LED i serie, på 230Vac (fast likriktat), möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: LED i serie, på 230Vac (fast likriktat), möjligt?

Inlägg av psynoise »

Berner skrev:EDIT: Undrar om man skulle kunna använda en fotodiod/resistor tillsammans med en transistor för att koppla bort de sista 10 (eller hur många det nu krävs) LED:erna om strömmen faller så att LED:erna inte ger ifrån sig något ljus.
Låter krånligt, vill du ha bättre funktion, dvs samma ljus oavsett spänningen, kanske du borde kolla på någon spänningsreglering.

EDIT: Stavfel
Senast redigerad av psynoise 2 mars 2009, 12:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Snarare strömreglering.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Är det inte bättre att ta en trafo och köra ett par slingor, säg 10 st slingor med 15-20 led i varje.
Du kan ju dra på 30-40 volt ut utan att för den saken skull riskera att dö bara för att du tar tag i din lysdiodsslinga...

Det blir ju också lite mer styrbart, t.ex. stänga av en slinga.
Lösningen med 230 funkar ju men största problemet blir nog att isolera alltihop. Bara pengarna i extra
kablage och isolering äter säkert upp kostnaden för en trafo

Swech
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

hcb skrev:Snarare strömreglering.
Mm, det är ännu bättre, fast svårare att realisera med dom här spänningarna vad jag kan se. En spänningsregulator av enkel serie typ med en eller flera zenerdioder plus en transistor kanske räcker. Men det kanske finns något enkelt sätt att realisera en strömregulator också?
Berner

Inlägg av Berner »

Mindmapper skrev:... Men du verkar ha låst dig till att du ska använda exakt 100st. LED. ...
Nja inte riktigt, men jag kan köpa LED:erna i paket om 1, 10, 20, 50 eller 100 st, det billigaste per LED blir att köpa 100 st så det var vad jag tänkte använda. Att det också kom ut i 280V och att det då inte krävdes ett speciellt kraftigt motstånd för att uppnå 325V kändes riktigt bra, effektivt om inget annat.
Berner

Inlägg av Berner »

Kan man seriekoppla ingångarna på ett par dc/dc omvandlare så att de tillsammans använder upp alla 325V (har inte hittat en som klarar de fulla 325 volten)?

Kan man sedan (utan att spränga något i luften) koppla samman utgångarna så att de gemensamt driver lysdioderna?

Om detta skulle vara möjligt så skulle man kunna stoppa ihop en krets som driver lysdioderna parallellt istället för seriellt, lägre spänningar och fortfarande rätt effektivt, ca 90% effektiva var visst dom där omvandlarna. Kretsen kan kanske justeras nog så att motståndet påverkar effektiviteten speciellt mycket.

EDIT: never mind, kollade just priserna på de där dc/dc omvandlarna... det skulle bli en dyr krets... väldigt dyr. :doh:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Redan om du minskar med 4 LED (från 100) kommer du ner på en spänning över motståndet som ger bättre balans i strömmen vid olika spänningar i eluttaget. Kostar som du säger lite mer effektålighet i motståndet men inte så mycket.

8 eller 10 st mindre, ytterliggare bättre, men mera effektålighet i motståndet.

Som sagt tidigare, vore intressant med data på LEDsn. Att köpa hem 1 eller två att labba och mäta på är inte heller fel.
Berner

Inlägg av Berner »

Ok, ny plan, en transformator drar ner spänningen till ca 12Vac, den likriktas sedan och matas till en spänningsregulator som ger en stabil spänning på 5V. Mina 100 LED sitter nu istället parallellt med ett motstånd mellan minusslingan och terminalen på spänningsregulatorn så att endast 2,8V och 20mA ges till varje LED.

Fungerar detta bättre än att koppla dom seriellt? Det är inte lika effektivt men det gäller ju ändå så pass små energimängder så det borde inte göra något.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Får nog leta länge för att hitta något sämre sätt!

Det finns så mycket trådar om hur LED ska kopplas så att det är nästan svårt att undvika dom. Sedan tror jag att det finns en hel del i wikin också.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej, nej, nej.
12VAC blir runt 17V DC -5V =12V*100*0,02A=24W förlusteffekt i regulatorn och 2A, då blir det jobbigt att göra.
Sen tillkommer förlusteffekten i motstånden (5-2,8)*0,02*100 visserligen bara 4,4W men ändå.

