Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?

Inlägg av Marta »

Garanti och konsumentköplagens reklamationsrätt är inte samma sak.

Med en garanti så lovar tillverkaren att produkten skall fungera under garantitiden under förutsättning att den inte har missbrukats.

För att kunna åberopa konsumentköplagens reklamationsrätt då mera än 6 månader har gått så krävs det att Du kan bevisa att felet fanns på produkten redan när den såldes. Det är ett mycket svagare skydd, men som gäller i tre år.

Konsumentverkets sida om konsumentköplagen
Malven

Inlägg av Malven »

Hej igen.

Ringt Bosch ett tiotal ggr och bara telesvarare att alla är upptagna. Oberoende nummer så är det samma svar.
Fått efter mycket påtryckning kontakt med på Jula.s serviceschef i Skara som faktiskt lyssnade och lovade återkomma. Och han konstaterade att jag kunde bevisa inköpet även utan kassakvitto. Finns ju i deras art.historik. Tog honom 15 sek att få upp det och Jula i Halmstad ville inte!! Bara 7 veckor sedan jag lämnade in Rotak 43 Li till Jula i Halmstad.....viket bevisar den gamla tesen att gå inte till fötterna utan vänd dig till huvudet direkt.
Skrämmande att mötas av sådan nonchalans/brist på kundservice av Jula plus lika skrämmande att Bosch inte går att kontakta. De svarar inte på mail heller.
Men som oftast är det ju inte företaget utan personen man har oturen att få kontakt med.
//Leif
Malven

Inlägg av Malven »

Till Peter H.

Du måste haft tur om du fick kontakt med Bosch.
Eller ringer du inte på 08-750 18 20 resp 020-41 44 55 0?
Det är de nummer som finns på deras hemsida.
MVH Leif
Malven

Inlägg av Malven »

Hej.

Fick svar idag från Jula ang min Rotak 43 Li.
Bosch säger att det inte är garanti pga av att klipparen är mer än 12 mån.
Det är byte av kondensator och de vill ha 3.990 kr för arbete + reservdelar.
Klipparen köptes sommaren -07 och använd 25 ggr på en vanlig villatomt.
Enligt Bosch garanti så är det 24 månader. Har försökt ringa Bosch men alltid telefonsvarare att de är upptagna.
Vad gör man?? Vända sig till KO eller?
Helt otroligt detta.

Tacksam för alla svar.
MVH Leif
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vi har en Gardena 380 tror jag den heter. Drivs med vanliga 12V 12Ah blybatterier som kostar 190,- på Biltema. Den klaar inte långt gräs, men om man klipper ofta, vilket man bör ändå, så klarar den hela tomten på 600m2 gräs på 1,5 batteri
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Malven skrev:Till Peter H.

Du måste haft tur om du fick kontakt med Bosch.
Eller ringer du inte på 08-750 18 20 resp 020-41 44 55 0?
Det är de nummer som finns på deras hemsida.
MVH Leif
Kommer inte ihåg vilket nummer jag ringde, men jag fick svar ganska direkt. :vissla:
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

Mina föräldrar köpte den mindre av Boschklipparna förra året, den med ett batteri. De större gräspartierna av tomten klipps med åkgräsklippare och några mindre gräsplättar i trädgården klipps med Boschen, så den klarar sig precis på en laddning. Tidigare använde vi en självgående Klippo med B&S motor. Den hade inte speciellt mycket mönster kvar på de drivande framhjulen dock.

Bosch maskinen var man lite skeptisk mot i början, en plastig sak helt enkelt. Men dess prestanda förvånade mig. Det är ungefär lika tungt/lätt att gå med Klippon som med Boschen eftersom den inte har självgång men är lättare. Den har däremot fördelen att den går att lyfta över buxbomshäcken, Klippon fick man släpa runt.

Jag har inte haft några problem att klippa högt gräs med den heller, bara att ta lite lagom i taget i lagom takt. Klippon stannade ibland i högt gräs och brukade då vara jobbig att få igång.

Änsålänge tycker jag att den funkar utmärkt.

