Separera en Integer till två Byte(C)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Re: Separera en Integer till två Byte(C)

Inlägg av sodjan »

Ranstam: jag orkar inte hänga med i dina beräkningar :-) , men vill bara också
lägga till att du bör kolla om det även står något om "refresh" i databladet.
Det är något helt annan en "endurance", vilket ju är en "livslängd" som du inte kan
göra något åt. Refresh är lite komplicerat att beskriva kort, börja med att kolla
om det nämns något om det alls...
bearing

Inlägg av bearing »

Ranstam skrev:Jag kan altså göra 125mätningar på 133 timmar innan minneskretsarna är avverkade(1.000.000/8.000). Har jag förstått det något så när rätt?
Nej, du kan göra ca 1000000 * 8192 mätningar om varje mätning tar upp en byte samt sparas på följande plats i minnet. Om du däremot använder en minnesplats som räknare, som ändras vid varje mätning, kommer den minnesplatsen slitas ut efter ca 1000000 mätningar. Livslängden blir alltså runt 8000 gånger längre om räknaren inte sparas i EEPROM, eller om räknaren sparas på ny minnesplats varje gång.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

En oskriven byte i EEPROM/FLASH har ju värdet 0xFF så om inte mätvärdena kan anta det värdet så går det ju att se var du slutade att skriva sist så behövs ingen räknare. (eller rättare sagt, då kan du ha din räknare i RAM eller i ett register och du återställer den vid reset) Det kräver att ditt minne är raderat innan du börjar skriva i det.
Skriv svar