Hur sätta Imax vid choppning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur sätta Imax vid choppning?

Inlägg av tecno »

Det är väl ingen dum idé att ha hängslen och svångrem. Om du nu kommer att kontrollera Vref så är det väl knappast 'nödvändigt' att sänka strömmen i rörelse om nu inte motorerna blir okristligt heta.

Intressant tråd att följa
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Men jag tänkte ej sänka i rörelse. Så länge den kör så är det den högre strömmen, men då pulserna uteblir, dvs motorn står så sänks strömmen efter 10s.

Edit:
Tillstår bredvilligt att jag inte kan så mycket om Mach3 ännu, men det underlättar att ha det igång och en axel aktiv ;)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mitt åt... skriver 'luddigt'

Vad jag försökte kommentera var
..... så troligtvis kan vi klara oss med 10 eller 15A i drift.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Då fattar jag. Jo det är ju bättre att dimensionera för 20A, även om vi sedan bara kör 10 eller 15A.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Har nu testat med en motor monterad på fräsen och med Mach3. Med 12V så kunde vi i princip bara köra G1, vid G0 så ville den tappa positionen, nästan oberoende av vad vi satte för maxhastighet. Sedan testade vi med 24V och 15A. Kalibreringen i Mach är 200 steg för en mm och då kunde vi köra 2000mm/min och med en acceleration på 100. Körde fram och tillbaka 100 gånger och den hittade hem alla gångerna. Temperaturen på kylflänsen stabiliserades vid 50 grader efter en stund. Har ännu ingen ordentlig fläns, bara en plåt, men dock fläktkylning.

Hade inte kretesn som halverar strömmen efter 10 sek aktiv, så det var 15A konstant.

Vi stoppade vid 2000mm/min pga tidsbrist, men troligtvis klarar den mera. Det borde dock räcka till.

Vi körde med två blyackumulatorer för att få 24V så nästa steg blir arr skrämma igång den 24V laddare vi hittat och använda den som nätdel.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Börjar likna något nu:
Bild
Bild

Projektsida:
http://www.dalton.ax/stepper

Kommentarer mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag är egentligen inte särskilt orolig för kylflänsens kylförmåga, det är transistorn och isolerbrickan som blir flaskhalsen. Med din nuvarande montering (om du använder isolerskiva) så borde Rth(j-s) ligga på runt 2-2,5 grader per watt. Det ger dig ju iofs en budget på 50W i transistorn vid 45 grader på kylflänsen så jag kanske var lite för pessimistisk ändå Med den större kapseln går det att kyla bort 75W eller vad det nu blev bara kylflänsen hålls tillräckligt kall. Den större kapseln borde kunna ge ca 1 grad/watt från chip till kylfläns.
Återgår till detta resonemang litet. För IRFP4410 anger tillverkaren:
RπJC Junction-to-Case ––– 0.65
RπCS Case-to-Sink, Flat Greased Surface 0.24 ––– °C/W

Så det betyder 0,89 °C/W från chip till fläns, sedan skall vi över från AL-blocket till flänsen, men det är en ganska stor yta, planad och med kiselfett mellan. Plus att jag använder elfas silikonduk som har 0,75 °C/W, så typ 1,64 °C/W. Om jag vill hålla transistorerna under 125C och har 25C omgivning så får jag 100/1,64= 61W? Har jag räknat rätt?

Edit: Om jag i stället accepterar 150°C så har jag 75W. 75W/20kHz = 3.75mJ. Om jag har 2,4mJ vid 10A så kan jag räkna roten ur 3,75/2,4 gånger 10A vilket blir 12,5A, eller hur?

Å andra sidan så är ju fettarna inte på hela tiden.

Edit: Spånar vidare, om man i stället för glimmer eller silikonduk använder mellanlägg av aluminiumoxid (0,3 °C/W), så får jag enl beräkningen ovan 1,19 °C/W, 100/1,19 = 84W
Senast redigerad av AndersG 28 augusti 2009, 22:29:35, redigerad totalt 2 gånger.
bearing

Inlägg av bearing »

Själva kylflänsen blir har ju en termisk resistans också; den kommer inte ligga på samma temperatur som omgivningen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ja, det är givet, men i detta fall är flaskhalsen inte där, typ om flänsen har 0,1C/W.
bearing

Inlägg av bearing »

Är den så bra?
En typisk enkel CPU-fläns har runt 0,6°C/W med forcerad kylning.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det var nu ett antagande, men säg 0,2..0,4 då? Vi pratar om en 480x210x45 stor fläns.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Återgår litet till vad Kimmen sade:
I så fall stämmer det, strömmen går ner som en triangel under den där mikrosekunden så den totala energin blir som du räknat ut.
Se:
Bild

Då är väl energin 1,2us * 120V * 12A /2, dvs hälften av ström * spänning * tid, eftersom strömmen sjunker?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det stämmer om nu tiden är 1,2µs vid 12A och den matningsspänning du vill köra med.

Det luriga är att tiden är proportionell mot strömmen då di/dt är oberoende av denna och i stället bestäms av läckinduktansen mellan lindningarna och skillnaden mellan mosfetens genombrottsspänning och dubbla matningsspänningen. Ökad matningsspänning ger även det en längre tid.

Den ser snygg ut konstruktionen :) Det låter ju som att du har en rejäl kylfläns så du kan nog komma ned till 0,1 C/W med fläktkylning om inte annat, tänk bara på att alla fyra transistorer måste samsas om den. Är inte bottenplattan tillräckligt tjock på kylflänsen kan du nog få problem med stor längsgående termisk resistans så montering nära mitten är att föredra :) Går fenorna längs med kortsidan eller långsidan?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, jag hade vissa svårigheter att mäta induktansen i lindningen. Min mätare gav ett negativt värde, så jag testade i LTSpice, med vad jag visste och såg när jag hamnade lika ;)

Set uppmätta är här:
Bild

Har en bild av hur det ser ut, men den är i kameran. Tanken är att den stora flänsen (210x480) är stående, dvs med fenorna vertikalt. Korten skruvas fast i denna, likaså stående vertikalt. Kommer att ha fläkt inne i skåpet och ute, men för min kompis fräs räcker det med 10-12A och 24-30V, men jag vill ju veta var gränserna ligger.

Tänkte annars testa skriva fast en FET i en aluminiumbit, med en LM35 bredvid och testa några olika scenarion, dvs silikonduk, Keratherm röd, AlO2... Om jag får tid.

Edit:
Anyway, det är litet enklare och mindre nervigt att labba med LTSpice och sedan kontrollera mot verkligheten ;)

Edit2:
Bild

Skall sitta mera i mitten på flänsen, men jag återanvände hål då jag testade
Bild
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Har nu provkört X-axeln på fräsen, se:
http://www.dalton.ax/stepper/