Lägg 5st i varje slinga med ett 150R motstånd, använd 12VAC likrikta och filtrera väl, ingen regulator.
Lysdioderna kan hantera +20 till -10% variation i nätspänningen utan problem.
Total förlusteffekt vid 100/5 dvs 20 slingor om 5 lysdioder (17-14)*0,02*100/5 = 1,2W
Total elförbrukning 68W verkningsgraden blir då runt 1,2/68 ca 98%.
Sen kan man ju ta med diodförluster och liknande men exemplet är ganska korrekt ändå.
Berner

Inlägg av Berner »

Alltså en spänningsregulator lik den jag snackar om har stats ungefär så här:

Kod: Markera allt

Fabr: STM
Matningsspänning: ≤16 V
Strömförbrukning: 0.5 mA
Utspänning: 5 V
Spänningsfall: 0,4 V
Utström: ≤0,5 A
Polaritet: Positive
Arbetstemperatur: −40...+125 °C
Kapsel: TO220
Som jag kan se så skulle denna krets dra ca 0,2mW, kan drivas med en spänning så låg som 5,4V och så hög som 16V. Så vitt jag kan se i några kopplingsscheman som jag sett så kan den dessutom hantera spänningsvariationer i matarspänning väldigt effektivt. Jag tror (är inte säker) att den fungerar genom att snabbt switcha av och på strömmen så att medelspänningen på output sidan håller 5V oavsett vad input sidan har, enligt vissa scheman jag sett skall man visst koppla en kondenstaor på outputen för att släta ut spänningen så det känns som att jag kanske fattat rätt.

Funkar lite som en dc/dc transformator som justerar sig själv enligt vad den matas med... eller?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej den funkar nog inte.
Om du nog inte har hittat en komponent vi andra aldrig sett ännu.
Av specen att döma är det en low-drop linjärregulator.
1. Den kommer att gå sönder omedelbart, endera pga. överspänning, eller överström, eller värmeslag, det är bara en kapplöpning.

Nu kan det ju vara en fantastisk komponent som jag aldrig sett förut.
Så en tillverkarbeteckning vore ju bra för verifieringens skull.

Fundera över en sak.

Du har hitintills fått tämligen konkreta tips från mina 30års erfarenhet av lysdiodsapplikationer och antagligen runt 150år sammanlagt av de övriga.
Varför inte bara göra som vi säger? Svaren är på din nivå.
Jag skulle antagligen lösa det annorlunda men jag tvivlar starkt på att du skulle få till den lösningen (absolut inget negativt menat, men till vissa lösningar krävs det lite mera erfarenhet så är det bara).
Berner

Inlägg av Berner »

Svaren jag fått säger ju helt enkelt att jag antingen får nöja mig med att hälften av effekten försvinner som värme eller så får jag bygga något jätte komplicerat...

Min original idé skulle inte fungera då spänningsvariationer skulle få strömmen genom kretsen att fluktuera allt för mycket, det gick kanske att fixa genom att låta en hel del av spänningen falla över en resistor men då försvinner ju mycket av det som var så bra med iden från början, det blir mycket mindre effektivt.

Den nya idéen, som kanske skulle bli mindre effektiv men ändå rätt bra, skulle sluta fungera nästan direkt...

Tanken med hela detta koncept var att jag skulle få en ljusslinga vid listen strax under taket i vardagsrummet som inte drog speciellt mycket ström och lade till så lite som möjligt till min elräkning. Jag ville sluta använda den där ineffektiva 60W lampan jag kör med nu.

PS. om ni går in på elfa och söker på 'spänningsregulator' så hittar ni massor av de som jag tänkte på, de finns i en enorm variation, både i fasta och varierbara utspänningar. DS.
Berner

Inlägg av Berner »

Lite info om en av regulatorerna:

Kod: Markera allt

LM1084IT-12 12V 5A LDO sp-reg
Fabr: NS					                 Fabrikat:  National Semiconductor
Matningsspänning: ≤30 V			        Typbenämning: LM1084IT-12 NOPB
Utspänning: 12 V				            Ursprungsland: Malaysia
Spänningsfall: 1,3 V				        Dimensioner (inkl. förp.): 29X11X5 mm
Utström: ≤5 A				               Vikt (inkl. förp.): 0.010  g
Polaritet: Positive				         Katalogsida/utgåva: 947/56
Arbetstemperatur: −40...+125 °C		   Tullnummer EU: 8542330000
Kapsel: TO220				               UNSPSC (v5.03): 32101619
Antal per kapsel: 1				         RoHS-status: Uppfyller ROHS direktivet
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 306771.pdf<--Infoblad på kretsen
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Varför inte ta en laptopnätadapter eller något liknande? De är ju reglerade och då går det bra att stapla lysdioder till strax under utspänningen utan att få problem med ljusstyrkevariation. Dessutom så blir ju inte lysdioderna farliga att komma i kontakt med. Verkningsgraden är hög jämfört med många andra lösningar.
Skriv svar