Antingen tog väl Polisen eller Liemannen TS.
problem med min effektregulator
Re: problem med min effektregulator
Aha det var tydligen en jättegammal tråd som rifakungen hittat 
- Electricguy
ja, det är nog ingen bra ide att koka ihop sånt där som Edvin i full frys gör! 
MrFrenzy, Är det en sådan här kontakt som är livsfarlig trots att den är korrekt tillverkad och installerad?

Ja, höljet på handsken är i stål, skruvarna rostar ofta och när det blivit dålig jordkontakt och en fasledare ligger emot höljet på handsken så är man illa ute.
Det största problemet är att även om handsken är i perfekt skick så är den felkonstruerad på så sätt att faserna får kontakt före jorden.
Om maskinen man ansluter/kopplar från har ett litet jordfel (eller felkopplad nolla via jorden) så kommer höljet på handsken vara spänningsförande i ca 5mm. Mindre lyckat när man troligen har den andra handen på det jordade uttaget.
Mer info i denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=33009
Det största problemet är att även om handsken är i perfekt skick så är den felkonstruerad på så sätt att faserna får kontakt före jorden.
Om maskinen man ansluter/kopplar från har ett litet jordfel (eller felkopplad nolla via jorden) så kommer höljet på handsken vara spänningsförande i ca 5mm. Mindre lyckat när man troligen har den andra handen på det jordade uttaget.
Mer info i denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=33009
Haha detta är både tragiskt och roande på samma gång.
Om det nu är så j*vla viktigt att koka egen sprit så är det väl bara att köpa en av alla de tusentals andra apparater som finns precis överallt, och som troligtvis är mindre livsfarliga än denna.
Om det nu är så j*vla viktigt att koka egen sprit så är det väl bara att köpa en av alla de tusentals andra apparater som finns precis överallt, och som troligtvis är mindre livsfarliga än denna.
- Mizzarrogh
Enklaste hemkokaren är väl att helt enkelt reglera med att koppla i och ur faser... 
Skall man ha för lagliga ändamål rekommenderar jag också en färdig lösning, de kostar inte så mycket idag, förmodligen billigare än att låta någon bygga åt en.
Skall man ha för lagliga ändamål rekommenderar jag också en färdig lösning, de kostar inte så mycket idag, förmodligen billigare än att låta någon bygga åt en.