga som hanterar "teknisk rådgivning, försäljning och distribution" av Trespas produktprogram i norden, enl deras hemsida. Man kan tydligen köpa som privatperson, men de har inget på lager utan man får beställa en pall med sin enda skiva (som för övrigt är 4,7 m² och väger ~100 kg) - med 4-5 veckors leveranstid. De hade inte heller någon prisuppgift, men ska återkomma på måndag. Det hela låter onekligen DYRT! :roll:

Hur fick du tag på det material du använder? Är det Benchtop PLUS eller Athlon? Hur fogar du samman bitarna (funkar det att limma)? Och skulle du rekommendera materialet som stomme i en fräsmaskin (med allt vad det innebär av metallspånor, T-sprit, skärolja...)?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av tecno »

Athlon har jag till min maskinstomme, borrat/gängat ihopdraget med M6:or och där det ska vara vatten tätt har jag lagt in en sträng silicon inan jag drog ihop skarven.

Jag köpte mitt material i Gnesta på ett snickeri (ja se namn..... senil som man är) som bygger bla laboratorie bänkar mm.
Allt i ett paket färdigkapat enligt min lista. Dyrt och tungt är Athlon vit på sidorna och grått i kärnan, mitt material är 16mm.

Ypperligt material att bygga en fräsmaskins stomme av, men som sagt DYRT. Å andra sidan slipper man ju oroa sig för att det blir blött och bygger man i vettiga funktioner för renhållning/avrinning/avtorkning så blir ju livet enklare.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 494
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av meconer »

Snyggt och välgjort Tecno. Jag letade lite efter gnistklipp på youtube och då ramlade jag över det här klippet som demonstrerar bra hur allt fungerar.
http://www.youtube.com/watch?v=uUN4_-xp1Wc
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av tecno »

Tack och bock för dom orden meconer. Lång väg kvar och en del klurande.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av PeterH »

du som håller på tecno, om jag fattat det rätt så kan man ha ett stift och gnista ett hål, rätt? Men när man har kommit en bit in i materialet blir det då inte kontakt även längs med stiftet? Om man bygger en maskin som matar en tråd (likt en bandsåg), hur gör man för att gnista/såga upp hål mitt i ett ämne? Får man borra ett hål och sedan trä tråden genom detta hål? :humm: I en av filmerna på tuben håller dom på att gnista ut en stjärna med en massa hål, innebär det att dom får trä om tråden för varje hål :shock: En annan fundering, om man kör med ett stift antar jag att även denna nöts likvärdigt med materialet som skall bearbetas? Vad händer med tråden om den hela tiden körs runt, går den av tillslut? Eller är det så att tråden inte går runt utan lindas av en rulle och lindas upp på en annan?

Många frågor, men jag är nyfiken av naturen :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32653
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av säter »

#när man har kommit en bit in i materialet blir det då inte kontakt även längs med stiftet?#
Hålet blir aningen större än "stiftet", så i praktiken averkar det bara på änden.

#Får man borra ett hål och sedan trä tråden genom detta hål?#
Japp, eller om det inte går att borra, köra med en starthålsgnist, med ett "stift".

#innebär det att dom får trä om tråden för varje hål#
Japp, moderna maskiner har automatisk trådträdning.

#Eller är det så att tråden inte går runt utan lindas av en rulle och lindas upp på en annan?#
Så är det, tråden återanvänds inte, utan förbrukas hela tiden.

Något som jag funderar över:
Hur gör man när man ska köra en utvändig kontur, tex. ett kugghjul?
Spänner man kugghjulet på dorn, i centrum, blir ju dornen i vägen för trådbygeln?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av tecno »

Undrar om man inte kör dessa med sänkgnist med formad elektrod, jag har då inte sett att man skulle ha roterande materialhållare i en trådgnist men kan givetvis ha fel i mitt antagande.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1538
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av Cano »

Det går även att starta mitt i ett ämne med en trådgnist utan starthål men det tar lång tid och så är det inte säkert att hålet blir så rakt.
När man ska köra ut en ytterkontur så följer man inte hela konturen runt utan sparar en liten bit så detaljen hänger kvar i ämnet. Det sista man gör är att köra av den sista lilla biten (efter "finskär") och sedan brukar man slipa till där man gnistade av detaljen.

EDIT: En sänkgnist elektrod slits inte lika mycket som ämnet det bearbetar.
Senast redigerad av Cano 10 maj 2010, 21:38:52, redigerad totalt 1 gång.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 494
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av meconer »

Jag tror nog att det vanligaste är att köra med s.k "limstopp". Då kör man ut nästan hela konturen men lämnar en liten bit så att detaljen fortfarande sitter fast. Sedan limmar man eller fäster på annat lämpligt vis. Jag brukar använda ett lim som egentligen är avsett att användas för att montera trådtöjningsgivare. Det är väldigt tunt när man blandat till det så det går ner i det gnistade spåret. Sedan stelnar det på ett par minuter och blir hårt. Sedan gnistar man färdigt och knackar loss detaljen. Det lim jag använder kan man sedan lösa upp med aceton.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av tecno »

Intressant Cano, har du bilder på hur fasen en trådgnist kan 'skapa' ett hål mitt i ett ämne?
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 494
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av meconer »

Jag tror det finns trådgnistar med inbyggd starthålsgnist men att det går att gnista ett hål med en trådgnist har jag aldrig hört.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av tecno »

Limstopp, det ska läggas in i minnet :)
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1538
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av Cano »

Sorry har inga bilder.
Men det blir som med en sänkgnist fast istället för själva "sänket" matar man fram tråd.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno bygger trådgnist

Inlägg av tecno »

Ja det måste vara en udda specialmaskin, har ni sånt på jobbet?
Skriv svar