Har du fått testa den lite större varianten PeterH?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nej, jag har inte engagerat mig och lånat polarens klippare än... Jag har blivit lite skeptisk av alla negativa gubbar i tråden, speciellt att den verkar ha en specialsäkring :humm: Jag har varit och kännt på den i butik och den känns verkligen vek, jag blir osäker på om den kommer hålla för min flickväns hårda behandlig (jag har redan fått svetsat klippon efter hennes tuffa behandling, hon borde bli fotbollsspelare :doh: ) Jag är speciellt skeptisk till själva infästningen för handtaget, på en rak gräsmatta skulle jag inte vara orolig, men eftersom min tomt är så kuperad måste jag gå sidled i branterna och då blir det stora kännigar i just handtaget! Om inte en klippare med stålrör håller i längden, hur ska då klippare med plastinfästning hålla ihop... :shock:
Spket

Inlägg av Spket »

Den som säger att flymos svävarklippare inte fungerar i lutningar har helt fel! Flymos 2-taktare fungerar i alla slags lutningar, vi hade en sån på golfbanan där jag jobbade och använde den till att klippa kanterna på vattenhindrena. Tyvärr så dog den efter någon sommarjobbare inte tankade 2-takt i den. 4-taktarna däremot va inget att ha!

Jag har kört många klippare, tyvärr ingen som drivs av el.. men klippos handjagare är väldigt bra!
pm_dawn

Inlägg av pm_dawn »

PeterH skrev:Nej, jag har inte engagerat mig och lånat polarens klippare än... Jag har blivit lite skeptisk av alla negativa gubbar i tråden, speciellt att den verkar ha en specialsäkring :humm: Jag har varit och kännt på den i butik och den känns verkligen vek, jag blir osäker på om den kommer hålla för min flickväns hårda behandlig (jag har redan fått svetsat klippon efter hennes tuffa behandling, hon borde bli fotbollsspelare :doh: ) Jag är speciellt skeptisk till själva infästningen för handtaget, på en rak gräsmatta skulle jag inte vara orolig, men eftersom min tomt är så kuperad måste jag gå sidled i branterna och då blir det stora kännigar i just handtaget! Om inte en klippare med stålrör håller i längden, hur ska då klippare med plastinfästning hålla ihop... :shock:
Angående säkringen så är det nog bara ett plasthandtag som man satt på en littlefuse modell större. Det verkar som man kan plocka loss den ur själva handtaget.
Min klippare är just nu inne för lagning då en liten plastplutt gått av så att höjdjusteringen kunde hoppa loss. Grymt tråkigt att klipparen bara ramlar ner på backen, helt plötsligt. Jag kan nog faktiskt inte reka denna klippare till dig om du har en så tuff omgivning (mark och gf :) ), den är faktiskt lite klent byggd. Men Jag trivs med den ändå. SÅ Skönt utan avgaser. Eftersom den är inlämnad på service nu så var jag tvungen att starta den gamla Stinken. Inge roligt alls.

Mvh
/Per
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Gardenan har en nyckel/säkring som verkar vara en vanlig flatsiftssäkring som man satt handtag på.
Malven

Inlägg av Malven »

Rena följetongen med Rotak 43Li.

Fick till slut kontakt med Bosch i Danmark via mail. De svarade att det är 24 mån garanti så de skall reparera den. Vänder mig återigen till Jula som då skyller på att de fått "felaktig information". Och detta skall komma från en återförsäljare?! Nu säger de helt plötsligt att de skall skicka den till service och att jag "kanske har rätt"
Man tar sig för pannan..........
Nu är det bara fyra veckor (4) sedan Jula skulle skicka den på service och de svarar inte på tel/mail.
Kontaktade Bosch igen via mail och de säger att de inte kan hitta min klippare om de inte har något reparationsnummer???!! Och Jula har gjort sig oanträffbara.
För info så lämnade jag klipparen till Jula första veckan april.
Kan nog rekommendera Bosch men absolut inte kombinationen med Jula.
Hur i hela fridens namn kan ett företag (Jula) med en miljardomsättning svina ner sig så.

Nu återstår bara KO.
Skriv svar